اخبار داغ

بازیگر سینما و کارگردان «تنگه ابو قریب»:

هنرمندان قربانی کرونا و آسیب‌های جدی محتوایی هستند/ آینده سینما با معضل مخاطب روبرو است

هنرمندان قربانی کرونا و آسیب‌های جدی محتوایی هستند/ آینده سینما با معضل مخاطب روبرو است
محمد عسگری گفت: اگر موضوع کرونا نبود، مهم ترین آسیبی که به شرایط سینما وارد می شود مضامین و فیلم های تکراری با موضوع خیانت است، مضمون هایی که بسیار مزخرف و آب‌دوغ خیاری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دستیار اول کارگردان فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" به مناسبت روز سینما گفت: بدیهی است که تمام مشاغل به واسطه موضوع کرونا زیر سوال رفته اند، اما  بر روی یکسری از مشاغل مثل تئاتر و سینما که به صورت مستقیم با مخاطب در ارتباط هستند تاثیر بیشتری گذاشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
محمد عسگری ادامه داد: وضعیت برخی هنرمندان اسف‌بار است و واقعا برخی از این هنرمندان به نان شب شان محتاج شده اند و متأسفانه هیچ اتفاقی در خصوص حمایت و یارانه هایی که به هنرمندان تعلق پیدا می کند، نمی افتد.
,
 
,
وی افزود: برای مثال اگر ماهی یک میلیون تومان به حساب هنرمندان واریز شود ۵۰ بار این موضوع را در بوق و کرنا می کنند، دولت مثل یک کشتی گیری که ضربه فنی می شود، در مقابل این بیماری و حمایتش از هنرمندان وارد عمل شد. یکسری افراد ضربه فنی شده اند، در صورتی که نزدیک به دو سال است که این ویروس در کشور است.
,
 
,
بازیگر نقش «ابولهب» در فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله (ص)» تصریح کرد: نکته بعدی اینکه بسیاری از هنرمندان چه در مقابل دوربین و چه در پشت صحنه جان دادند به واسطه اینکه فرد مسئولی که در بهداشت است سر خود و خانواده اش گرم شود و برنامه ای را در ایام قرنطینه ببینند ولی هیچ توجهی به هنرمند نشد، به هر حال بازیگر که نمی تواند جلوی دوربین ماسک بزند یا عوامل پشت صحنه هم به این بیماری مبتلا می شوند و تا به الآن هیچ اقدامی نشده است.
,
 
,
عسگری گفت: حدود ۲۰ روز است که اتفاقی در خصوص واکسیناسیون هنرمندان شکل گرفته است، در واقع می خواهم بگویم مانند یکسری کشور های جهان سوم که عقب افتاده هستند در خصوص مبارزه با کرونا، مثلا طرح واکسیناسیون بد عمل کردیم، این می شود که بسیاری از هنرمندان ضربه مهلکی از لحاظ جانی به خود و خانواده شان وارد شد.
,
 
,
وی ادامه داد: در سینما هم اگر نگاه کنید می بینید سالنی که ۵۰۰ نفر گنجایش دارد وقتی فیلمی به اکران می رسد ۵ نفر هم در سینما نمی نشینند به دلیل اینکه مردم ترس و واهمه ای داشته و هر چقدر هم که پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند باز هم می گویند که ممکن است که در سینما بیشتر این ویروس شیوع پیدا کند.
,
 
,
, ,
 
,
این هنرمند تاکید کرد: سینما  به دلیل تعطیلی های پی در پی سال اسفباری را گذراند فیلم هایی که طی دو سال گذشته با سرمایه دولتی یا شخصی تولید شده اند و به دنبال بازخورد مالی بوده اند و هیچ اتفاقی برایشان نیفتاده است و پشت خط اکران باقی مانده اند.
,
 
,
عسگری گفت: بخش دیگر اینکه فیلم هایی هم که اکران می شوند برای مثال فیلم خورشید را که دو سال گذشته کار کرده بودیم که نهایتا نوروز اکران شد و از نوروز تا به الآن اگر ۶ ماه زمان بگذرد حدود ۳ ماه از آن تعطیل بوده است، تا فیلم می خواهد جان بگیرد و شروع شود تعطیل می شود.
,
 
,
این بازیگر افزود: سینما از چند جهت مثل یک فردی است که در محاصره قرار گرفته است، یعنی نه راه پیش و نه راه پس داشت، کرونا به صورت گاز انبری سینما را قیچی کرد حالا هم مشخص نیست که آینده روشنی داشته باشد، اعتقاد دارم که سلیقه مردم برای دیدن فیلم متفاوت شده است. 
,
 
,
وی ادامه داد: من به اتفاق خانواده ام به سینما می رفتم و در سینما فیلم را می دیدم و یک شام هم به خانواده ام می دادم که در حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان می شد ولی الآن با توجه به این شکل آنلاین، وی او دی ها، شبکه های رسانه تصویری، اکران اینترنتی و... با ۱۵ هزار تومان در خانه بر روی مبل و در کنار خانواده فیلم می بینند و این تبدیل به یک فرهنگ در بین خانواده ها شده است، آیا می شود که دوباره به سینما برگردیم و فیلمی ببینیم؟ خود این موضوعی است که قابل بحث است. 
,
 
,
دستیار اول کارگردان فیلم سینمایی "خورشید" بیان کرد: اعتقاد من این است؛ فردی که می خواهد به سینما برود به سینما می رود و کسی که بخواهد از طریق وی او دی ها و پلت فرم ها فیلم ببیند راهش را پیدا کرده است منتهی مانند یک عادتی است که همیشه سوار ماشین شوید و به محل کار بروید و الآن یکباره بگویند که ماشین را نبرید گیج می شوید و نمی دانید که چه کنید به این عادت می کنید که سوار اتوبوس شده و با آن به محل کار بروید ۵ تا ۶ سال این کار را انجام می دهید تا به این فرهنگ عادت می کنید، و حالا می گویند که با اتوبوس نرو با وسیله دیگری برو، این تغییرات درحوزه فرهنگ زمان می برد تا جا بیفتد، مثالی که من گفتم مثال صنعتی بود ولی در فرهنگ بسیار متفاوت است چون می توانیم یک فرهنگ جامعه یا خانواده را عوض کنیم که تمام این ها زمان بر و داستان ساز است.
,
 
,
عسگری گفت:  مطمئنا از یک بخشی این وی ا دی ها می تواند به چرخه درآمد سینما کمک کنند و حداقل با قاچاق مقابله کنند، زمانی قاچاق فیلم بود اما با وجود وی ا دی ها موضوع قاچاق برچیده شده است. 
,
 
,
وی ادامه داد: من اعتقاد دارم افرادی که سینما نمی روند حتما از طریق پلت فرم و وی او دی ها هم فیلم نگاه نمی کنند یعنی فرهنگ کسی که سینما می رود از لحاظ درجه ای بالاتر است تا آن کسی که سینما نمی رود، بنابراین این شرایط هم وجود دارد و آسیب جدی وی او دی ها  به پیکره سینما می زنند دستمزدهای عجیب و قریب و نجومی است.
,
 
,
عسگری بیان کرد: در همه جای دنیا وقتی قرار است که سریالی ساخته شود هیچ وقت بازیگر چهره را نیاورده اند تا برای مردم بازی کند همیشه بازیگرانی انتخاب شده اند که معرفی شده و تجربه دارند ولی تا به حال مقابل دوربین نرفته اند، اما در ایران دست بر روی بازیگران چهره می گذارند و حجم بسیاری از پول را به بازیگران می دهند، یعنی بازیگران چهره از دو طرف همیشه می خورند.
,
 
,
برنامه ریز فیلم سینمایی "خورشید" تصریح کرد: در صورتی که فضای وی او دی ها می توانست فضایی باشد که بازیگر معرفی کند، به چرخه سینما و چرخه اقتصاد هنرمندان کمک کند اما این گونه عمل نکرد، اگر برترین سریال ها را نگاه کنید می بینید که بازیگران معروفی ندارند سریال در کشورهای اروپا و آمریکا به معنی بازیگر سازی است، متأسفانه در اینجا این آسیب را به این بخش وارد کرده است.  
,
 
,
عسگری بیان کرد: مهمترین معضل این روزهای سینما مخاطب است، یعنی مخاطب به اینکه داخل سینما برود و بنشیند اطمینانی ندارد و معضل دیگر تعطیلی های پی در پی سینما است. اگر موضوع کرونا نبود مهم ترین آسیبی که به شرایط سینما وارد می شود مضامین و فیلم های تکراری با موضوع خیانت است، مضمون های آثار بسیار مزخرف و آبدوغ خیاری است.
,
 
,
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: کسی با ایده نو یا فکر جالبی،کار جدیدی در سینما ندارد، موضوع این نیست که با یک مکانیزم اقتباس از یک اثر و نمایشنامه فرانسوی حتی باشد، همه یک چیزی را پیدا کرده و سلیقه مخاطب ایرانی را به این سمت سوق می دهند که  مثلا یک مثلث عشقی است یکی او را می خواهد و آن یکی نمی خواهد و همین متد قدیمی، همیشگی و داغونی که در تمام این ها استفاده می شود و در اصل مضمون فیلم نامه آسیبی جدی است که در حال حاضر به سینما وارد شده است.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/ 
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه