اخبار داغ

در میزگرد بررسی "بحران جمعیتی" مطرح شد؛

تهدید نسل با تراژدی کاهش جمعیت/ تله‌ای خطرناک تر از کرونا در انتظار آینده کشور

تهدید نسل با تراژدی کاهش جمعیت/ تله‌ای خطرناک تر از کرونا در انتظار آینده کشور
بحران جمعیت چالش جدی برای آینده کشور است، که اگر به این مقوله توجه نشود، قطعا در آینده نزدیک مسائل گوناگونی سرنوشت کشور را تهدید می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ "جمعیت" کلید واژه ای است که بسیاری از مولفه های اجتماعی و اقتصادی و امنیتی یک کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و قطعا این مقوله نقطه عطف ثروت و قدرت آفرینی و امنیت یک کشور محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

بحران کاهش و پیری جمعیت مسئله ای است که در حال حاضر یک چالش جهانی است و تمام دنیا به نوعی در گیر این موضوع است، اما در کشورهای دیگر برخلاف کشور ما چاره اندیشی در این خصوص شکل گرفته و راهکارهای تشویقی به عناوین مختلف اعمال می شود.

,

اما در کشور ما با وجود آنکه زنگ خطر پیری سال ها است که به صدا در آمده و ازسوی دیگر تذکر به جای رهبر معظم انقلاب بر سیاست های غلط کاهش جمعیت در کشور خط بطلان کشیده، اما همچنان شاهد هستیم که هیچ اقدام حمایتی خاصی در این سال ها از سوی مسئولین انجام نگرفته و بالعکس برخی دولتمردان با ایجاد تنگناهای اقتصادی و اجتماعی در طرح ضد جمعیتی مشارکت کرده اند.

,

خبرگزاری مرآت بنا به دلیل اهمیت این موضوع بحث و بررسی پیرامون آن  میزگردی را با عنوان "بررسی موانع افزایش جمعیت و ارائه راهکارهای افزایش جمعیتی در کشور "با حضور آذر ریاضی دوست رئیس گروه سلامت مادران،جمعیت و باروری دانشگاه علوم پزشکی سمنان، غلامرضا فخرو استاد گروه معارف و پژوهشگر مطالعات جمعیتی دانشگاه سمنان و فاطمه شکری استاد حوزه علمیه ترتیب  داد.

,

استان سمنان در تله جمعیتی قرار دارد

, استان سمنان در تله جمعیتی قرار دارد, استان سمنان در تله جمعیتی قرار دارد,

ریاضی دوست در ابتدای این نشست در رابطه با ایجاد تفکر کاهش جمعیتی در کشور گفت: روند افزایش جمعیت در سال های آغازین انقلاب اسلامی بسیار خوب و رو به پیشرفت بوده است، که با آغاز  جنگ تحمیلی به دلیل ایجاد فشارهای اقتصادی و معیشتی بربدنه جامعه و تراکم بالای مدارس و کمبود امکانات از طرف عده ای سیاست های کاهش جمعیتی در کشور مطرح شد.

,

وی در ادامه افزود:از سال 1385 زنگ خطر کاهش جمعیت در کشور به صدا در آمد اما با هوشمندی رهبری و تذکر به جای ایشان تا حدودی از پیشروی و سرعت این موضوع کاسته شد، اما همچنان به دلیل عدم حمایت برخی مسئولین این بحران جدی کشور را تهدید می کند.

,

ریاضی دوست بابیان اینکه بازه زمانی فعال جامعه در محدوده 15تا 64سال قرار دارد،تصریح کرد: متاسفانه پنجره جمعیتی که شامل گروه فعال و پویای جامعه  است در این بازه سنی تنها تا 15 سال دیگر باقی می ماند و ازآن به بعد پنجره طلایی جمعیت بسته خواهد شد.

,

رئیس گروه سلامت مادران،جمعیت و باروری دانشگاه علوم پزشکی سمنان با تاکید براینکه استان سمنان در تله جمعیتی قرار گرفته است،خاطرنشان کرد: براساس شاخص بارروی یا همان tfr اگر این میزان به زیر 1.3 برسد یعنی درتله جمعیتی وارد شده ایم که در حال حاضر استان سمنان در نرخ باروی 1.2 قرار دارد.

,

وی شاخص باروری را در سال های آغازین انقلاب اسلامی 5.9 دانست و توضیح داد: متاسفانه این نرخ در کل کشور به 1.7 رسیده است و این یک زنگ خطر جدی است که اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، قطعا قرار گیری در تله جمعیتی کل کشور را تهدید خواهد کرد.

,

ریاضی دوست در رابطه با علل کمتر گفته شده کاهش جمعیت در کشور، توضیح داد: متاسفانه تصادفات جاده ای،بیماری های مردان جوان و مهاجرت بسیاری از جوانان به خارج از مرزهای کشور از عللی است که کمتر در مورد آن صحبت می شود، اما کنترل این موارد می تواند در افزایش نرخ بارروی بسیار موثر باشد.

,

, ,

سیاست های تشویقی غرب شکست خورده است

, سیاست های تشویقی غرب شکست خورده است, سیاست های تشویقی غرب شکست خورده است,

وی با اشاره به اینکه سیاست های تشویقی کشورهای اروپایی در افزایش جمعیت شکس خورده است،افزود: بحران پیری جمعیت یک مسئله جهانی است،امادر کشورهای اروپایی و آمریکایی برای حل این موضوع از سیاست ها و ابزار های تشویقی بهره گرفتند که بارهم چندان موفق نبودندو برای حل بحران خود از مهاجر پذیری استفاده کرده و ماشاهد هستیم در بسیار یاز این کشورها ترکیب ملل مختلف را در یک کشور داریم.

,

رئیس گروه سلامت مادران،جمعیت و باروری دانشگاه علوم پزشکی سمنان در پاسخ به سوال خبرنگار مرآت درمورد اینکه آیا کشور توان و ظرفیت اداره جمعیت بیشتر را دارد،اذعان کرد: اگر میزان نرخ بارروی در خوشبینانه ترین حالت به 2.1 برسد جمعیت کشور در سال 1480 به 94 میلیون نفر می رسد و ظرفیت های کشور این قابلیت را دارد، به شرطی که مدیریت منابع به درستی انجام گیرد.

,

تفکر بسیجی برای حل این بحران باید وارد میدان شود

, تفکر بسیجی برای حل این بحران باید وارد میدان شود, تفکر بسیجی برای حل این بحران باید وارد میدان شود,

فخرو نیز در ادامه این نشست گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر نقش رسانه‌ها، فرهنگ‌سازی و تغییر تفکر نادرست و رایج در جامعه، تبیین مسئله جمعیت، آگاهی‌بخشی عمومی و برخورد فعالانه در این حوزه می‌توان به اهمیت مسئله جمعیت پی برد.

,

وی در ادامه افزود: افزایش امکانات و خدمات رفاهی و اختصاصی در راستای امنیت خاطر والدین از سیاست‌های کلی در مقوله جمعیت به‌شمار می‌رودو با توجه به تأکیدات و بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر جمعیت جوان، بانشاط و تحصیل کرده که به‌عنوان یکی از عوامل مهم پیشرفت کشور به‌شمار می‌رود، نیازمند بازنگری در سیاست‌های باروری و سلامت جمعیت کشور هستیم.

,

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه مدرنیته و تغییر سبک زندگی از عوامل تأثیرگذار در کاهش جمعیت است که از آن غافل شدیم، تصریح کرد: یکی از چالش‌های ایجاد شده توسط مدرنیته و تحولات سبک زندگی در ایران، فرزندآوری است و مدرنیته سبب تغییر بینش مذهبی و اعتقادی، ترویج مصرف‌ گرایی، افزایش سن ازدواج و طلاق شده است.

,

, ,

فخرو به آثار و پیامدهای کاهش جمعیت اشاره و بیان کرد: تغییر نظام‌های تربیتی و مفاهیم اخلاقی، کاهش نشاط اجتماعی و اقتصادی، کاهش اقتدار سیاسی، تغییر در ترکیب‌های دینی، بحران‌های جامعه پیر برای ایران از آثار کاهش جمعیت محسوب می‌شود.

,

این استاد دانشگاه در رابطه با علت اصلی کاهش جمعیت در کنار تمام موارد حاکمیتی گفته شده عنوان کرد: باید انگیزش جوانان در این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و متاسفانه علل مختلفی این انگیزه را سلب کرده که نیازمند بازسازی دوباره است و علت اینکه الگوی غربی ها موفقیت آمیز نبوده نیز نپرداختن به این محور مهم است.

,

وی در مورد راهکارهای افزایش جمعیت در کشور عنوان کرد: قطعا باید حاکمیت در سیاست گذرای های تشویقی خود به این موضوع بپردازد، اما استفاده و بهره گیری از ظرفیت های مساجد و ایجاد تفکرو الگوی بسیجی بسیار تاثیر گذار است و همانطور که در بحث واکسیناسیون شاهد بودیم هرکجا روحیه بسیجی وارد شود فرهنگ سازی ها تاثیر گذار می شود.

,

حل بحران جمعیتی کشور نیاز به همگرایی ارگان ها دارد

, حل بحران جمعیتی کشور نیاز به همگرایی ارگان ها دارد, حل بحران جمعیتی کشور نیاز به همگرایی ارگان ها دارد,

شکری از اساتید حوزه علمیه نیز در این میزگرد از نیاز کشور به همگرایی و اتحاد خبرداد و گفت: افزایش جمعیت نیاز به بستر سازی و فرهنگ سازی دارد و این مقوله تنها بردوش شخص یا نهاد خاصی قرار ندارد و باید تمام ارگانها بایدیگر متحد شوند تا ازاین بحران خارج شویم.

,

وی در ادامه افزود: مسئله ای که باید در مقوله کاهش جمعیت به آن پرداخت برخورد های قهری و سلبی است که گاها از سوی برخی پزشکان زنان و یا متخصصین این حوزه نسبت به زنان باردارصورت می گیرد و این موضوع نیز باید با فرهنگ سازی مناسب برطرف شود.

,
, ,
 
,

این استاد حوزه علمیه همچنین به بحث آمار سقط جنین و هزینه های بالای غربال گری در جامعه اشاره کرد و افزود: متاسفانه آمار دقیقی از این وضعیت در دست نیست، اما بررسی های میدانی نشان می دهد در کنار تمام موارد سقط های غیر قانونی و خارج از چارچوب خانواده بسیار از خانواده ها فرزندان خود را به دلیل هزینه های بالای فرایند بارداری در کشور سقط می کنند، که این موضوع نیازمند بررسی وحمایت قانون گذاران در این زمینه دارد.

انتهای پیام/

,

این استاد حوزه علمیه همچنین به بحث آمار سقط جنین و هزینه های بالای غربال گری در جامعه اشاره کرد و افزود: متاسفانه آمار دقیقی از این وضعیت در دست نیست، اما بررسی های میدانی نشان می دهد در کنار تمام موارد سقط های غیر قانونی و خارج از چارچوب خانواده بسیار از خانواده ها فرزندان خود را به دلیل هزینه های بالای فرایند بارداری در کشور سقط می کنند، که این موضوع نیازمند بررسی وحمایت قانون گذاران در این زمینه دارد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه