اخبار داغ

وضعیت تالاب جازموریان قرمز شد؛

صدای خاموش جازموریان در میان هیاهوی سدها و چاه ها/ نفس های بکرترین تالاب ایران به شماره افتاده است

صدای خاموش جازموریان در میان هیاهوی سدها و چاه ها/ نفس های بکرترین تالاب ایران به شماره افتاده است
سدسازی های کرمان، بی عدالتی و ضعف مدیریت وزارت نیرو در دولت روحانی و عدم تخصیص حق آبه نفس های بکرترین تالاب ایران را به شماره انداخته و این روزها، جازموریان به کانون بحرانی ریزگردها تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ جازموریان که به عنوان بکرترین تالاب ایران و مرکز تنظیم اکوسیستم های شرق کرمان و غرب سیستان و بلوچستان شهره است، این روزها وضعیت مناسبی ندارد، این تالاب که در گذشته ها آب آن از تعدادی آبراهه، ۹۱ رودخانه کوچک و بزرگ تامین می‌شد، در حوزه سیستان و بلوچستان به کانون ریزگردها تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
 
وضعیتی که به واسطه یک جانبه گرایی کرمان، اقدامات نسنجیده و احداث سدهای متعدد بر روی رودخانه هلیل رود و مدیریت ضعیف وزارت نیرو در دولت روحانی در تخصیص حق آبه به وجود آمده و این روزها شکل بحرانی و قرمز پیدا کرده است.
 
بحرانی که بیشترین تاثیر منفی اش را بر زندگی مردم کشاورز و دامدار دلگان شاهد هستیم، مردمانی که اشتغال و معیشت شان با مشکلات جدی رو به رو شده است.

این در حالی است که آب رودخانه هلیل رود باید پس از پیوستن دیگر رودخانه ها و سیلاب ها و روان آب ها، علاوه بر آبیاری جیرفت و کهنوج، وارد جازموریان می شد و مناطقی از سیستان و بلوچستان را سیراب می کرد، اما سدسازی ها و حفر چاه های غیر مجاز حیات این تالاب را به خطر انداخته است.
,
,
,
,
,
,
 
,
, ,
 
,
چالش سدهای کرمان و وجود ۳۰ هزار حلقه چاه 
, چالش سدهای کرمان و وجود ۳۰ هزار حلقه چاه , چالش سدهای کرمان و وجود ۳۰ هزار حلقه چاه ,
 
,
مجتبی شجاعی، فرماندار شهرستان دلگان در گفت وگو با خبرنگار ما بیان کرد: سال‌هاست که حق آبه زیست محیطی رودخانه هلیل توسط مدیریت سد جیرفت رها نمی شود و این مشکل چالش جازموریان را به وجود آورده است، وضعیتی که ارتباطی به خشکسالی ندارد، بلکه به واسطه نبود مدیریت صحیح آب شاهد آن هستیم.
,

وی افزود: متاسفانه هلیل رود اسیر سد جیرفت و سد بافت شده و وجود بیش از ۱۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز و بیش از ۲۰ هزار چاه مجاز در جنوب استان کرمان، موجب نرسیدن آب کافی به تالاب جازموریان شده است.

این مقام مسئول از تالاب جازموریان به عنوان مرکز تنظیم اکوسیستم‌های شرق کرمان و غرب سیستان و بلوچستان یاد و اذعان کرد: یک جانبه گرایی کرمان و احداث سدهای متعدد بر روی رودخانه‌ها از جمله هلیل رود و خشک شدن بخش اعظمی از این دریاچه و مراتع اطراف آن‌، آسیب‌های زیست محیطی و اجتماعی و اقتصادی و... زیادی را رقم زده است.

سدها نفس جازموریان را به شماره انداخته 

وحیدپورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره گفت: سدها و چاه های آبیاری مجاز و غیرمجاز نفس های جازموریان رابه شماره انداخته است.

وی افزود: تالاب جازموریان یکی از تالاب های بزرگ کشور و در محدوده مشترک بین استان های سیستان و بلوچستان و کرمان قرار دارد و بی توجهی به این تالاب مهم و ساخت سدهای متعدد در مسیر حوزه آبریز آن موجب خشکسالی آن شده است.
 
,
,
,
,
,
, سدها نفس جازموریان را به شماره انداخته , سدها نفس جازموریان را به شماره انداخته ,
,
,
,
,
,
, ,

وضعیت قرمز جازموریان

پورمردان ادامه داد: تعداد چاه های متعدد و برداشت آب از سفره های زیرزمینی در مناطق مختلف نزدیک به تالاب جازموریان، آخرین امیدها را برای احیای تالاب کمرنگ کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ضمن اعلام وضعیت قرمز برای این تالاب تصریح کرد: برنامه سنگین احیای تالاب ها در سیستان و بلوچستان از طریق کارگروههای متعدد و از طریق مبادی مختلف با توجه به وضعیت بحرانی و احتمال فرونشست بستر این تالاب، در حال پیگیری است.

انتهای پیام/ 
,
, وضعیت قرمز جازموریان, وضعیت قرمز جازموریان,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه