اخبار داغ

مدیر آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان مطرح کرد؛

اجرای ۵۰۲ هکتار سیستم آبیاری نوین با اعتبار ۵۵ میلیارد ریالی در استان سمنان

اجرای ۵۰۲ هکتار سیستم آبیاری نوین با اعتبار ۵۵ میلیارد ریالی در استان سمنان
حسین شاهینی از اجرای ۵۰۲ هکتار سیستم آبیاری نوین در استان سمنان خبر داد و گفت: طرح توسعه سیستمهای نوین آبیاری باسرعت و جدیت در استان سمنان در حال اجرا است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین شاهینی، مدیر آب‌ وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار مرآت با اشاره به اقدامات صورت گرفته در افزایش سیستم های افزایش آبیاری نوین در استان سمنان گفت: طرح توسعه سیستمهای نوین آبیاری با سرعت و جدیت در استان سمنان در حال اجرا است و از ابتدای سال 1400 تاکنون، 502 هکتار سیستم آبیاری نوین با اعتباری بالغ بر 55 میلیارد ریال اجرایی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

وی افزود:  علاوه بر اجرای طرح توسعه سیستمهای نوین آبیاری، سامانه‌های نوین آبیاری در سطح در یکهزار و 200 هکتار از اراضی استان با اعتباری حدود 183 میلیارد ریال نیز در حال اجرا است.

,

شاهینی با اشاره به آبیاری تحت فشار در استان خاطر نشان کرد: آبیاری تحت‌فشار روش نوینی از آبیاری است که در آن آب تحت‌فشار وارد مجاری بسته (لوله‌های اصلی و فرعی) شده و از روزنه‌هایی که به آن‌ها قطر‌ه‌چکان، آب‌پاش یا نازل می‌گویند، به‌صورت قطره یا ذرات ریز خارج می‌شود و بدین طریق از تلفات آب در فاز توزیع آب در داخل مزرعه جلوگیری و آب به اندازه نیاز واقعی در دسترس گیاه قرار می‌گیرد.

,

مدیر آب‌ وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه با آبیاری نوین راندمان بسیار بالایی در آبیاری شاهد خواهیم بود تصریح کرد: به طور کلی از انواع سامانه‌های نوین آبیاری می‌توان به آبیاری تحت‌فشار (بارانی و قطره‌ای) و کم‌فشار اشاره کرد که اجرای هریک از این روش‌ها در مزرعه باعث افزایش راندمان آبیاری می‌شود به طور مثال در آبیاری قطره‌ای افزایش راندمان آبیاری تا بیش از 90 درصد و در آبیاری بارانی تا بیش از 70 درصد را شاهد هستیم.

,

وی با اشاره به برخی ویژگی‌ها و مزایای سامانه‌های نوین آبیاری بیان کرد: صرفه‌جویی در مصرف آب، عدم نیاز به تسطیح اراضی، توزیع یکنواخت آب در مزرعه، افزایش کمی و کیفی محصول، جلوگیری از سله بستن و حفظ پوکی خاک، کاهش رشد علف‌های هرز و هزینه‌های کارگری و سهولت در انجام عملیات زراعی برخی از ویژگی‌ها و مزایای سامانه‌های نوین آبیاری است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه