اخبار داغ

بررسی شبهات مردمی در خصوص واکسن کرونا؛

"برکت" تمام مراحل علمی سازمان بهداشت جهانی را طی کرده است/ عدم پشتوانه علمیِ شایعه تزریق آب مقطر در ایران

"برکت" تمام مراحل علمی سازمان بهداشت جهانی را طی کرده است/ عدم پشتوانه علمیِ شایعه تزریق آب مقطر در ایران
متخصص ایمونولوژی بالینی از آمریکا و انگلستان و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در واکسن برکت تمام مراحل علمی توسط وزارت بهداشت و درمان مورد تایید سازمان بهداشت جهانی طی شده و مورد تایید قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح‌توس، حدود دو سال از ورود ویروس منحوس کرونا به ایران می‌گذرد، ویروسی که با آمدنش کل جهان را دگرگون کرد و کشور ما نیز از این موضوع مستثنا نبوده است. کرونا آسیب فراوانی در قسمت‌های مختلف به ملت ما و همه مردم دنیا وارد کرد، اما به همت جوانان این مرز و بوم، این تهدید تبدیل به فرصتی طلایی شد که زیرساخت‌های واکسن‌سازی در کشور در طول یک سال به‌اندازه نیم‌قرن پیشرفت کند. از طرف دیگر باوجوداینکه ما قدمت ۱۰۰ ساله در تولید واکسن داشتیم، اما نزدیک به ۲۰ سالی بود که دچار رکود شدیم و این رکود در همه‌گیری کرونا شکسته شد و جوانان ایرانی بار دیگر فعل خواستن را صرف کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح‌توس,

در حال حاضر کشور در پیک پنجم کرونا قرار گرفته است و روزانه صدها نفر از هم‌وطنانمان به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست می‌دهند اما خدا می‌داند اگر واکسیناسیون کرونا که مدتی است در کشور شروع شده و به همت واکسن داخلی این روند سرعت گرفته است، انجام نمی‌شد، امروز شاهد سونامی مرگ در کشور بودیم.

,

به گفته سازندگان واکسن کوایران برکت و وزارت بهداشت میزان اثر بخشی این واکسن در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد است و این واکسن دارای کمترین عوارض جانبی بوده است اما این روزها شاهد آن هستیم که برخی افراد مغرض با زیر سؤال بردن تلاش‌های جوانان این مرز و بوم و انتشار اخبار دروغ و شایعات به دنبال کند کردن روند واکسیناسیون در کشور و بازی با جان مردم هستند.

,

آیا واکسن برکت مجوز سازمان جهانی بهداشت دارد؟

, آیا واکسن برکت مجوز سازمان جهانی بهداشت دارد؟,

دکتر توکل افشاری، متخصص ایمونولوژی بالینی از آمریکا و انگلستان و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با صب، ضمن تأکید بر اینکه در پروسه تولید واکسن یک سیر علمی باید طی شود تا تبدیل به محصول شود اظهار کرد: در واکسن برکت تمام این مراحل توسط وزارت بهداشت و درمان مورد تایید سازمان بهداشت جهانی طی شده و مورد تایید قرار گرفته است.

,

, ,

وی با اعلام اینکه بعد از طی فاز اول، دوم و سوم انسانی تا به محصول نهایی رسیده است افزود: هنوز هیچ کدام از واکسن‌هایی که در تمام دنیا موحود است تایید نهایی سازمان بهداشت جهانی را دریافت نکردند و این واکسن هایی که در دنیا موجود است تحت عنوان اجازه استفاده در شرایط اضطراری مطرح شده و قابل استفاده هستند.

,

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اینکه گفته می شود واکسن برکت تاییدیه جهانی ندارد و واکسن های دیگر مانند فایزر این تاییدیه را داراست اصلا از نظر علمی مورد تایید نیست و واکسن برکت ایرانی تمام مراحل علمی و تاییدیه وزارت بهداشت و درمان با پشتوانه سازمان بهداشت جهانی است و جای نگرانی ندارد.

,

آیا به جای واکسن برکت به مردم آب مقطر تزریق می‌شود؟

, آیا به جای واکسن برکت به مردم آب مقطر تزریق می‌شود؟,

وی افزود: در یک مقطعی که فاز تحقیقاتی و اثربخشی واکسن مورد بررسی قرار می گیرد گروه خاص مشخصی را تعیین می کنند که در این افراد به جای واکسن به همان تعداد خاص آب مقطر تزریق کردند و پس از این فاز در عموم مردم به هیچ عنوان آب مقطر تزریق نخواهد شد لذا این شایعه ای که مطرح می شود برخی از واکسن ها آب مقطر است کاملا اشتباه است و پشتوانه علمی هم ندارد.

,

چه کسانی اصلا نباید واکسن بزنند؟

, چه کسانی اصلا نباید واکسن بزنند؟,

این متخصص ایمونولوژی بالینی از آمریکا و انگلستان ضمن اشاره به چند قانون کلی بدون در نظر گرفتن نوع واکسن ادامه داد: افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و به طور مداوم دارو مصرف می کنند اینها حتما قبل از واکسیناسیون باید از پزشک خودشان مشورت بگیرند و امروزه در مراکز واکسیناسیون نامه پزشک را درخواست می کنند که پزشک چه توصیه‌ای در مورد این بیماران کرده است.

,

, ,

وی افزود: به صورت خوددرمانی داروها را نباید قطع کرد و حتما با مشورت پزشک قبل از واکسیناسیون مصرف دارو قطع شود چراکه ممکن است با تداخل ایجاد شده اثربخشی واکسن کاهش یابد.

,

افشاری تصریح کرد: با توجه به سه نوع آلرژی تنفسی، غذایی، پوستی و دارویی، کسانی که حساسیت دارند نباید واکسن بزنند و افرادی که هر کدام از این نوع حساسیت‌ها را دارند باید با پزشک مشورت کنند چراکه ممکن است با تزریق واکسن تشدید بیماری حساسیت را در پی داشته باشد.

,

وی با بیان اینکه به طور کلی همه به غیر از مواردی که اشاره شد می توانند واکسن را تزریق کنند افزود: حتی ممکن است پس از دز اول واکنش های حساسیت به شدت بروز داشته باشد لذا این فرد نباید دز دوم واکسن را تزریق کند.

,

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: یکی از گروه های اشاره شده بانوان باردار هستند و بر اساس قانون کلی در سه ماهه ابتدایی بارداری نباید هیچ نوع از واکسن‌ها تزریق شود اما بعد از سه ماهگی اشکالی ایجاد نمی‌شود البته بستگی به نوع واکسن کرونا هم ندارد و در مورد همه واکسن ها صدق می کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه