اخبار داغ

کارشناس اقتصاد اسلامی در گفت‌وگو با دانا:

نظام بانکی ما در «عمل» اسلامی نیست؛ باید اصلاح شود/ بانکی‌ها عامل ایجاد و رونق دلالی و سفته بازی در بازارها هستند

نظام بانکی ما در «عمل» اسلامی نیست؛ باید اصلاح شود/ بانکی‌ها عامل ایجاد و رونق دلالی و سفته بازی در بازارها هستند
عبدالمجید شیخی با بیان اینکه نظام بانکی ما در نام اسلامی است نه در عمل؛ گفت: نظام بانکی ما باعث شده امروز پول در بخش دلالی و سفته بازی بازارهایی مثل خودرو، مسکن، سکه، ارز و... چرخش و رونق پیدا کند و به اقتصاد ایران آسیب وارد کردند.
[

عبدالمجید شیخی کارشناس اقتصاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره نظام بانکی و راهکارهای اصلاح آن، اظهار کرد: نظام بانکی کشور ما در اجرا اسلامی عمل نمی‌کند، درحالی‌که اولین کشوری هستیم که طرح عملیات بانکی بدون ربا را در سال ۱۳۶۲ به دنیا معرفی کردیم.

 

نرخ سود بانکی نباید تعیینی و دستوری باشد

وی ادامه داد: امروز متأسفانه عملکرد نظام بانکی ما مصداق این جمله «اسلام به ذات خود ندارد عیبی، هر عیبی که هست از مسلمانی ماست» شده است. نرخ سود در نظام بانکی ما تعیینی است. درصورتی‌که اقتصاد اسلام تاکید دارد نرخ سود باید عملیاتی محقق شود. مشکل نظام پولی و مالی در کل ملغمه‌ای از وضعیت حاکم در بازار بانکی، بازار سرمایه، نظام هزینه عمومی و نظام مالیاتی است و لذا اصلاح هرکدام باید با اصلاح دیگر نظام‌ها در کنار همدیگر همراه باشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نرخ بازار سرمایه باید نرخ بازدهی سرمایه باشد. امروز سود بازار سرمایه از طریق دلال‌بازی بازیگران و ایجاد نرخ سود کاذب تحمیلی بر قیمت اسمی سهام کشیده می‌شود. نظام سود در سیستم بانکی نیز باید تحققی باشد و نه تعیینی و دستوری که هر دوی این‌ها اشکال دارد.

 

بسیاری از عقود در بانک‌ها به‌صورت صوری است/ بانک‌ها در رونق سفته‌بازی نقش دارند

شیخی توضیح داد: ایراد دیگر نظام بانکی ما، این است که در آن عقود بر اساس اصول فقهی اجرا نشده و بسیاری از عقود به‌صورت صوری منعقد می‌شود. با فاکتورسازی و بدون توجه به مسائل فقهی، دریافت و پرداخت در نظام بانکی انجام می‌گیرد و این اشکالات باعث شده اقتصاد ما به رونق واقعی اسلامی دست نیابد.

وی گفت: نگاه اسلام به بانک و پول به‌عنوان روغن در چرخ‌های نظام تولید است که باعث رونق اقتصاد اسلامی می‌شود؛ متأسفانه در نظام بانکی ما پول، وسیله‌ای برای جولان در بخش دلالی شده است. این پول سرگردان باعث ایجاد تورم، رونق دلال‌بازی، رانت، افزایش حجم نقدینگی، پایه پولی و کاهش قدرت خرید مردم شده است.

 

تزریق نقدینگی برای دلال‌بازی در بازار

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با زمینه ضیق و تنگی فضای کسب‌وکار، وقتی مشکلات نظام مالیاتی به این چرخه غلط افزوده می‌شود، بحران تشدید می‌شود. با فرار مالیاتی، ثروت‌های بادآورده در دست سوداگران مرگ تجمیع شده و بخش مجازی اقتصاد جولانگاه آنها شده است. درحالی‌که اگر این افراد حقوق حقه مالیاتی خود را شرعاً و قانوناً پرداخت کنند، این میزان مال را جمع‌آوری نخواهد شد و کسی نمی‌تواند به پول میلیاردی یک‌شبه دست یابد.

شیخی ادامه داد: وقتی صاحبان این نقدینگی دروازه تولید را بسته می‌بینند و در عوض دروازه دلالی، سفته‌بازی را باز، توان کنترل اقتصاد را به دست آورده و اقدام به موج‌آفرینی می‌کنند که این امواج موجی تورمی مانند کوه را در اقتصاد ایجاد کرده‌اند.

وی گفت: نظام بانکی، پولی، مالیاتی و سرمایه ما باعث شده امروز پول در بخش دلالی خودرو، مسکن، سکه، ارز، بورس‌بازی کاذب و ... چرخش و رونق پیدا کند، درحالی‌که اگر به چرخه تولید تزریق می‌شد، به‌هیچ‌عنوان به اقتصاد کشور آسیب وارد نمی‌کرد.

 

قانون عملیات بانکی بدون ربا باید اصلاح شود/ طرحی که از مجلس نهم مسکوت ماند

شیخی توضیح داد: قانون عملیات بانکی بدون ربا نیاز به بازنگری، اصلاح و به‌روزرسانی دارد و در مرحله بعد نیازمند نظارت بر اجرای آن است. متأسفانه طرح قانون بانکداری اسلامی که در مجلس نهم مطرح شد تا امروز مسکوت مانده است. دولت بی‌تدبیر و ناامید طرحی ارائه کرد که باعث اغواء و اشتباه بسیاری از نمایندگان مجلس شد؛ طرحی که با کپی‌برداری از نظام بانکداری فدرال رزرو آمریکا بود.

این کارشناس اقتصادی گفت: در دوران دولت تدبیر و امید، اقتصاد ایران با نگاه غرب‌زدگان اداره شد؛ درحالی‌که برای موفقیت در اقتصاد باید از راهکارهایی که متکی به اقتصاد اسلامی است، استفاده شود.

وی تاکید کرد: راه‌حل و نجات اقتصاد ایران، امروز حذف بازار ثانویه در بورس و توجه به منویات اقتصاد اسلامی در نظام بانکی است. نرخ سود بانکی باید تحققی باشد و خلق اعتبار توسط نظام بانکی ممنوع شود؛ زیرا این خلق اعتبار، اکل مال به باطل و شرعاً حرام است.

این اقتصاددان در پایان گفت: هم‌زمان با اجرای این طرح‌ها، نظام مالیاتی نیز باید اصلاح شود. از جمله اصلاح ابزارهای اخذ مالیاتی، گسترش و اصلاح پایه‌های مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی، حذف ممیزی و خوداظهاری، طراحی و پیاده‌سازی سامانه رصد تراکنش‌های پولی برای وضع ضرایب عادلانه مالیاتی و اصلاح ضرایب مالیاتی، اصلاح نظام یارانه و ... باید اجرایی شود.

 

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,
,
,
,
, نرخ سود بانکی نباید تعیینی و دستوری باشد, نرخ سود بانکی نباید تعیینی و دستوری باشد,
,
,
,
,
,
,
,
, بسیاری از عقود در بانک‌ها به‌صورت صوری است/ بانک‌ها در رونق سفته‌بازی نقش دارند, بسیاری از عقود در بانک‌ها به‌صورت صوری است/ بانک‌ها در رونق سفته‌بازی نقش دارند,
,
,
,
,
,
,
,
, تزریق نقدینگی برای دلال‌بازی در بازار, تزریق نقدینگی برای دلال‌بازی در بازار,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, قانون عملیات بانکی بدون ربا باید اصلاح شود/ طرحی که از مجلس نهم مسکوت ماند, قانون عملیات بانکی بدون ربا باید اصلاح شود/ طرحی که از مجلس نهم مسکوت ماند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه