اخبار داغ

چشم امید مردم به حمایت دولت سیزدهم؛

زخم التیام‌نیافته سیل در عمق محرومیت پلدختر/ اینجا زندگی بر مدار قبل نمی‌چرخد

زخم التیام‌نیافته سیل در عمق محرومیت پلدختر/ اینجا زندگی بر مدار قبل نمی‌چرخد
باگذشت بیش از دو سال، از وقوع سیلاب عظیم پلدختر و تعلل در حمایت جدی برای رفع مشکلات ناشی از آن که موجب عمیق‌تر شدن محرومیتِ پلدختر شده است، این بار مردم چشم‌انتظار حمایت دولت جدید هستند و این امید را دارند که مشکلاتشان با روحیه جهادی و انقلابی این دولت برطرف شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، باگذشت بیش از دو سال از وقوع سیلاب عظیم پلدختر، زندگی اقتصادی کشاورزان و روستائیان جنوب لرستان هنوز روال قبلی خود را ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

در همان ساعات اولیه سیلاب، بخش عظیمی از روستاهای حاشیه کشکان و مزارع کشاورزی مردم به زیرآب رفت و پس از فرونشست آب، شاهد تله‌ای گل‌ولای ۱۰ متری در میان باغات و از بین رفتن زمین‌های کشاورزی مردم بودیم.

,

دولت روحانی که به دلیل سهل‌انگاری تا چهار یا پنج روز اول این حادثه نتوانست کاری از پیش ببرد و حضور دیرهنگام مسئولان استانی و کشوری دولت در شهرستان سیل‌زده پلدختر و معمولان بیشتر باخشم مردم مواجه بود تا اینکه گروه‌های جهادی با عزم جدی به جبران کم‌کاری‌های دولت پرداختند.

,

در این میان تراژدی غم‌انگیز سیلاب و درد کشاورزان پلدختر و معمولان باگذشت دو سال هنوز التیام نیافته و نتوانسته تنها منبع درآمدی خود که همان زمین‌های کشاورزی بودند را بازسازی کنند چراکه بیشتر آن زمین‌ها به بستری برای رودخانه کشکان تبدیل‌شده بودند.

,

, ,

«روستای مورانی» یکی از روستاهای حاشیه کشکان بود که همراه بخشی از منازل مسکونی مردم در کنار رودخانه مورد آسیب جدی سیلاب قرار گرفت و زمین‌های کشاورزی نیز از این خسارت‌ها بی‌نصیب نماند.

,

تغییر زمین‌های کشاورزی به بستر رودخانه براثر شدت سیلاب

, تغییر زمین‌های کشاورزی به بستر رودخانه براثر شدت سیلاب, تغییر زمین‌های کشاورزی به بستر رودخانه براثر شدت سیلاب,

مهران دیناروند، یکی از اهالی آسیب‌دیده سیلاب در «روستای مورانی» در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، بابیان اینکه هنوز درگیر مشکلات پسا سیلاب هستیم، اظهار داشت: ۲ هکتار زمین کشاورزی در مورانی که تنها منبع درآمدی ما برای خانواده بود به دلیل سیلاب تخریب شد.

,

وی افزود: شدت سیلاب به حدی بود که اثری از زمین کشاورزی ما را بر جای نگذاشت و اکثر آن‌ها را به بستری برای رودخانه تبدیل کرد.

,

, ,

دیناروند گفت: در بازسازی زمین‌های کشاورزی علی‌رغم پیگیری از مسئولین به نتیجه نرسیدیم و فقط مبلغ ۱۰ میلیون ریال به‌عنوان حق کشت به ما پرداخت شد.

,

شرایط سخت اقتصادی، تورم و بیکاری

, شرایط سخت اقتصادی، تورم و بیکاری, شرایط سخت اقتصادی، تورم و بیکاری,

پاپی علی دیناروند، یکی دیگر کشاورزان روستای سیل‌زده «مورانی» در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک با اشاره به تخریب ۲ هکتار ونیم زمین کشاورزی براثر سیلاب، اظهار داشت: متأسفانه براثر شدت این سیلاب تجهیزات کشاورزی ما که شامل ۲۰۰ متر لوله آب و دو دستگاه موتور تلمبه آب بودند، از بین رفت و تنها راه منبع درآمد ما نیز همین کشاورزی بود.

,

وی افزود: این شرایط سخت اقتصادی، تورم و گرانی و بیکاری، من و خانواده‌ام را زجر می‌دهد، دولت نیز نتوانست به قشر کشاورزان کمک هدفمند داشته باشد.

,

این کشاورز روستای سیل‌زده «مورانی» عنوان کرد: در زمان کشت و برداشت محصول، درآمدی که اندازه تأمین معیشت من و خانواده‌ام را بدهد کسب می‌شد، ولی متأسفانه با مبلغ ناچیز حق کشت فقط به کشاورزان سیل‌زده توهین شد.

,

سیلاب منازل مسکونی را ویران کرد

, سیلاب منازل مسکونی را ویران کرد, سیلاب منازل مسکونی را ویران کرد,

اسماعیل شریفی، یکی از اهالی روستای سیل‌زده «مورانی» که براثر سیلاب، منزل مسکونی‌اش تخریب شد در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: خاطرات تلخ را نباید بازگو کرد زیرا ناراحتی انسان را افزایش می‌دهد که قبلاً چه وضعی داشته و پس از سیلاب چه اتفاقات تلخی رخ‌داده است.

,

, ,

وی افزود: براثر سیلاب ۱۲۰۰ مترمربع منزل مسکونی ما تخریب شد و به‌طوری‌که دیگر قابل سکونت نبود.

,

روستانشین منطقه سیل‌زده «مورانی» عنوان کرد: در شهرک جدید امام حسین (ع) مورانی برای سیل‌زدگان یک واحد مسکونی به متراژ ۸۳ مترمربع در یک طبقه احداث شد.

,

وی تصریح کرد: دولت به تعهدات خود در قبال سیل‌زدگان عمل نکرد و تسهیلات متناسب با خسارت به سیل‌زدگان پرداخت نشد و در برهه‌ای از زمان همان مبلغ هم نیز کفاف تأمین مصالح ساخت‌وساز را نمی‌کرد.

,

شریفی بابیان اینکه تاکنون جمعیت هلال‌احمر نتوانسته کمک مالی خود را به سیل‌زدگان پرداخت کند، تصریح کرد: جمعیت هلال‌احمر در یک اقدام حمایتی نسبت به پرداخت مبلغ ۱۰۰ میلیون ریالی به‌صورت بلاعوض به سیل‌زدگان اقدام کرده ولی این سازمان بازهم به‌اشتباه مبلغ ۱۰۰ میلیون ریالی دیگری به‌حساب برخی سیل‌زدگان واریز نمود و هم‌اکنون نیز آن حساب‌ها مسدود می‌باشد و قرار بر این شد این مبالغ مسدودی را به‌حساب جاماندگان آسیب‌دیده که این کمک را دریافت نکرده‌اند پرداخت شود که تاکنون باگذشت دو سال این امر محقق نشده است.

,

, ,

محدودیت منابع مالی

, محدودیت منابع مالی, محدودیت منابع مالی,

نادیا امرایی، معاون عمرانی فرماندار پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، با اشاره به اینکه دولت به تعهدات خود در قبال سیل‌زدگان این شهرستان عمل کرده است، اظهار داشت: در برخی از روستاهای سیل‌زده بعضی از افراد برای امورات پسا سیلاب و گرفتن حق خسارت دیر اقدام کرده‌اند.

,

وی افزود: دولت با توجه به محدودیت منابع مالی نمی‌توانست خسارت واقعی به افراد که به زمین کشاورزی یا مسکن زده‌شده را پرداخت کند، برخی افراد هم که الآن گلایه‌مند هستند می‌خواستند بیش از تعهد ساخت‌وساز دولت به‌صورت شخصی، مسکن بسازند با مشکل مواجه شده‌اند.

,

خسارت سیل ۹۸ به ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پلدختر

, خسارت سیل ۹۸ به ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پلدختر, خسارت سیل ۹۸ به ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پلدختر,

رضا عسگری، رئیس جهاد کشاورزی پلدختر در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، با اشاره به اینکه سیلاب سال ۹۸ به ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خسارت زد، اظهار داشت: این میزان هکتار زمین کشاورزی در بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت‌دیده‌اند.

,

وی افزود: به دلیل محدودیت مالی، دولت نتوانست مبلغ واقعی خسارت را به کشاورزان پرداخت کند به‌طوری‌که یک هکتار باغ انجیر در شهرستان پلدختر ارزش واقعی آن ۱۵ میلیارد ریال می‌باشد که دولت قطعاً نمی‌تواند این خسارت را به باغدار آسیب‌دیده پرداخت کند.

,

, ,

رئیس جهاد کشاورزی عنوان کرد: پیگیر مسائل و مشکلات کشاورزان هستیم و امیدواریم دولت به کشاورزان آسیب‌دیده پلدختری توجه جدی داشته باشد.

,

وی تصریح کرد: دولت قبل برای کمک به کشاورزان سه راهکار از قبیل برآورد قیمت واقعی زمین‌های خسارت‌دیده کشاورزی، پرداخت درصدی از خسارت به کشاورزان، از منابع ملی زمین که در اختیار کشاورزان قرار داده شود و تسهیلات ارزان‌قیمت برای خرید زمین کشاورزی در اختیار کشاورزان آسیب‌دیده قرار داده شود را پیشنهاد داده که احتمال اجرایی شدن سومین راهکار قوی به نظر می‌رسد.

,

, ,

به گزارش سفیرافلاک، کم‌کاری و بی‌تدبیری دولت قبل در ارائه وعده‌های بدون پشتوانه و عدم رسیدگی به مشکلات مردم به‌صورت میدانی و معطل کردن امورات کشور به برجام در کنار مشکلات پسا سیلاب کشاورزان استان لرستان که تنها منبع درآمد خود را از بین رفته مشاهده کرده‌اند، به میراثی تلخ برای دولت رئیسی تبدیل‌شده که امیدواریم باروحیه جهادی و انقلابی این دولت و با اتکال به توان و ظرفیت داخلی، عمده مشکلات و آلام مردم برطرف شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه