اخبار داغ

فعال گردشگری؛

نهال نوپای گردشگری نیازمند توجه وزیر است/ توسعه اقتصادی فقرزدا در پی توجه به حوزه گردشگری محقق می‌شود

نهال نوپای گردشگری نیازمند توجه وزیر است/ توسعه اقتصادی فقرزدا در پی توجه به حوزه گردشگری محقق می‌شود
کاشانی گفت: درخواست ویژه‌ای که از وزیر داریم این است که برای انتخاب مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از جمع متخصصان استفاده کند‌. خواهش میکنیم نگاه های حزبی و سیاسی کنار گذاشته شود و یک مدیر متخصص انتخاب شود‌. مدیری که دلسوز حوزه گردشگری باشد و بتواند این صنعت را در خراسان جنوبی توسعه داده و راه بیندازد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛خراسان جنوبی استانی است که دارای ظرفیت های عظیمی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. ظرفیت هایی که به ثبت جهانی رسیده و بسیاری در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وجود بیابان های بکر، مناطق گردشگری روستایی، قلعه های تاریخی، طبعیت بسیار زیبا، مناطق کوهستانی جذاب و صنایع دستی مختلف گوشه ای از ظرفیت های گردشگری استان است. ظرفیت هایی که اگر به آن توجه شود تاثیر قابل توجهی در حوزه رونق اقتصادی نیز خواهد داشت.

,

گردشگری در خراسان جنوبی صنعت نوپایی است و نیاز به توجهات خاصی دارد. شیوع ویروس کرونا نیز این صنعت و فعالان حوزه گردشگری را دچار مشکلاتی کرده که اگر به آن توجه نشود به گردشگری و استان آسیب های جدی وارد خواهد کرد.

,

فعالان حوزه گردشگری مشکلات و دغدغه های فراوانی داشته و برای رفع این مشکلات راه حل هایی دارند که نیاز به توجه دارد.

,

سه اثر ثبت شده در میراث جهانی/ 900 اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی

, سه اثر ثبت شده در میراث جهانی/ 900 اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی,

احمد کاشانی فعال حوزه گردشگری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در حوزه توانمندهای گردشگری خراسان جنوبی خیلی مختصر می‌توان گفت ما در خراسان جنوبی سه اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو داریم.

,

وی افزود: یک روستای جهانی در حوزه صنایع دستی به ثبت رسیده و بیش از 900 اثر ثبت شده در فهرست میراث اثر ملی کشور داریم.

,

فعال حوزه گردشگری بیان کرد: این آمار اعلام شده آمار خیلی خوبی است برای هر کسی بخواهد از دور نگاه کلی به توانمندی حوزه گردشگری استان بیندازد.

,

کاشانی عنوان کرد: استان‌های خیلی قدیمی‌تر از خراسان‌جنوبی؛ از نظر تاسیس، هوز اثر ثبت شده ای در حوزه میراث جهانی یونسکو ندارند یا تعداد آثار ثبت شده ملی آنها بعضا دو رقمی است اما در خراسان جنوبی بیش از 900 اثر ملی ثبت شده داریم.

,

توانمندی خراسان جنوبی در حوزه گردشگری

, توانمندی خراسان جنوبی در حوزه گردشگری,

وی اظهار کرد: این آمار خیلی آمار کلی دقیق و روشنی است که نشان می‌دهد خراسان جنوبی در حوزه گردشگری و صنایع دستی توانمندی بسیاری دارد.

,

فعال حوزه گردشگری گفت: قبل از شیوع کرونا خراسان جنوبی میزبان گروه های مختلف خارجی و مهمان هم وطن داخلی بود و واقعا گردشگران وقتی از جاذبه های گردشگری، تاریخی، مذهبی، فرهنگی و میراث ناملموس استان دیدن میکردند به حدی ذوق و شوق داشتند که این نشان دهنده ظرفیت استان است.

,

کاشانی با بیان اینکه معمولا قانون نانوشته ای وجود دارد، عنوان کرد: معمولا مسافری که به خراسان جنوبی می آید این مسیر جزو آخرین مسیرهایش است؛ یعنی قبل از خراسان جنوبی نقاط مختلفی از استان را دیده است چون نهال گردشگری در خراسان جنوبی نهال جوانی است.

,

وی بیان کرد: ما حدود پنج سال است توانسته ایم در حوزه گردشگری کشور و گردشگری  بین المللی خودمان را مطرح کنیم.

,

فعال حوزه گردشگری گفت: وقتی گردشگرانی که نقاط مختلفی از دنیا و ایران را دیدند از حضور در خراسان جنوبی بازخورد مثبت نشان داده، لذت برده و کیف می‌کنند یا حتی چندین بار از استان بازدید کرده و گروه های دیگری را برای سفر به استان هدایت میکنند، این حاکی از توانمندی داشتن خراسان جنوبی است.

,

کاشانی اظهار کرد: در اینکه خراسان جنوبی در حوزه گردشگری ظرفیت دارد هیچ شکی وجود ندارد.

,

وی افزود: خراسان جنوبی دارای 11 شهرستان است که در کنار هر شهرستان یک بیابان بسیار زیبای ماسه ای داریم. در کنار سرایان بیابان سه قلعه را داریم، در کنار خوسف دق اکبرآباد را داریم، در کنار نهبندان بیایان لوت را داریم، در طبس بیابان حلوان را داریم، در فردوس پلند را داریم، در بشرویه ریگ بشرویه را داریم و ... ما هرکدام از این 11 شهرستان را نگاه کنیم دارای جاذبه های گردشگری است که این یک ظرفیت بسیار بزرگ، نعمت و گوهر خدادادی است که ما میتوانیم در حوزه اقتصادی از آن استفاده کنیم.

,

ظرفیت های خراسان جنوبی در شرق کشور بی‌نظیر است

, ظرفیت های خراسان جنوبی در شرق کشور بی‌نظیر است,

فعال حوزه گردشگری گفت: در حوزه میراث تاریخی، آثار و عمارات تاریخی، کاروان سراها و آن چیزهایی که از دیرباز به جای مانده واقعا در شرق کشور و بدون تردید بی نظیر است.

,

کاشانی اظهار کرد: باغ و عمارت اکبریه در میراث جهانی یونسکو ثبت است. در کشور 9 باغ در میراث جهانی ثبت است که یکی باغ و عمارت اکبریه است. معماری بینظیری که از دوران زندیه به جای مانده و انبوه تاریخی را در دل خود جای داده قطعا هر گردشگری را شگفت زده میکند.

,

وی ادامه داد: در شهر بشرویه خیابانی که در بافت تاریخی قرار گرفته و به مسجد میان ده ختم می‌شود. ما از 700 سال قبل دوران تیموریان در این شهر بنا داریم تا دوران قاجاریه و معاصر؛ یعنی کلکسیون معماری ایرانی اسلامی را از دوران تیموریان تا معاصر در این خیابان میتوان مشاهده کرد.

,

فعال حوزه گردشگری گفت: اینگونه کلکسیونی در کشور و دنیا وجود ندارد و این منطقه در شهر بشرویه بینظیر است.

,

کاشانی اظهار کرد: خراسان جنوبی در حوزه میراث طبیعی نیز حرفی برای گفتن دارد. ژئوپارک طبس در آستانه ثبت جهانی است و آثار و جاذبه‌های گردشگری طبیعی مثل کال جنی، چشمه مرتضی علی در طبس، بیابان‌ها و کویرهای استان، بافت‌های کوهستانی خراسان‌جنوبی و آبشارهای دره سبز رود سرایان را داریم که اینها همه مجموعه‌ای از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است.

,

وی افزود: در حوزه فرهنگی نیز خراسان جنوبی در شرق کشور و شاید کشور پیشتاز است.

,

میراث ناملموس فرهنگی

, میراث ناملموس فرهنگی,

فعال حوزه گردشگری بیان کرد: میراث ناملموس فرهنگی ما مجموعه از آداب، رسوم و سنت هایی است که مردم از دیرباز در زندگی شان جاری و ساری بوده و تا به امروز ادامه پیدا کرده است.

,

کاشانی عنوان کرد: یکی از مهمترین میراث های ناملموس در خراسان جنوبی آئین عزاداری امام حسین (ع) است. در خوسف آیین بیل زنی را داریم که در فهرست ملی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

,

وی بیان کرد: آیین نخل گردانی را در طبس و درخش داریم. آنقدر این مراسم زیبا است و آیین ها به دل مینشید که پشت هرکدام از این آیین ها حکمتی نهفته که چگونه عرض ارادت کنیم به حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش. اینها جزئی از آداب و فرهنگ ما است.

,

فعال حوزه گردشگری در حوزه علم و دانش به مدرسه شوکیته اشاره کرد و گفت: این مدرسه سومین مدرسه ایران در حوزه آموزش نوین است. پدران علمی که از دل مدرسه شوکتیه و جای جای استان بلند شدند نشان از این است که خراسان جنوبی دانشمند خیز است و علمای دینی بزرگی از این دیار به پا خواستند همه و همه نشان از جاذبه های استان است.

,

کاشانی افزود: ما در خراسان جنوبی مجموعه ای جاذبه های گردشگری فرهنگی،تاریخی، مذهبی و طبیعی را در کنار یکدیگر داریم و این نکته نکته بسیار مهمی است. 

,

وی خاطرنشان کرد: از یک سو بافت تاریخی بسیار زیبایی در شهرهای مختلف خراسان جنوبی از جمله سرایان، بشرویه، بیرجند و خوسف داریم و از سوی دیگر وقتی به آستان مقدس حضرت حسین ابن موسی الکاظم مشرف میشویم روح ما تازه میشود. در کنار آن وقتی پا به باغ گلشن میگذاریم گویی وارد قطعه ای بهشت شده ایم.

,

فعال حوزه گردشگری تصریح کرد: جمع بندی و مجموعه این آثار و گنجینه جاذبه های گردشگری، تاریخی، فرهنگی، میراث طبیعی و ... نشان میدهد که خراسان جنوبی در این حوزه بسیار توانمند است.

,

چالش ها و مشکلات

, چالش ها و مشکلات,

کاشانی در مورد چالش ها و مشکلات پیش روی گردشگری در استان، اظهار کرد: این همه نعمت و ظرفیت در حوزه گردشگری داریم. مدیران استان از دیرباز از زمانی که خراسان جنوبی به عنوان استانی مستقل هویت پیدا کرد در میراث فرهنگی و استانداری دست به دست هم دادند که ماحصل آنها ثبت آثار جهانی و ملی شد که بسیار ارزشمند و مورد احترام است.

,

وی ادامه داد: اما این نعمتها، آثار و میراث چه استفاده هایی کرده ایم؟ شاید در حوزه اقتصاد گردشگری خراسان جنوبی بدون معرفی باقی مانده است. ما هنوز نتوانسته ایم معرفی دقیق، صحیح و حرفه ای از خراسان جنوبی در حوزه ملی و بین المللی انجام دهیم.

,

معرفی تاثیر گذار

, معرفی تاثیر گذار,

فعال حوزه گردشگری بیان کرد: پله اول توسعه گردشگری در هر استان، شهر و منطقه معرفی دقیق و تاثیر گذار است. ما باید بازارهای هدف خود را شناسایی کرده و بعد خودمان را به بازارهای هدف درست معرفی کنیم.

,

کاشانی گفت: معرفی صحیح و تاثیر گذار معرفی است که ما در حال حاضر که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در بین مردم بسیار رونق دارد و مورد اقبال مردم قرار گرفته است باید تولید محتوا داشته باشیم.

,

وی ادامه داد: ما در تولید محتوای دیجیتال از جاذبه های گردشگری و صنایع دستی استان بسیار ضعیف عمل کرده ایم. آن قدر محتوای دیجیتال به صورت حرفه‌ای و تاثیر گذار در این خصوص کم تهیه شده که می‌توان گفت هیچی نداریم.

,

فعال حوزه گردشگری بیان کرد: محتوای دیجیتال باید کوتاه بین یک تا سه دقیقه، حرفه ای، دارای عکسهای زیبا و متنی کوتاه که جاذبه‌ها را به صورت صحیح معرفی می‌کند، باشد. امروز دوران مجله، بروشور، تراکت و ... گذشته است.

,

کاشانی اظهار کرد: در مجموع در حوزه معرفی خیلی ضعف داریم.

,

ارائه راه حل

, ارائه راه حل,

وی با بیان اینکه اگر چالشی معرفی می‌شود برای آن راه حل هم داریم، افزود: برای رفع ضعف در حوزه معرفی طرحی با عنوان معرفی حرفه ای و تاثیر گذار و تهیه محتوای دیجیتال از جاذبه های گردشگری و صنایع دستی خراسان‌جنوبی طی 6 ماه کار آماده و ارائه شد اما متاسفانه مورد استقبال مسئولان استان قرار نگرفت.

,

فعال حوزه گردشگری ادامه داد: این طرح را به دو نماینده مجلس در استان و دو استاندار ارائه کردم اما متاسفانه از طرح اقبالی نشد.

,

کاشانی با بیان اینکه ما اصراری نداریم حتما این طرح را انجام دهیم، تصریح کرد: دولت اگر میتواند آستین همت بالا بزند و خودش محتوا تولید کند. اگر دولت نمی‌تواند، زمان را نباید از دست داد و از بخش خصوصی کمک بگیرد.

,

وی خاطرنشان کرد: عدم توانایی تامین اعتبار برای این طرح و بررسی هایی که قرار بود انجام شود اما هیچ وقت انجام نشد از جمله دلایلی اصلی برای اجرایی نشدن این طرح بود.

,

فعال حوزه گردشگری گفت: به نظر من اهمیت معرفی و تهیه محتوای دیجیتال از حوزه گردشگری و صنایع دستی، متاسفانه برای مدیران استان شفاف نشده است. مدیران اگر بدانند کلید ورود به اقتصاد گردشگری همین معرفی صحیح و تاثیرگذار و تهیه محتوای دیجیتال است قطعا آنها هم مشتاق خواهند شد.

,

کاشانی به رشد اقامتگاه‌های بوم گردی در استان اشاره و بیان کرد: علی رغم وجود این همه ظرفیت گردشگری در استان اما هیچ کدام معرفی نمی‌شود.

,

وی افزود: استان کرمان این همه تبلیغ و تولید محتوا داشته که اگر گردشگری میخواهد بیابان لوت را ببیند باید به استان کرمان سفر کنید. استان یزد تبلیغ کرده اگر گردشگری بخواهد بافت خشت و گلی ببیند باید به یزد سفر کند؛ اینها همه بمباران تبلیغات است. ما در خراسان جنوبی برای معرفی چه کرده ایم؟ چطور میتوان شهر بشرویه را در کنار یزد معرفی کرد؟ ما چطور روستاهای نهبندان مانند دهسلم و حیدرآباد را در کنار دهسلم معرفی کنیم؟ نتوانسته‌ایم معرفی کنیم و برای همین است که از میدان رقابت عقب مانده‌ایم.

,

استفاده از سرمایه گذاران متخصص

, استفاده از سرمایه گذاران متخصص,

فعال گردشگری بیان کرد: در حوزه سرمایه گذاری های کلان در زمینه گردشگری و صنایع دستی باید سرمایه گذاران متخصص باشند چراکه اگر تخصص نداشته و فقط سرمایه داشته باشند با شکست مواجه شده، از سرمایه گذاری در استان ناامید شده و در طرف مقابل در استان فرصت سوزی میشود.

,

کاشانی گفت: در حال حاضر برخی از سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه گردشگری که موفق هستند موفقیت آنها مرهون تخصص آنها است.

,

وی افزود: باید کمیته تخصصی گردشگری صنایع دستی ایجاد شود و پیشنهاد میشود این کمیته ذیل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری ایجاد شود چراکه محل ورود و خروج سرمایه گذاران است و میتوان سرمایه گذاران متخصص را انتخاب کرد.

,

کارگروه گردشگری احیا شود

, کارگروه گردشگری احیا شود,

فعال حوزه گردشگری به یکی دیگر از چالش ها اشاره و عنوان کرد: متاسفانه کارگروه گردشگری در استانداری در کارگروه امور زیربنایی ادغام شده است.

,

کاشانی ادامه داد: پیشنهاد ما به دولت جدید این است که کارگروه گردشگری در استانداری احیا شود چراکه مصوبات آنان برای مدیران کل مربوط با حوزه گردشگری جنبه قانونی و اجرایی داشته باشد.

,

خراسان جنوبی اولین مقصد سفر وزیر باشد نه آخرین

,

وی خاطرنشان کرد: چالش دیگر حوزه گردشگری در استان این است که وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مسئولان مرتبط با گردشگری در کلان کشور همیشه آخرین مقصد سفرشان خراسان جنوبی است؛ معمولا وزرای میراث فرهنگی از نیمه کار دولت به بعد به خراسان جنوبی آمده، زمان سفر کم است و متاسفانه بیشتر وزرا و مسئولان مرتبط در حوزه گردشگری خراسان جنوبی را نمیشناسند.

,

فعال گردشگری بیان کرد: خراسان جنوبی استان پهناوری است و نمیتوان در سفرهای یکروزه به تمام استان سفر و ظرفیت ها را دید. آقای مونسان وزیر سابق میراث فرهنگی در سفر کوتاهی که به استان داشت نتوانست یک سوم ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی استان را از نزدیک ببیند چراکه خراسان جنوبی سومین استان وسیع کشور است.

,

کاشانی عنوان کرد: درخواست ما از آقای ضرغامی وزیر جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این است که خراسان جنوبی را اولین مقصد سفرهای استانی قراردهند و برای شنیدن مشکلات فعالین گردشگری و دیدن ظرفیت های استان وقت بگذارند.

, آقای ضرغامی,

وی اظهار کرد: نهال گردشگری در خراسان جنوبی نوپا است؛ گردشگری در استان کمتر از پنج سال سن دارد در حالیکه گردشگری در یزد، کرمان، شیراز و ... مانند درختی تنومند است. به درخت تنومند خیلی کمتر میتوان آسیب زد تا نهالی نوپا که اگر به حوزه گردشگری خراسان جنوبی توجه نشود آسیب های جدی خواهد دید.

,

فعال گردشگری بیان کرد: اگر به حوزه گردشگری، فعالان این بخش و به آسیب هایی که کرونا بر گردشگری استان و فعالان داشته توجه نشود شاید فعالان حوزه گردشگری تغییر شغل بدهند. قبل از شیوع کرونا فعالیت در حوزه گردشگری رو به رشد بود اما بعد از کرونا روند نزولی و منفی شده که اگر توجه نشود آسیب هایی برای استان ک حوزه گردشگری خواهد داشت.

,

گردشگری روستایی

, گردشگری روستایی,

کاشانی به گردشگری روستایی اشاره کرد و گفت: باید به گردشگری روستایی توجه ویژه ای شود چراکه غالب ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی استان در دل روستاها نهفته است. روستاهایی که متاسفانه امروز شرایط اقتصادی خوبی ندارند.

,

وی افزود: قطعا توسعه گردشگری در خراسان جنوبی میتواند با توسعه اقتصادی فقر زدا در روستاهای استان برابر باشد؛ باتوجه به اینکه اغلب ظرفیت های گردشگری در روستاها است اگر بتوان روستاییان را تقویت کرد، از فعالان حوزه گردگشری روستایی حمایت کرد و بتوان اینها را به فعالین حوزه گردشگری شهری متصل کرد تا تقویت شوند شاهد توسعه اقتصادی فقرزدا در روستاها خواهیم بود‌.

,

فعال گردشگری اظهار کرد: از وزیر جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست میشود راه ارتباطی با فعالان گردشگری استان برقرار کنند چراکه ما فعالان حوزه گردشگری خیلی بهتر از کارشناسان وزارت خانه نسبت به استان خود، ظرفیت ها و چالش ها در حوزه گردشگری اشراف داشته و میتوانیم با ارائه راه حل برای رفع مشکلات همکاری کنیم.

,

کاشانی گفت: خوشبختانه امسال یکی از نمایندگان استان عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که ظرفیت و فرصت خوبی برای پیگیری و رفع مشکلات استان است.

,

درخواست ویژه، برای انتخاب مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری از متخصصان استفاده شود/ نگاه سیاسی و حزبی را کنار بگذارید

,

وی افزود: درخواست ویژه دیگری که از وزیر داریم این است که برای انتخاب مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از جمع متخصصان استفاده کند‌. خواهش میکنیم نگاه های حزبی و سیاسی کنار گذاشته شود و یک مدیر متخصص انتخاب شود‌. مدیری که دلسوز حوزه گردشگری باشد و بتواند این صنعت را در خراسان جنوبی توسعه داده و راه بیندازد.

,

انتهای پیام /

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه