اخبار داغ

دانش‌آموزان در دو راهی آموزش حضوری و مجازی؛

بازهم بلاتکلیفی‌های آموزشی در ایام کرونا/ آموزش حضوری یا غیرحضوری است؟

بازهم بلاتکلیفی‌های آموزشی در ایام کرونا/ آموزش حضوری یا غیرحضوری است؟
سال تحصیلی جدید در حالی از راه می‌رسد که زمزمه برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری به گوش می‌رسد و از طرفی خانواده‌ها نگران سلامتی فرزندانشان هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، کمتر از دو هفته تا بازگشایی مدارس باقی مانده است، بازهم بوی ماه مهر می آید اما با شیوع کرونا بوی بازی های راه مدرسه دو سال است که خود به خاطره تبدیل شده، هرچه به مهر نزدیک تر می شویم دغدغه ها و نگرانی های خانواده ها برای سال تحصیلی و اینکه دانش آموزان قرار است حضوری به مدرسه بروند یا تکالیف خود را مجازی دریافت کنند، بیشتر می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

با شیوع کرونا در کشور و تعطیلی مداس، پلتفرم «شاد» برای بهره مندی دانش آموزان از دروس در فضای مجازی طراحی شد اما متاسفانه با گذشت حدود دو سال از راه اندازی شبکه شاد، همچنان نواقص و مشکلاتی در این شبکه وجود دارد که سبب گلایه مندی دانش آموزان شده است.

,

از اسفند سال ۹۸ تاکنون دانش آموزان درس و تکلیف را از فضای مجازی، مدرسه تلویزیونی، درسنامه، سی دی و در مناطق کم تراکم به صورت حضوری فرا گرفته اند اما سوال اینجاست تا به امروز چه میزان این برنامه ها موفق شده دروس را آنگونه که باید به دانش آموزان ارائه دهد.

,

, ,

افت تحصیلی و ترک تحصیل، ارمغان کرونا

, افت تحصیلی و ترک تحصیل، ارمغان کرونا, افت تحصیلی و ترک تحصیل، ارمغان کرونا,

افت تحصیلی و ترک تحصیل، ارمغان کرونا بود که عده ای از دانش آموزان به دلایل مختلف در این وضعیت بحرانی کرونا دچار افت تحصیلی شده و برخی هم شرایط را برای ادامه تحصیل میسر ندانسته و ترک تحصیل را به ادامه تحصیل ترجیح دادند.

,

هستند روستاها و مناطقی که همچنان از نبود اینترنت و یا ابزار آموزشی رنج می برند، مشکلی که پس از ماه ها هنوز برطرف نشده، اگرچه خیرین در این زمینه همکاری بسیار بالایی داشتند اما نیاز است برای دانش آموزان مناطق محروم در این روزهای بحرانی کرونا اقدام شود.

,

سال گذشته دانش آموزان طبق نقشه رنگ بندی از وضعیت کرونا سال تحصیلی را به صورت حضوری، غیرحضوری و یا نیمه حضوری آغاز کردند اما با وخیم شدن شرایط کرونا بسیاری از مدارس بازهم همه بساط تعلیم و تربیت را به فضای مجازی کشاندند.

,

اگرچه هیچ آموزشی نمی تواند جایگزین آموزش حضوری شود اما از سوی دیگر خانواده ها نگران به مخاطره افتادن سلامتی فرزندان خود هستند چرا که در سویه های جدید ویروس کرونا افراد با سنین پایین و حتی نوجوانان و کودکان هم درگیر شدند و از این روست که این روزها بلاتکلیفی و دغدغه خانواده ها برای مجازی یا حضوری شدن دانش آموزان بسیار زیاد است.

,

برای آمادگی بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید واکسیناسیون فرهنگیان در کشور از یک ماه پیش آغاز شده اما این در حالیست که با توجه به شیوع این بیماری در سنین پایین، خانواده این روزها بلاتکلیف و نگران هستند که سلامتی دانش آموزان به خطر نیفتد.

,

, ,

آموزش ترکیبی هدف اصلی

, آموزش ترکیبی هدف اصلی, آموزش ترکیبی هدف اصلی,

عیسی سهرابی سرپرست آموزش و پرورش لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: اولین و اصلی ترین اصل در سال تحصیلی، سلامتی دانش آموزان است و بازگشایی مدارس تابع یک سری دستورات و شرایط بوده که هنوز قطعی اعلام نشده است اما سال تحصیلی جدید از اول مهرماه آغاز می شود.

,

وی با اشاره به ارائه دروس از طریق غیر حضوری افزود: بخشی از دانش آموزان که دسترسی به نت یا ابزار اینترنتی ندارند از طریق مدرسه تلویزیونی، بخشی به صورت درسنامه و سی دی و بخشی هم از طریق شبکه شاد و فضای مجازی درسها و تکالیف را فرا می گیرند.

,

سرپرست آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: بازگشایی مدارس بستگی به شرایط شهرهای کشور از نظر شیوع کرونا دارد البته همه برنامه ریزی ها برای ترکیبی صورت گرفته به طوری که هم حضوری و هم مجازی بتوانند مکمل هم باشند.

,

سهرابی با اشاره به کمبود معلم و جذب نیروهای جدید گفت: در حال حاضر هزار و ۸۰۰ نفر در نوبت به کارگیری در آموزش و پرورش هستند و علاوه بر این تعداد نیز ۹۰۰ نفر در آزمونی که برگزار شد، قبول شده اند و تلاش شده تا در سال تحصیلی جدید چه به صورت حضوری چه غیر حضوی، هیچ کلاسی بدون معلم نباشد.

,

وی به ثبت نام دانش آموزان اشاره کرد و افزود: لرستان در ثبت نام پایه های ورودی مقاطع تحصیلی رتبه دوم و در مجموع ثبت نام ها رتبه هشتم را در کشور دارد البته ممکن است تعداد اندکی از دانش آموزان باشند که به دلیل شرایط موجود ثبت نام نکرده باشند ولی تلاش شده تا به دلیل شرایط موجود هیچ دانش آموزی از تحصیل بازنماند و ترک تحصیل نکند.

,

۴۱۹ روستای لرستان اینترنت ندارد

, ۴۱۹ روستای لرستان اینترنت ندارد, ۴۱۹ روستای لرستان اینترنت ندارد,

سرپرست آموزش و پرورش لرستان با بیان این که ۴۱۹ روستای استان دسترسی به اینترنت ندارند، گفت: در بیشتر روستاها مشکل اینترنت وجود ندارد و سال گذشته دو هزار روستا به اینترنت وصل شد اما رد حال حاضر ۴۱۹ روستا که اغلب در مناطق صعب العبور هستند دسترسی به نت ندارند.

,

سهرابی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از دانش آموزان ابزار اینترنتی برای حضور در کلاس های مجازی را ندارند که تقاضا می شود خیرین در این مسیر یاریگر باشند.

,

وی با اشاره به واکسیناسیون فرهنگیان استان اظهار داشت: ۲۵ هزار فرهنگی تاکنون دوز اول واکسن کرونا را دریافت کردند و سه هزار نفر هم دوز دوم را دریافت کرده که مابقی طبق زمان اعلام شده این واکسن را دریافت خواهند کرد.

,

, ,

سلامت دانش آموزان در اولویت

, سلامت دانش آموزان در اولویت, سلامت دانش آموزان در اولویت,

نصراله بازگیران معاون آموزش و پرورش لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: برای بازگشایی مدارس به صورت حضوری و مجازی آمادگی کامل داریم که در قالب پروژه مهر که متشکل از هفت کارگروه است، چالش ها بررسی می شوند.

,

وی با اشاره به اینکه شعار امسال مشارکت محوری، سلامت اجتماعی و مهارت آموزی است، افزود: مسیرهای مجازی، حضوری با تراکم کم و تلویزیونی برای دانش آموزان در نظر گرفته شده که مهمترین موضوع مد نظر آموزش و پرورش، آموزش به صورت ترکیبی است.

,

معاون آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونا، سلامت دانش آموزان بر همه برنامه ها و اقدامات مقدم است و برنامه ریزی شده تا در صورت بازگشایی مدارس، همه شیوه نامه ها و دستورالعمل های بهداشتی رعایت شود.

,

بازگیران عنوان کرد: عدم حضور دانش آموزان در مدارس غیر قابل جبران است چرا که دانش آموزان در فضای مجازی علاوه بر اینکه دروس و مفاهیم درسی را فرا می گیرند، در نظم و ترتیب اجتماعی و رفتار اجتماعی آنها نیز اثرگذار است.

,

وی بیان کرد: پوشش تحصیلی سال گذشته در استان در این مقطع بیش از ۹۳ درصد بوده و به همه مدیران مدارس ابلاغ شده تا پیگیری نمایند که درس و فرایند تحصیلی تعطیل نشود.

,

معاون آموزش و پرورش لرستان با تاکید بر رفع مشکلات شبکه شاد، تصریح کرد: پهنای باند این شبکه امسال قرار است بیشتر شود و همچنین قابلیت های دیگری به این پلتفرم اضافه شود تا دانش آموزان به راحتی بتوانند از آن بهره مند شوند.

,

نقش موثر مدارس در اجتماعی شدن دانش آموزان

, نقش موثر مدارس در اجتماعی شدن دانش آموزان, نقش موثر مدارس در اجتماعی شدن دانش آموزان,

حامد پرچی جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: در گذشته بسیاری از کارکردهای اجتماعی را خانواده بر عهده داشت که فرهنگ، دین و سایر آموزشها را در کنار سایر برنامه ها آموزش می داد و از یک نسل به نسل دیگر و تمام ارزشهای درون جامعه و سنتها و آداب و رسوم توسط خانواده منتقل می شد.

,

, ,

وی افزود: حتی در زمینه اقتصادی نیز اینگونه بود و در یک زمین کشاورزی همه خانواده مشارکت و فعالیت داشتند و همه مباحث و کارکردهایی که انتقال داده می شد از طریق افراد درون خانواده بود.

,

جامعه شناس تصریح کرد: کم کم در تحول سطح زندگی بخشی از این کارکردها از خانواده ها گرفته شد و بیشتر کارکردهایی که خانواده بر عهده داشت بر عهده حکومتها قرارداده شد به طوری که حکومت ها نهادهایی را ایجاد کردند که هر کدام مسئول بخشی از اجرای برنامه های اجتماعی و اقتصادی در جامعه بودند و آموزش و پرورش یکی از این نهادها بود.

,

انتقال مفاهیم درسی و پرورشی توسط مدارس

, انتقال مفاهیم درسی و پرورشی توسط مدارس, انتقال مفاهیم درسی و پرورشی توسط مدارس,

پرچی عنوان کرد: آموزش و پرورش و مدارس در دوره حاضر سعی دارد علاوه بر آموزش علمی و مفاهیم درسی، کارهای پرورشی هم انجام بدهد و ارزشها، بایدها، نبایدها، آداب و رسوم و مسائل اعتقادی یک جامعه را انتقال دهد.

,

وی بیان کرد: بچه ها در مدارس یاد می گیرند در یک جامعه چطور اجتماعی شود و هنجار و ناهنجارها را از هم تشخیص دهند، در واقع سبک و سیستم به سمتی رفته که حرف معلم برای دانش آموز فصل الخطاب است و مدارس جایگاه بالایی برای انتقال مفاهیم دارند.

,

جامعه شناس خاطرنشان کرد: باید پرورش استعدادها و توجه به مسائل روحی و اعتقادی ترویج یابد تا دانش آموزان در محیط مدرسه بتوانند اجتماعی شوند.

,

پرچی با اشاره به تعطیلی مدارس در ایام کرونا گفت: در شرایط کنونی که مدارس تعطیل است، انتقال مفاهیم در فضای مجازی کُند است وقتی دانش آموز در محیط واقعی چهره به چهره حضور دارد، بهتر مفاهیم درون ذهنشان ثبت می شود و اجتماعی می شوند ولی وقتی تنها مفاهیم درسی از طریق سیستم تکنولوژی انتقال یابد چندان موثر نیست.

,

وی بیان کرد: فرق حضوری و غیر حضوری در این است که شنیدن حرف های هم، انجام کارهای خوب، رقابت حضوری خصوصا در سن پایین نقش بسیار مهمی دارد که در آموزش های غیر حضوری امکان پذیر نیست.

,

به هر حال با توجه به شرایط کنونی می طلبد تا زمانی که کلاسها غیر حضوری برگزار می شود، برنامه های جانبی و فرهنگی نیز به دانش آموزان ارائه شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه