اخبار داغ

گزارشی از وضعیت مبارزه با فقر؛

حلقه مفقوده مبازه با فقر/ رانت‌خواری واختلاس مهمترین عامل فاصله طبقاتی در ایران

حلقه مفقوده مبازه با فقر/ رانت‌خواری واختلاس مهمترین عامل فاصله طبقاتی در ایران
فقر یکی از جدی‌ترین و مهم‌ترین معضلات قرن حاضر محسوب می‌شود که هزینه‌های انسانی سنگینی را بر اجتماع تحمیل می‌کند، ازاین‌رو ریشه‌کنی فقر در زمره اولویت‌های تمامی حکومت‌ها و دولت‌هاست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، برخلاف آنچه پیش از این تصور می‌شد،‌ فقر به‌تنهایی یک متغیر اقتصادی و تک‌بعدی نیست، بلکه دربرگیرنده مفهومی جامع و چندبعدی است که کل طیف زندگی بشر را دربر می‌گیرد. به عبارت دیگر، امروزه بر همگان آشکار شده که علاوه بر کمبود یا نبود درآمد، نداشتن قابلیت لازم خروج از فقر برای افراد فقیر نیز از علت‌های اصلی فقر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (1398)، ایران با وجود آنکه در زمره کشورهایی است که به‌لحاظ نرخ فقر در وضعیت مناسب‌تری نسبت به برخی کشورهای درحال‌توسعه یا کمترتوسعه‌یافته (با نرخ‌های فقر مطلق 30 تا 40 درصد) قرار دارد، اما همچنان موضوع فقر مطلق در آن مطرح است. براساس برآورد این مرکز، نرخ فقر در سال 1396 به‌طور متوسط در کل کشور 16 درصد بوده است که هرچند نسبت به برخی کشورهای درحال‌توسعه در وضعیت بهتری قرار دارد، اما نیازمند آن است که همچنان به دلایل ایجاد فقر و همچنین راهکارهای قانونی برای کاهش آن پرداخته شود.

,

تورم رکودی عامل اساسی شکاف طبقاتی

, تورم رکودی عامل اساسی شکاف طبقاتی, تورم رکودی عامل اساسی شکاف طبقاتی,

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مرآت، در خصوص راهکار های مبارزه بافقر، گفت: با توجه به شرایط سخت کشور به دلیل نرخ تورم وبیکاری های موجود بیشترین آسیب های اجتماعی واقتصادی بر کشور متحمل می شود.

,

قادری با اشاره به شرایط خاص جامعه که باعث ایجاد شکاف های طبقاتی بین مردم شده است، تصریح کرد: عملا این مشکلات طبق بررسی های صورت گرفته به دلیل تورم های رکودی است و تنها راهکار رفع این مشکلات این است که بتوانیم هم تورم و هم رکود را در جامعه کاهش دهیم.

,

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کنار نگاه های بلند مدت برای رفع مشکلات باید نگاه های کوتاه مدت و مقطعی هم داشته باشیم، بیان کرد: ما باید تلاش کنیم که بتوانیم در کوتاه مدت هم مشکلات مردم را حل کرده و از آسیب دیدن مردم جلوگیری نمائیم.

,

وی در خصوص معیار های خط فقر در دنیا، تشریح کرد: یک سری حداقل هایی تعین شده است مانند خوراک و پوشاک که در صورت تامین نشدن این حداقل ها می توان گفت فرد زیر خط فقر است؛ حال اینکه در بعضی کشور ها تامین این حداقل ها با قیمت های بالاتری تهیه می شود در بعضی کشور ها با مبالغ پایین تر؛ اما همه این موارد زیر خط فقر قرار دارند.

,

قادری با اشاره به راهکار های مبارزه با فقر و اقدامات جمهوری اسلامی ایران، عنوان کرد: مشکلات امروزی از دو عامل تورم رکودی و بیکاری نشات گرفته است و ما باید تلاش کنیم این دو عامل را کاهش دهیم و نگذاریم افراد کم درآمد دچار سستی شده و افراد پر درآمد هم به دنبال فعالیت نروند.

,

شعار عدالت خواهی در کشور های جهان سومی

, شعار عدالت خواهی در کشور های جهان سومی, شعار عدالت خواهی در کشور های جهان سومی,

رحمان سعادت استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مرآت، در خصوص برقراری عدالت در بین اقشار مختلف جامعه، گفت: بر قراری عدالت در ظاهر امری ساده به نظر می رسد اما بسیار پیچیده است؛ به خصوص در کشور های جهان سوم که بیشترین شعار های عدالت داده می شود اما در عمل فاصله طبقاتی زیادی دیده می شود.

,

سعادت با اشاره به بحث برابری در جوامع مختلف دنیا، تشریح کرد: جوامع کمونیستی بر این نظر هستند که باید همه با هم برابر باشند؛ چه افرادی که تلاش می کنند و چه افرادی که تلاش نمی کنند؛ اما دین اسلام بر مبنی عدالت است که هرکس به اندازه تلاش خودش از آن برخوردار خواهد بود.

,

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه فاصله طبقاتی در جامعه امروزی بسیار زیاد به چشم می خورد، خاطر نشان کرد: فاصله طبقاتی به دو نوع خوب و بد تشکیل می شود؛ در فاصله خوب تفاوت بین غنی و فقیر بر اساس توانایی جسمی وذهنی است، یعنی بر اساس توانایی های هر فرد اتفاق می افتد، اما در کشور ما متاسفانه به دلیل هوش بالا و توانایی این اتفاق نمی افتد و  با رانت ها و اختلاس ها این فاصله ها ایجاد می شود.

,

وی با اشاره به اینکه با بررسی های صورت گرفته می توان فهمید که افراد ثروت مند جهان با ثروتمندان ایران چه تفاوتی دارند، تصریح کرد: در بررسی های صورت گرفته ثروتمندان جهان با بهره گیری از هوش بالا، کارآفرینی های موفق و ارزش افزوده به این ثروت دست یافته اند اما در ایران با رانت ها واختلاس ها که انجام می دهند به این ثروت ها دست پیدا می کنند.

,

سعادت با بیان اینکه فاصله طبقاتی ایران ناشی از رانت خواری و اختلاس است، افزود: با توجه به شعار های عدالت طلبانه و اهداف آرمان های اساسی جمهوری اسلامی ایران این وضعیت فاصله طبقاتی که به دلیل رانت خواری و اختلاس به وجود آمده است زیبنده یک کشور اسلامی با این آرمان ها نیست.

,

استاد دانشگاه در خصوص معیار های تعین خط فقر در جهان، گفت: خط فقر در هر جای دنیا یک تعریفی دارد واصلی ترین آن ها نیاز های اولیه است که اگر فردی این امکانات اولیه را نداشته باشد دچار مشکلاتی می شود، پس در نتیجه باید به میزانی درآمد داشته باشد که به حداقل های نیاز های خود برسند.

,

رکود عامل خط صعودی فقر در ایران

, رکود عامل خط صعودی فقر در ایران, رکود عامل خط صعودی فقر در ایران,

وی با بیان اینکه به دلیل تورم های رکودی در ایران خط فقر در ایران یک خط صعودی است، تشریح کرد: با توجه به تجربه کردن تورم از اول سال تا انتهای سال در هر سه ماه می توان گفت خط فقر در ایران تغیر می کند و نمی توان معیار و اندازه خاصی را برای آن تعین کرد.

,

سعادت با اشاره به بخشی از مردم که به آن ها فقیر گفته می شود که درآمد هم دارند، تصریح کرد: این بخش از افراد در آمد دارند اما در آمد آن های برای یک زندگی مطلوب کافی نیست ونمی توانند از پس هزینه های جاری یک زندگی بر آید.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه شدید ترین حالت فقر در ایران افرادی هستند که هزینه دارند اما در آمدی ندارند، عنوان کرد: افرادی هستند که هیچ منبع در آمدی ندارند و علاوه بر آن در خانه از بیمار نگهداری می کنند و هزینه های زیادی را متحمل می شوند که مستکین نامیده می شوند و باید حمایتی از آن ها صورت بگیرد.

,

وی در خصوص راهکار های مقابله با فقر در ایران، بیان کرد: بخشی از فقر ناشی از نبود فرصت های شغلی در کشور است و بخشی دیگر که متاسفانه در کشور ما حاکم شده است جوانان ما دچار فقر قابلیتی شده اند؛ در این نوع فقر افراد نمی توانند خود را از فقر نجات دهند.

,

سعادت با اشاره به فشار های فقر قابلیتی در جامعه امروزی، تشریح کرد: متاسفانه دانش آموزان و دانشجویان در ایران دانش آموزی می کنند نه مهارت آموزی، که این خود باعث می شود فرد به مهارت لازم برای کسب درآمد نرسد و در نهایت به مشکلات مختلف از جمله فقر دست پیدا کند.

,

این استاد دانشگاه با اشاره به راهکار ها و اقداماتی که دولت می تواند برای مقابله با فقر داشته باشد، عنوان کرد: به دو روش می توان این مشکل را حل کرد؛ اول با مهارت آموزی به جوانان و کسب شغل مناسب و دوم توزیع عادلانه در آمد های نفتی کشور و جلوگیری از رانت ها و فساد ها که این خود باعث جلوگیری از کلیه مشکلات اقتصادی و اجتماعی می شود.

,

وی با بیان اینکه در 10 سال اخیر متاسفانه میزان فقرا در ایران افزایش داشته است، اظهار کرد: ما در جامعه دونوع فقر داریم؛ فقر ظاهری و فقر پنهان که در فقر پنهان به دلیل حفظ حرمت های اجتماعی این نوع از فقر دیده نمی شود اما در این نوع فقر بسیار افزایش داشته ایم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه