اخبار داغ

روایتی از حال ناخوش محورهای مواصلاتی؛

ایست قلبی زیرساخت‌های جاده‌ای در کشور/ دولت تدبیر و امید کارنامه موفقی ارائه نداد

ایست قلبی زیرساخت‌های جاده‌ای در کشور/ دولت تدبیر و امید کارنامه موفقی ارائه نداد
با گذشت هشت سال موفق توسط دولت نهم و دهم در زمینه توسعه زیرساخت های جاده ای کشور، اما این روند موثر در دولت تدبیر و امید نتوانست شیب صعودی را حفظ کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛  ایجاد بسترهای زیرساختی در توسعه کشور نقشی کلیدی و اساسی دارد، زیرساخت هایی همچون مسکن، طرح های آب رسانی و برق رسانی و حتی شبکه های مخابراتی را می توان از اقدامات مهم دولت ها نامید که نه تنها این توسعه نباید متوقف شود بلکه با افزایش جمعیت و گسترش شهر نشینی  نیازمند توسعه بیشتر نیز می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

یکی  دیگر از زیرساخت هایی که جزو مهم ترین مسائل زیرساختی در کشور محسوب می شود و می توان در اولویت های اول دولت ها قرار گیرد، در زمینه ایجاد و توسعه زیرساخت های جاده ای و حمل و نقل  در سطح کشور است.

,

جاده هایی که هم می توانند سلامت سفر را تضمین نمایند و هم با عدم نگاه توسعه گرایانه بلای جان مردم باشند، از سویی تبعاتی همچون ایجاد هزینه های گزاف مالی را به همراه داشته باشند و از سویی دیگر نیز به  دلیل عدم زیرساخت های مناسب انسان های زیادی را به کام مرگ کشانند.

,

, ,

صنعت جاده سازی یکی از مهم ترین صنعت های  کشور

, صنعت جاده سازی یکی از مهم ترین صنعت های  کشور,

صنعت جاده سازی را می توان یکی از مهم ترین صنعت های موجود در کشور ایران نامید چرا که با توسعه این صنعت، بخش اعظمی از مشکلات مردم را می توان حل کرد، و حتی در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و ترانزیتی کشور نیز بی تاثیر نخواهد بود.

,

از این رو دولت ها از دیرباز تا کنون اقداماتی را در مسائل زیرساختی حوزه های راه در کشور داشته اند که اوج این اقدامات را می توانیم در دولت نهم و دهم مشاهده نماییم.

,

زمانی که با حضور محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور این کشور، ۶۳ هزار و ۲۵۱ کیلومتر انواع جاده در کارنامه فعالیتی وی ثبت شد.

,

از این آمار نیز می توان به آُسفالت کردن ۱۰۱ هزار و ۴۵۰ کیلومتر جاده در سراسر کشور اشاره کرد که به عبارتی دیگر انقلابی در حوزه آسفالت جاده ها بوده که ۵۷۰ برابر کارکرد داشته است.

,

, ,

۶۳ هزار و ۲۵۱ کیلومتر انواع جاده در دولت نهم و دهم ساخته شد

, ۶۳ هزار و ۲۵۱ کیلومتر انواع جاده در دولت نهم و دهم ساخته شد,

ساخت و بهره برداری ۶۳ هزار و ۲۵۱ کیلومتر انواع جاده طی دولت نهم و دهم اقدامی خیره کننده بود که نه دولت های قبل از آن و نه دولت های بعد از آن نتوانسته بودند رکوردار آن باشند.

,

قابل توجه است که تا سال ۸۴، سالانه ۱۹ هزار و ۸۹ نفر در جاده های کشور تلف می شدند، اما علیرغم سه برابر شدن وسایط نقلیه و نیز با تمهیداتی که اندیشیده شد در سال ۹۱ تلفات حوادث جاده ای کشور به ۱۳ هزار و ۹۵ نفر کاهش یافت.

,

دربرنامه پنجم توسعه کاهش سالانه ۱۰ درصدی تلفات جاده ای  پیش بینی شده است، اما با تلاش ها و برنامه ریزی هایی که انجام شد شاهد کاهش ۱۵ درصدی تلفات جاده ای در کشور بودیم.

,

بنادر کشور نیز از این نعمت بی بهره نبودند و توسعه زیرساخت های جاده ای در دولت نهم و دهم باعث گردید ظرفیت تخلیه و بارگیری  کالا در بنادر کشور در سال  ۸۴ که  ظرفیت تقریبی ۱۱۴ میلیون تن بود در این دولت  به ۱۸۴ میلیون تن برسد، ضمن اینکه ظرفیت بنادر کانتینری کشور با افزایش چهار برابری از یک میلیون و ۸۰۰ هزار کانتینر، به هفت میلیون و ۱۰۰ هزار کانتینر رسید.

,

, ,

ترانزیت ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا

, ترانزیت ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا,

این آمار و ارقام به یک گزارش بندری خلاصه نشد و  میزان ترانزیت کالا از راه های مواصلاتی کشور به کشورهای همسایه که در سال ۸۴ در مجموع پنج میلیون تن بود، در دولت های نهم و دهم این میزان به ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید.

,

آمارهای ثبت شده قابل توجه است که در سال ۵۷ فقط ۲۰۰ کیلومتر از روستاهای کشور راه آسفالته داشتند، اما در سال ۸۴ این میزان به ۵۴ هزار و ۹۹۴ کیلومتر و در دولت نهم و دهم این آمار به ۱۰۱ هزار و ۴۵۰ کیلومتر رسید که این نشان می دهد راه های آسفالته روستایی کشور ۵۷۰ برابر شده است.

,

و اما در دولت اول روحانی در حوزه راهسازی نیز آمارها حاکی ازپیشرفت ناچیز شاخص در بسیاری از بخش‌هاست.

,

, ,

ساخت ۳۴۲ کیلومتر آزادراه در دولت یازدهم

, ساخت ۳۴۲ کیلومتر آزادراه در دولت یازدهم,

طبق اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشوردر دولت یازدهم، ۳۴۲ کیلومتر آزادراه جدید ساخته شد که ۹۵ کیلومتر آن مربوط به سال ۱۳۹۲، ۱۵۵ کیلومتر سال ۱۳۹۳، ۲۸ کیلومتر سال ۱۳۹۴، ۳۳ کیلومتر سال ۱۳۹۵ و ۳۱ کیلومتر نیز در ماه های ابتدایی سال ۱۳۹۶ در سطح کشور اجرایی شده است.

,

در حوزه احداث راه اصلی یا بهسازی زیرساخت‌های فعلی نیز درعملکرد چهار ساله ۱۱۴۸ کیلومتر به ثبت رسیده که در دولت یازدهم ۳۹۶ کیلومتر در سال ابتدایی، ۲۷۳ کیلومتر در سال ۱۳۹۳، ۲۳۸ کیلومتر در سال ۱۳۹۴، ۲۰۹ کیلومتر در سال ۱۳۹۵ و ۳۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۶ احداث یا بهسازی راه اصلی صورت گرفته است.

,

در حوزه راه‌های روستایی نیز اتفاقات قابل توجهی صورت نگرفت تا جایی که در طول چهار سال حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی جدید در ایران ساخته شد که از این رقم ۲۲۱۸ کیلومتر مربوط به سال ۱۳۹۲، ۳۴۳۲ کیلومتر مربوط به سال ۱۳۹۳، ۲۰۱۶ کیلومتر مربوط به سال ۱۳۹۴ و ۳۲۹۲ کیلومتر مربوط به سال ۱۳۹۵ می‌شود.

,

این آمار ارائه شده کارنامه ای از عملکرد دولت یازدهم را نشان می دهد که در دولت دوازهم نیز عملکردی ضعیف تر از آن را داشته است تا جایی که در استان های جنوبی کشور از جمله آن استان هرمزگان وضعیت بغرنج راه های ارتباطی به گونه ای نابسامان بوده که مردم این استان هر روز شاهد تصادفات ناگوار و حتی مرگ عزیزانشان هستند.

,

, ,

محورهای مواصلاتی هرمزگان حال و روز خوبی ندارند

, محورهای مواصلاتی هرمزگان حال و روز خوبی ندارند,

محورهای شرق و غرب استان هرمزگان این روزها حال و روز خوبی ندارند و تهدیدهای جاده ای به دلیل عدم زیرساخت های مناسب هر روز قربانی تازه ای را می گیرد.

,

استانی که با وجود ذخایر خدادادی و قرارگیری در مرز دریایی از مهم ترین استان های استراتژیکی کشور قلمداد می شود.

,

هرمزگانی که با وجود بندرگاه های مهم اقتصادی نیمی از اقتصاد کشور را سالانه تامین می کند اما این استان بندری حتی نیمی از زیرساخت های جاده ای متناسب با شهرهای بندری ایده آل دنیا را نیز ندارد.

,

جاده های مرگی که از راه های مواصلاتی روستایی گرفته تا مسیرهای بین شهرستانی که عنوان جاده های ترانزیتی را یدک می کشند حال و روز هرمزگان نشینان را مظطرب نشان می دهند.

,

از خطر برخورد با حیواناتی همچون شتر در مسیرهای شرق استان گرفته تا عدم توسعه جاده های دو طرفه در غرب استان هرمزگان غبار محرومیت در حوزه راهسازی را بر چهره این استان نشانده است.

,

, ,

جاده های بشاگرد جان مادران باردار زیادی را گرفته است

, جاده های بشاگرد جان مادران باردار زیادی را گرفته است,

راه های مواصلاتی که در برخی از روستاهای شهرستان بشاگرد باعث از بین رفتن جان صدها مادر بارداری شده است که عدم توسعه آن در سال های اخیر کام مردمان این دیار را تلخ تر کرده است.

,

چهره های شاخص شهری و روستایی که در پی عدم زیرساخت های مناسب در جای جای این استان رخت سفر بسته اند که نمونه آن را می توان به مرگ دختر دانشجوی جوان نخبه رشته داروسازی اهل منطقه کشار شهرستان خمیر اشاره داشت که هنوز چهلمین روز درگذشت وی فرا نرسیده است.

,

از سویی دیگر گسترش شهر نشینی در استان هرمزگان با توسعه زیرساخت های جاده ای را نمی توان متوازن نامید چرا که نقاطی همچون “ایسین” ، “تازیان” و ” کشار” بندرعباس را که گسترش عظیمی از سکونت و ساخت و ساز را به چشم می بینند امروز مسیرهای مواصلاتی آن با این گسترش جمعیتی همخوانی ندارد و جاده های مواصلاتی  این دسته از روستاهای بخش مرکزی بندرعباس بوی مرگ می دهند تا جایی که در شهریورماه سال جاری بیش از ده حادثه مرگبار در این مسیر اتفاق افتاده است.

,

هرمزگان نشینان روند توسعه زیرساخت های جاده ای را در دوران دولت نهم و دهم به خوبی در اذهان خود به یادگار سپرده اند و توقع آنها این بود، که در شیب تند اقدامات انجام گرفته، توسط دولت ۸ ساله تدبیر و امید نیز حفظ و ارتقاء پیدا کند که در کمال ناباوری تمام تدابیرشان به یاس و نا امیدی تبدیل شد.

,

گفتنی است با روی کار آمدن دولت  قوی و مردمی ایران اسلامی، مردم استان هرمزگان چشم انتظار تحقق آرزوی دیرینه شان در حوزه زیرساخت های راه های شهری و روستایی هستند تا غبار مرگ از مسیرهای مواصلاتی این استان برچیده شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه