اخبار داغ

یک کارشناس اقتصادی:

افزایش نرخ دلار اقتصادی نیست؛ کاهش نرخ در راه است/ ۱۱ راهکار برای ثبات بازار ارز

افزایش نرخ دلار اقتصادی نیست؛ کاهش نرخ در راه است/ ۱۱ راهکار برای ثبات بازار ارز
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش نرخ دلار در هفته گذشته به دلیل مساپل روانی بود و علت اقتصادی نداشت، گفت: عده ای بیکار و بدخواه با اشاره به گرانی‌های دولت سیزدهم را آماج حملات خود قرار دادند که بگویند که دلیل گرانی و افزایش نرخ برخی از اقلام و کالاها از هویج و ماست گرفته تا سکه و دلار به دلیل پیروزی آیت الله رئیسی در انتخابات است در حالی که چنین نیست.
[

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا به مشکلات پیش روی دولت سیزدهم اشاره و اظهار کرد: اوضاع بد اقتصادی و آشفتگی روزهای اخیر بازار ارز متأسفانه همه مردم اعم از عام و خاص را مات و مبهوت و نسبت به آینده و عاقبت کسب و کار بشدت نگران کرده است. نابسامانی ‌های چند ماه گذشته بازار ارز، مسئولان پولی و بانکی کشور را درگیر و آنها را وادار کرده که هر روز تصمیم جدیدی را در جهت گره‌ گشایی مشکلات پولی و ارزی کشور اتخاذ کنند، اما تاکنون چندان مثمر ثمر واقع نشده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: چند ماهی است که ارزش پول ملی بنابه دلایلی خاص کاهش یافته و نرخ دلار از ۲۳ هزار تومان در بازار آزاد قدم به قدم و پله پله به مرز ۲۸ هزار تومان افزایش یافته و همین افزایش نرخ نرخ ارزهای معتبر خارجی، سوالات و اما و اگرهای بسیاری را در ذهن مردم بوجود آورده و برای عده ای مغرض هم خوراک تبلیغاتی فراهم کرده است.

,
 
,
مسئولی که مسبب افزایش قیمت سیمان  بود در اولین اقدام وزیر کار برکنار شد
, مسئولی که مسبب افزایش قیمت سیمان  بود در اولین اقدام وزیر کار برکنار شد, مسئولی که مسبب افزایش قیمت سیمان  بود در اولین اقدام وزیر کار برکنار شد,
 
,
سبزعلیپور گفت: مهمترین خوراک تبلیغاتی که برای عده ای بیکار و بدخواه ایجاد شده، این است که آیت الله رئیسی را آماج حملات خود قرار دهند و جو را علیه دولت جدید ملتهب و اذهان عموم را مشوش نمایند و بگویند که دلیل گرانی و افزایش نرخ برخی از اقلام و کالاها از هویج و ماست گرفته تا سکه و دلار، پیروزی آقای رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ و رئیس جمهور شدن ایشان است و اگر آقای رئیسی پیروز انتخابات نمی‌شد، قیمت‌ها هم افزایش نمی یافت؛ این در حالیست که دولت روحانی پیش از اینکه دولت را تحویل بدهد، چقدر کارشکنی و فضای اقتصادی را نابسامان کرد.
,
 
,
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران ادامه داد: مثلا یکی از کارشکنی‌ها افزایش نرخ سیمان بود تا وعده و برنامه ساخت مسکن توسط دولت سیزدهم را با مشکل مواجه کند که الحمدلله با سر کار آمدن هیأت دولت جدید، مسئولی که طبق دستور دولت سابق مسبب افزایش قیمت سیمان شده بود در اولین اقدام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کار برکنار شد و رفته رفته قیمت سیمان در حال ریزش و کاهش یافتن می‌باشد.
,
 
,
 
,
افزایش نرخ دلار از زمان دولت روحانی شروع شد/ رشد نرخ دلار اقتصادی نبود
, افزایش نرخ دلار از زمان دولت روحانی شروع شد/ رشد نرخ دلار اقتصادی نبود, افزایش نرخ دلار از زمان دولت روحانی شروع شد/ رشد نرخ دلار اقتصادی نبود,
 
,
وی افزود: نرخ دلار بیش از سایر اقلام مورد توجه مردم و فعالان اقتصادی می‌باشد و عموم بر ایم باورند که نوسان نرخ دلار بر روی غالب کالاها و خدمات تأثیر مستقیم میگذارد، پس کنترل نرخ دلار بسیار مهم و اساسی است. افزایش نرخ دلار از زمان دولت روحانی آغاز و به دولت جدید کشیده شده و از ۲۳ هزار تومان نم نم رشد کرد و تا مرز ۲۸ هزار تومان صعود کرده است. اما چرا؟ و دلیل رشد نرخ دلار چه بوده است؟ 
,
 
,
سبزعلیپور تشریح کرد: نرخ دلار از زمانی آهسته آهسته رشد خود را آغاز کرد که مذاکرات ایران با اروپا و آمریکا و عربستان متوقف شد و توقف مذاکرات و جوسازی عده ای در داخل و برخی رسانه ها در خارج مبنی بر اینکه با آمدن دولت رئیسی، دیگر "برجام ۲" احیاء نخواهد شد و تنش بین ایران و اروپا و آمریکا و عربستان و... همچنان ادامه خواهد یافت. در نتیجه سایۀ تحریم‌های اقتصادی هم بر سرمان باقی خواهد ماندو.... که انتشار همین اخبار غیر واقعی و برهم زدن آرامش مردم و ایجاد ترس در دل همه موجب افزایش نرخ سکه و دلار شد.
,
 
,
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: رشد نرخ دلار پایه و اساس اقتصادی نداشته و مربوط به سوء مدیریت نیستبلکه افزایش قیمت ارزهای معتبر خارجی منجمله دلار کاملاً جنبه روانی دارد و بس.
,
 
,
برخورد مقتدرانه ایران باعث کاهش ۲۵۰۰ تومانی نرخ دلار شد
 
,
برخورد مقتدرانه ایران باعث کاهش ۲۵۰۰ تومانی نرخ دلار شد
, برخورد مقتدرانه ایران باعث کاهش ۲۵۰۰ تومانی نرخ دلار شد, برخورد مقتدرانه ایران باعث کاهش ۲۵۰۰ تومانی نرخ دلار شد,
 
,
وی بیان کرد: تنش و تحولات نگران کنند در برخی از کشورهای همسایه از جمله افغانستان نیز مزیدی بر علت شده و برهم ریختگی بازار ارز را تقویت کرد؛ اما پس از برگزاری نشست چند روز پیش بغداد با حضور رهبران و مقام های ارشد کشورهای همسایه عراق و رئیس جمهور فرانسه، برخورد مقتدرانه ایران در آن نشست موجب شد تا نرخ دلار ظرف دو سه روز گذشته حدود ۲ الی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یابد و از ۲۸ هزار تومان به مرز ۲۶ هزار تومان کاهش یابد. 
,
 
,
سبزعلیپور با بیان اینکه ریزش نرخ دلار راهکار دارد و کاهش قیمت آن در راه است و بزودی رخ خواهد داد، اضافه کرد: البته افزایش نرخ دلار دلایل دیگری نیز دارد که اگر دولت این بازار را به خوبی و به درستی مدیریت و کنترل نکند، قطعاً موارد زیر موجب رشد قیمت ارزهای خارجی و کاهش ارزش پول ملی خواهد شد.
,
 
,
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: کنترل و کاهش قیمت ارز و همچنین تک نرخی شدن آن اهمیت زیادی در برنامه‌ریزی های اقتصادی کشور دارد و فعالان اقتصادی نیز در برنامه‌ریزی های صادراتی و وارداتی باید بتوانند بطور منطقی یک آینده حداقلی را در کار خود پیش‌بینی کنند، از همین رو حرکت به سمت تثبیت قیمت ارز و تک ‌نرخی شدن آن از خواسته های مهم مردم و فعالان اقتصادی بخش خصوصی است، اما کنترل و کاهش اساسی و پایدار نرخ ارز و اجرای دقیق و اصولی تثبیت و تک نرخی کردن قیمت ارز نیازمند راهکارهای اساسی است تا نتایج مثبتی در بر داشته باشد.
,
 
,
وی ۱۱ راهکار برای کاهش نرخ ارز و افزایش ارزش پول ملی ارائه کرد که عمده‌ترین آن عبارتند از:
, وی ۱۱ راهکار برای کاهش نرخ ارز و افزایش ارزش پول ملی ارائه کرد که عمده‌ترین آن عبارتند از:,
 
,
۱-  ثبات و امنیت سیاسی و اقتصادی
,
۲-  مملو بودن ذخایر بانک مرکزی از دلار و ارزهای قدرتمند خارجی
,
۳-  سرازیر شدن بلا انقطاع دلارهای خارجی و وجود ضمانتی بابت اینکه کشور باید از پشتوانه و درآمد ارزی بسیار بالایی برخوردار باشد.
,
۴-  سایه تمام تحریم ها علی الخصوص تحریم های پولی و بانکی از سر ایران برای همیشه کوتاه و رفع شوند نه اینکه تعلیق گردند
,
۵-  کشور باید کاملاً صادراتی باشد
,
۶-  کشور نباید خام فروش و تک محصولی باشد
,
۷-  تراز تجاری باید همیشه به شکل قابل توجهی مثبت باشد    
,
۸-  قاچاق کالا باید کاملاً متوقف و یا به حداقل برسد
,
۹-  اقتصاد باید عاری از رکود و تورم باشد و چرخ تولید بخوبی بچرخد
,
۱۰- وجود اسکناسی قوی و با پشتوانه و کنترل نقدینگی ریالی در جامعه
,
۱۱-  و از همه مهمتر اجرای اقتصاد مقاومتی
,
 
,
 
,
میراث روحانی دولت سیزدهم را با مشکل مواجه کرده است/ دولت چرخ اقتصاد و تولید و صادرات به گردش درآورد
, میراث روحانی دولت سیزدهم را با مشکل مواجه کرده است/ دولت چرخ اقتصاد و تولید و صادرات به گردش درآورد, میراث روحانی دولت سیزدهم را با مشکل مواجه کرده است/ دولت چرخ اقتصاد و تولید و صادرات به گردش درآورد,
 
,
سبزعلیپور در ادامه گفت: با وجود راهکارهای ذکر شده، بانک‌ها قادر خواهند بود تا نیازهای ارزی همه مشتریان را به هر میزان و به هر مبلغ تأمین کنند و همین امر موجب کاهش مشتری در بازار آزاد خواهد شد و کمبود خریدار نیز باعث می‌شود تا رفته رفته قیمت ارز در بازار آزاد کاهش یافته و ارزش پول ملی نیز تقویت شود. آیا دولت روحانی این موارد را اجرایی و محقق کرده و تحویل دولت جدید داده است؟.
,
 
,
این کارشناس اقتصادی افزود: قطعاً پاسخ یک "هیچِ بزرگ" است. پس با این روند و همچنین سیاستهای غلط دولت سابق، هرگز نرخ ارز در ایران تک نرخی نخواهد شد. عملکرد دولت سابق و میراث بجا مانده از آن، دولت جدید را درگیر مشکلات بسیاری خواهد کرد.
,
 
,
وی تاکید کرد: افزایش نرخ دلار در این روزها کاملاً جنبه روانی دارد و به دلیل توقف مذاکرات ایران با اروپا و آمریکا و عربستان رخ داده، پس چنانچه مذاکرات ایران با طرفین "برجام" و همچنین عربستان در منطقه مجدداً آغاز و به نتایج مثبتی نیز منجر خواهد شد البته بشرطی که توافقات برد-برد باشد و هیچ امتیاز خاصی به طرفین داده نشود، قطعاً نرخ دلار سیر نزولی به خود خواهد گرفت و بزودی شاهد کاهش نرخ دلار و سایر ارزهای معتبر و به تبع آن، قیمت سکه خواهیم بود.
,
 
,
سبزعلیپور  در پایان گفت: دولت باید مذاکرات متوقف شده را مجدداً آغاز و در جهت رفع تنش ها و همچنین رفع تحریم‌های چند ساله اقتصادی اقدامات عاجلی را انجام دهد تا چرخ اقتصاد و تولید و صادرات به گردش درآید و نرخ دلار نیز سریعاً کاهش یابد، در غیر اینصورت روند صعودی و افزایش نرخ ارزهای خارجی را در پی خواهیم داشت و کنترل اوضاع اقتصادی برای دولت و گذران زندگی برای مردم دشوارتر خواهد شد.
,
 
,
انتهای پیام
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه