اخبار داغ

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

رویه و منش طالبان تغییر کرده است

رویه و منش طالبان تغییر کرده است
محمدصادق کوشکی گفت: طالبان فقط اسم خود را از گذشته یدک می‌کشد، اما در واقعیت رویه و منش او تغییر کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدصادق کوشکی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز، درباره تحولات افغانستان در دوره حکومت طالبان اظهار داشت: آن طالبانی که در گذشته شناخته می‌شد، درواقع طلبه‌‎هایی بودند که از مدارس تحت نظر سعودی‌ها در پاکستان فارغ‌التحصیل شده بودند و این افراد گرایش سلفی افراطی و حتی وهابی داشتند، اما طالبان فعلی تغییر ماهیت و تغییر رویکرد داشته و با طالبان گذشته تفاوت بسیاری دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

وی گفت:در شرایط فعلی هدف اصلی طالبان کسب قدرت سیاسی است و آن دیدگاه‌های افراطی سلفی و وهابیت را در جریان کسب قدرت ندارد و به همین خاطر در طی یک‌‎سال‌ونیم گذشته که مناطقی از افغانستان را در اشغال داشت، رفتار خشونت‌آمیز و افراط‌گرایانه از خود بروز نداده است، حتی چهره‌های این گروه تغییر پیدا کرده‌اند و بسیاری از کسانی‌که به عضویت طالبان درآمده‌اند، افراد معمولی هستند که به خاطر شرایط مالی و بیکاری مجبور شده‌اند عضو طالبان شوند.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: حتی کسانی‌که رهبری طالبان را بر عهده گرفته‌اند، تحولات جدی در افکار و عقیده آنها رخ داده است؛ یعنی نگاه واقع‌بینانه‌تری نسبت به مسائل داخلی و بین‌المللی پیدا کرده‌اند.

,

کوشکی با بیان اینکه طالبان فقط اسم خود را از گذشته یدک می‌کشد، اما در واقعیت رویه و منش او تغییر کرده است، گفت: این گروه از سال ۲۰۱۲ در دوحه قطر دفتر خود را بازگشایی کرده و در حال مذاکره با کشورها و نظام جهانی است و تلاش می‌کند تا نظام جهانی آن را به رسمیت بشناسد.

,

او معتقد است که در افغانستان موضوعی به‌نام خلأ قدرت وجود ندارد؛ زیرا دولت قبل هم تنها بر ۱۰ درصد افغانستان اعمال قدرت و تسلط داشت و هر منطقه از افغانستان در اختیار یک مجموعه بود که بعدها طالبان در بیشتر مناطق طالبان یک‌دستی ایجاد کرد و بسیاری از طوایف و قبایل این کشور متحد طالبان شدند.

,

گروه طالبان از یکشنبه گذشته و همزمان با تصرف کابل، اختیار افغانستان را به دست گرفت و تا حد زیادی موفق به برقراری نظم عمومی شد و اکنون می‌گوید جهان باید ما را به رسمیت بشناسد.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه