اخبار داغ

یک میلیون مسکن در سال چگونه ساخته می شود؟

رویای مسکن دار شدن در آستانه تحقق/ بازار مسکن اولین جایی که ساخت یک میلیون مسکن سالیانه را جدی گرفته است

رویای مسکن دار شدن در آستانه تحقق/ بازار مسکن اولین جایی که ساخت یک میلیون مسکن سالیانه را جدی گرفته است
بسیاری از افرادی که خانه دار شدن برای آن ها رویا بوده است اینک به این طرح و وعده دولت دل خوش کردند و حتی به نظر بازار مسکن نیز این وعده را بسیار جدی گرفته است و دچار رکود شده است و در برخی واحدها به دلیل عدم تقاضا قیمت ها با کاهش چند درصدی همراه بوده است و نقد شوندگی در این بازار را تحت الشعاع قرار داه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ بدون شک تامین مسکن یکی از مشکلات پیش رو برای خانواده ها و یکی از موانع ازدواج نیز به حساب می آید؛ در زمان دولت های دهم و نهم تلاش شد این مشکل برطرف و یا از عمق آن کاسته شود و مسکن مهر ایجاد شد که در کنار مشکلات قابل توجهی که داشت توانست برخی از مشکلات در این زمینه را مرتفع کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

در اواخر دولت دوازدهم نیز مسکن ملی مطرح شد که اجرا و کم و کیف آن نیز نتوانست تاثیر قابل توجهی در حل مشکل مسکن داشته باشد و مسکن با افزایش قابل توجه در قیمت نیز همراه شد؛ در دولت جدید مشکل مسکن به عنوان یکی از مشکلات اساسی دیده شده است و اینگونه مطرح شده که سالانه ساخت یک میلیون مسکن ارزان قیمت مورد توجه است.

,

*ساخت سالانه یک میلیون مسکن با همکاری دولت و بخش خصوصی عملی است

, *ساخت سالانه یک میلیون مسکن با همکاری دولت و بخش خصوصی عملی است, *ساخت سالانه یک میلیون مسکن با همکاری دولت و بخش خصوصی عملی است,

در این زمینه سید کریم داوودی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: عملی شدن هر کاری به همت و تلاش بستگی دارد و ساخت شدن یک میلیون واحد مسکونی در سال عملی است به شرط اینکه دولت و تمام سازنده ها و سرمایه گذاران در کنار هم قرار گیرند.

,

این فعال بازار مسکن با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی تواند این وعده را عملی کند، گفت: دولت باید وام مناسب را در اختیار سازنده ها قرار دهد و قیمت ها را نیز کنترل کند و همچنین زمین در اختیار آن ها قرار گیرد.

,

وی با اشاره به تجربه تولید مسکن ارزان قیمت در زمان احمدی نژاد ادامه داد: این میزان ساخت به وام، زمین و حمایت های دولتی بستگی دارد و اگر همه در کنار هم هماهنگ شده می توان این وعده را محقق کرد.

,

داوودی بیان کرد: در حال حاضر تقاضا برای مسکن بالاست و نیاز به مسکن خصوصاً برای قشرهای آسیب پذیر شدید است و سال به سال نیز تقاضا بالا می رود؛ در شهر اصفهان حدود 500 هزار واحد مسکن داریم و مسکن خالی قابل توجه ای در آن وجود ندارد و سازنده ها نیز مسکن خالی ندارند

,

امیر منصوری  در خصوص وضعیت پاسخ دولت به بازار مسکن و چالش های پیش روی دولت گفت: جمع بندی ما از دو دوره عملکرد دولت قبل در حوزه مسکن این است که بگوییم اینها بی عمل بودند چه در حوزه سخت افزاری که ساخت و ساز است و چه در حوزه نرم افزاری که  مدیریت بازار مسکن است که متاسفانه اینها همیشه هم برای توجیه بی عملی خود دلایلی داشتند که دلیل موجهی برای عمل نکردن به وظایفشان نیست.

,

وی با بیان اینکه آخرین کار دولت در حوزه مسکن پروژه ساخت مسکن ملی و سامانه مالیات بر واحدهای خالی است که با همکاری مجلس اجرا شد، خاطرنشان کرد: آن دو اقدام هم مانند سایر موارد دچار بی عملی بود.

,

*8 سال دولت روحانی با فرصت سوزی ها 2 تا 4 میلیون تقاضا در مسکن بوجود آورد

, *8 سال دولت روحانی با فرصت سوزی ها 2 تا 4 میلیون تقاضا در مسکن بوجود آورد, *8 سال دولت روحانی با فرصت سوزی ها 2 تا 4 میلیون تقاضا در مسکن بوجود آورد,

منصوری افزود: ما با یک انباشت بزرگی از تقاضا در بازار مسکن روبرو هستیم. در این 8 سال به علت فرصت سوزی ها ما با تقاضاهای جدید و فرسودگی واحدها مواجه شدیم که از 2 تا  4 میلیون واحد در آمارهای مختلف تقاضا بوجود آمده است. طبق آمارهایی که ما داریم دولت های ما در بهترین حالت سالانه 600 تا 700 هزار واحد مسکونی توانسته اند بسازند یعنی این شعارهایی که کاندیداها می دادند که 1 تا 2 میلیون واحد خانه میسازیم یا عدد دستشان نیست یا تا کنون خانه نساخته اند چراکه با روش های فعلی این مسئله امکان پذیر نیست.

,

این استاد دانشگاه در تشریح اینکه دولت چگونه می تواند به ساخت انبوه مسکن برسد گفت: برای تاثیر گذاری بر بازار مسکن که موضوع اجتماعی بسیار مهمی است ناگزیریم که یک راه حل راه حل ویژه ای پیدا کنیم. این راه حل از یک سو به منابعی که به آن اختصاص پیدا می کند وابسته است و از سوی دیگر باید شاهد تجدید نظری در برنامه ساخت مسکن باشد.

,

برای مسکن انبوه فقط زمین رایگان کافی نیست

, برای مسکن انبوه فقط زمین رایگان کافی نیست, برای مسکن انبوه فقط زمین رایگان کافی نیست,

امیر منصوری با اشاره به اینکه همه کاندیداها در انتخابات اخیر، روی زمین های حاشیه شهرها حساب باز کرده بودند، گفت: البته که برای ساخت مسکن ناگزیریم به همین زمین ها روی بیاوریم اما این که با چه روشی و با چه میزان، می خواهیم عمل کنیم، تعیین کننده موفقیت یا شکست این سیاست است یعنی اینطور نیست که دروازه شهرها را باز کنند به سوی بیابان های اطراف و بگویند این منابع طبیعی  را تغییر کاربری دهیم و آن را بین مردم تقسیم کنند و بگویند ساخت و ساز کنید. این بخشی از یک راه حل است که اگر بخش های دیگر آن پیشبینی نشود، شکست می خورد.

,

وی بابیان اینکه مسکن مهر هرچند با بی کفایتی وزارت در دوره آخوندی مواجه شد اما با توجه نقایصی که آن طرح داشت، در صورت ماندن نیکزاد در وزارت خانه هم رضایت بخشی از آن حاصل نمی شد، گفت: آقایان فکر می کردند اگر قیمت زمین را صفر کنند خانه ها ساخته می شود و فرمول کیمیا گری را پیدا کردند اما دیدند که مشکل زیرساخت ها و توقعات دیگری که هیچ پولی برای آن نداشتند پیش آمد لذا این داستان نباید تکرار شود. مسئولان امر باید بدانند پروسه زیرساخت شهرک های جدید به عنوان شهری کامل دیده شود تا بلافاصله بعد از واگذاری مطالبات دیگری پیش نیاید لذا دولت جدید باید به دو حوزه امکانات نرم افزاری و سخت افزاری در این حوزه دقت کند منتها من وقتی می بینم.  با توجه گمانه زنی ها نگرانی من این است مبادا از مسکن مهر درس نگرفته باشند. من مدافع مسکن مهر هستم اما به آن نقد دارم و ما نباید از همان سوراخ دوبار گزیده شویم.

,

تکنولوژی ساخت یک میلیون مسکن در کشور وجود دارد

, تکنولوژی ساخت یک میلیون مسکن در کشور وجود دارد, تکنولوژی ساخت یک میلیون مسکن در کشور وجود دارد,

منصوری با بیان اینکه تکنولوژی ساخت یک میلیون مسکن در سال در کشور قابل بکارگیری است، گفت: آن هایی که می خواهند متصدی امور مسکن شوند بدانند که ابزار این کار در کشور وجود دارد تا راندمان کمی و کیفی دولت بالا برود لذا باید عزم آن وجود داشته باشد که از آن استفاده شود و  روش های سنتی ساخت مسکن بکار گرفته نشود همچنین کارشناسانی که این کار را می توانند انجام دهند به کار گرفته شوند. ساخت صنعتی مسکن چندین روش ترکیبی دارد که یک مورد آن تولید صنعتی اجزا ساختمان از کابینت و در پنجره تا سرویس بهداشتی و … است. اگر فهم و دانش استفاده از روش صنعتی تولید ساختمان وجود داشته باشد، کار شدنی است.

,

منصوری در پاسخ به این سوال که دولت در خصوص نحوه فروش مسکن و بازپرداخت تسهیلات متقاضیان چگونه باید باشد گفت: همانطور که پیش تر گفته بودم باید منبع بزرگ مالی به این کار اختصاص دهند که از نظام بانکی ما خارج نشده باشند چراکه اگر این منابع قرار باشد از بانک تامین شود، ساخت مسکن اجتماعی برای دهک های فقیر شدنی نیست.

,

دولت باید بپذیرد صدها هزار میلیارد تومان را در قالب سوبسید مسکن که می تواند در قالب یک صندوق ملی با کارمزد کم باشد به این امر اختصاص دهد نه اینکه در رویه های جاری در بانک ها که درآمدهای نجومی و نامشروع از قبل وام های مسکن کسب می کند، قرار بگیرد.

,

دولت باید برای ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال تمهیداتی باید بیندیشد که با صنعتی سازی ساخت و کم کردن هزینه های سربار نهادهای دولتی مانند عوارض، نوسازی، شهرداری، آب ، برق  و هزینه ثبت اسناد و …را واقعی و حذف کند چراکه 20 درصد هزینه تمام شده مسکن به این موارد بر می گردد.وقتی هزینه ها از تسهیلات کم شد، دولت باید از سود متعارف اصل وام صرف نظر کند چراکه دولت قبلی صدهاهزار میلیارد تومان از سرمایه مردم را به جیب زد.دراین صورت است که مردم می توانند تسهیلات را بگیرند و پرداخت کنند.

,

این استاد دانشگاه در پایان گفت: دولت آینده اگر تیمی تشکیل دهد که این عقیده را داشته باشند که با سوبسید می توانند این موضوع را حل کنند، موفق خواهد شد.

,

*در بازار مسکن با یک تقاضا انباشته شده روبه رو هستیم

, *در بازار مسکن با یک تقاضا انباشته شده روبه رو هستیم, *در بازار مسکن با یک تقاضا انباشته شده روبه رو هستیم,

محمد بورونی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: در حال حاضر ساخت مسکن در کلان شهرها و در شهرهای کوچکتر مورد توجه است که زمین ارزان قیمت در شهرهای کوچک واقعا راه گشا است.

,

این فعال بازار مسکن گفت: وقتی گفته می شود بیش از 3 میلیون تقاضا مسکن وجود دارد به این معنی است که اگر شرایط فراهم شود این سه ملیون در قدم اول برای مسکن دار شدن اقدام عاجل خواهند کرد.

,

وی افزود: در زمینه ساخت مسکن ما علاوه بر زمین رایگان نیاز به مصالح ارزان قیمت یا حداقل با حذف واسطه ها هستیم و همچنین باید در شهرک های جدید امکانات توسعه شهری نیز همزمان آماده شود تا ساخت مسکن بالافاصله با سکونت همراه شود.

,

بورونی بیان کرد: به نظر من ساخت این تعداد مسکن با برنامه و تلاش و استفاده از تمام ظرفیت ها امکان پذیر بوده و می تواند مشکلات در این زمینه را کاهش دهد؛ البته باید توجه داشت ما با یک نیاز انباشته شده روبرو هستیم که کار را سخت می کند.

,

بسیاری از افرادی که خانه دار شدن برای آن ها رویا بوده است اینک به این طرح و وعده دولت دل خوش کردند و حتی به نظر بازار مسکن نیز این وعده را بسیار جدی گرفته و دچار رکود شده است و در برخی واحدها به دلیل عدم تقاضا قیمت ها با کاهش چند درصدی همراه بوده است و نقد شوندگی در این بازار را تحت شعاع قرار داه است.

,

به نظر می رسد دولت با به جریان انداختن ساخت مسکن علاوه بر حل مشکلات مسکن می تواند به بیش از 180 شغل نیز به صورت مستقیم تاثیر گذار باشد و چرخه آن ها بیش تر از قبل باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه