اخبار داغ

مسکنی که تنها به نام مرفه نشینان زده می شود؛

«لوکس‌سازی‌ها» متوسط قیمت ساخت مسکن را در یزد بالا برده است/نماسازی میلیاردی یزدی‌ها در اوج رکود مسکن!

«لوکس‌سازی‌ها» متوسط قیمت ساخت مسکن را در یزد بالا برده است/نماسازی میلیاردی یزدی‌ها در اوج رکود مسکن!
مصالح و اقلامی ساختمانی که در ساخت و سازهای مجلل استفاده می شود به مراتب بیشتر و لوکس تر از سایر مناطق است و گویا همین ها موجب شده تا متوسط قیمت ساخت در یزد افزایش پیدا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، استان یزد از دیرباز به عنوان یکی از استان های برتر تولید کننده مصالح و ملزومات ساختمانی شناخته شده است، کارخانجات تولید سیمان، کارخانجات تولید کاشی و سرامیک، کارخانجات شن و ماسه و آجر و معادن سنگ های زینتی دست برتر را در این زمینه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

اصولا وقتی شهری در تولید یک کالا به قطب تبدیل می شود انتظار هم می رود ان کالا در آن شهر لااقل با قیمت کمتری نسبت به سایر دیگر نقاط به دست مردم برسد که امری طبیعی است و یا دسترسی به آن سهل تر از جای دیگر باشد اما متاسفانه این فرضیه برای مصالح ساختمانی در یزد صدق نمی کند و هر روز بازار مصالح ساختمانی با آشفتگی عجیب و غریبی روبرو می شود.

,

***گرانی مصالح ساختمان در قطب تولید مصالح و کاشی

, ***گرانی مصالح ساختمان در قطب تولید مصالح و کاشی,

یک روز آجر و کوره های اجرپذیری نقش اول گرانی را بازی می کنند و روز دیگر سیمان و شن و ماسه، کار مسئولان هم که تنها اعلام کردن قیمت مصوب است و اینکه فلان مصالح افزایش قیمت داشته است.

,

اما خارج از بحث گرانی مصالح، خبر می رسد که شهر یزد به عنوان مرکز استان در متوسط قیمت ساخت مسکن هم در رتبه قابل تاملی قرار دارد! جایگاه هفتم یزد در متوسط قیمت ساخت هر مترمربع مسکن این سوال را در ذهن به وجود می اورد که چطور استان یزد که خود تولید کننده مصالح و تجهیزات ساختمانی است باید آنقدر قیمت ساخت و ساز بالا باشد؟!

, خبر می رسد که شهر یزد به عنوان مرکز استان در متوسط قیمت ساخت مسکن هم در رتبه قابل تاملی قرار دارد! جایگاه هفتم یزد در متوسط قیمت ساخت هر مترمربع مسکن این سوال را در ذهن به وجود می اورد که چطور استان یزد که خود تولید کننده مصالح و تجهیزات ساختمانی است باید آنقدر قیمت ساخت و ساز بالا باشد؟!, خبر می رسد که شهر یزد به عنوان مرکز استان در متوسط قیمت ساخت مسکن هم در رتبه قابل تاملی قرار دارد! جایگاه هفتم یزد در متوسط قیمت ساخت هر مترمربع مسکن این سوال را در ذهن به وجود می اورد که چطور استان یزد که خود تولید کننده مصالح و تجهیزات ساختمانی است باید آنقدر قیمت ساخت و ساز بالا باشد؟!,

, , , ,

 

,

***«بهای زمین» و «هزینه مصالح ساختمانی» دو جزء اصلی در قیمت ساخت مسکن

, ***«بهای زمین» و «هزینه مصالح ساختمانی» دو جزء اصلی در قیمت ساخت مسکن, ***«بهای زمین» و «هزینه مصالح ساختمانی» دو جزء اصلی در قیمت ساخت مسکن,

این موضوع در حالی است که مشاهدات میدان و نظر کارشناسان کواه این می دهد که اکثر قشر متوسط جامعه که به دنبال ساخت یک خانه مطلوب هستند به دلیل شرایط اقتصادی توان تکمیل بنای خود را ندارند و شاید در هشت سال اخیر بناهای متوسط نیمه تمام دست نخورده باقی مانده اند.

,

دو جزء اصلی موثر در قیمت تمام‌شده ساخت مسکن «بهای زمین» و «هزینه مصالح ساختمانی» است. آمار رسمی از میانگین قیمت زمین به‌صورت فصلی و بر اساس قیمت معاملات انجام شده به‌طور دقیق محاسبه و منتشر می‌شود اما در مورد هزینه‌های ساخت‌وساز با توجه به تنوع بالا و دامنه وسیع قیمتی مصالح ساختمانی و البته دخیل بودن سلیقه سازنده در نوع مصالح مورد استفاده نمی‌توان رقم دقیق هزینه‌های ساخت مسکن را استخراج کرد.

,

طبق گزارش های مرکز آمار در سال گذشته دو هزار و 722 پروانه احداث ساختمان از سوی شهرداری های استان یزد صادر شده است که از این تعداد دو هزار و 318 پروانه مسکونی بوده است و این در حالی است که در سال 90 تعداد سه هزار و 242 پروانه های احداث ساختمان صادر شده که سه هزار و 14 مورد از آن پروانه ساختمان مسکونی بوده است به عبارتی در ده سال گذشته صدور پروانه های مسکونی کاهش 23 درصدی داشته است!

, طبق گزارش های مرکز آمار در سال گذشته دو هزار و 722 پروانه احداث ساختمان از سوی شهرداری های استان یزد صادر شده است که از این تعداد دو هزار و 318 پروانه مسکونی بوده است و این در حالی است که در سال 90 تعداد سه هزار و 242 پروانه های احداث ساختمان صادر شده که سه هزار و 14 مورد از آن پروانه ساختمان مسکونی بوده است به عبارتی در ده سال گذشته صدور پروانه های مسکونی کاهش 23 درصدی داشته است!, 23 درصدی,

این بدان معناست که توان مردم قشر متوسط  علیرغم نیاز و تقاضا به ساخت و ساز نمی رسد و اگر بررسی بیشتر در آمر پایان کار این پروانه ها شود مشخص می شود که بسیاری از این پرونه ها هنوز پایان کار نگرفته اند و این باز در حالی است که در سال های اخیر روند اخذ پروانه در یزد به مراتب سهولت پیدا کرده و مردم کمتر به ساخت و ساز غیرمجاز و بدون پروانه رو می اورند و همین امار را دقیق تر میکند.

, این بدان معناست که توان مردم قشر متوسط  علیرغم نیاز و تقاضا به ساخت و ساز نمی رسد و اگر بررسی بیشتر در آمر پایان کار این پروانه ها شود مشخص می شود که بسیاری از این پرونه ها هنوز پایان کار نگرفته اند و این باز در حالی است که در سال های اخیر روند اخذ پروانه در یزد به مراتب سهولت پیدا کرده و مردم کمتر به ساخت و ساز غیرمجاز و بدون پروانه رو می اورند و همین امار را دقیق تر میکند.,

, , ,

***هزینه های هنگفتی که یزدی‌ها برای نماسازی می کنند

, ***هزینه های هنگفتی که یزدی‌ها برای نماسازی می کنند,

 

,

برای روشن تر شدن این تناقض که چرا توان مردم از ساخت وساز خارج است و در اوج رکود مسکن، در شهری که به قطب تولید مصالح ساختمانی شهره دارد، متوسط ساخت مسکن اینقدر بالا است به سراغ نظر کارشناس این حوزه رفته ایم.

,

محمد‌رضا نقصان محمدی دانشیار، دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به رتبه هفتم یزد در متوسط قیمت ساخت هر مترمربع مسکن اظهار کرد: به نظر می رسد این رتبه بالای یزد در هزینه ساخت و ساز به پروژه های مجلل و لوکس در مناطق مرفه نشین یزد برمی گردد که هزینه های زیادی برای نما و نماسازی می کنند.

,

***لوکس سازی‌ها و افزایش متوسط قیمت ساخت مسکن در یزد

, ***لوکس سازی‌ها و افزایش متوسط قیمت ساخت مسکن در یزد, ***لوکس سازی‌ها و افزایش متوسط قیمت ساخت مسکن در یزد,

نقصان محمدی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر ساخت و سازهای لوکس در مناطق صفائیه و بلوار جمهوری یزد انجام می شود افزود: مصالح و اقلامی ساختمانی که در ساخت و سازهای مجلل استفاده می شود به مراتب بیشتر و لوکس تر از سایر مناطق است و گویا همین ها موجب شده تا متوسط قیمت ساخت در یزد افزایش پیدا کند.

,

, ,

 

,

وی با بیان اینکه چند رده ساختمانی در شهرها وجود دارد ابراز کرد: ساخت و ساز به چند رده ی؛ "ساختمان هایی با هزینه کم" که با کیفیت خوب ساخته نمی شوند، "ساختمان های متوسط" که با شرایط خوب قابل قبول ساخته می شوند و "ساختمان های لوکس و مجلل" که با هزینه بسیار بالا ساخته می شوند دسته بندی می شوند.

,

*** توقف ساخت مسکن های متوسط در ایستگاه بی پولی

, *** توقف ساخت مسکن های متوسط در ایستگاه بی پولی,

رییس سابق پژوهشکده معماری بومی با بیان اینکه ساخت و سازهایی که در مناطق محروم انجام می شود در رده ساختمان های با هزینه کم تلقی می شوند و خیلی اثر گذار نیست تصریح کرد: رشد ساخت و ساز متوسط در یزد هم علیرغم تمایل مردم، کاهش بسیاری داشته است چراکه در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی، مردمی که بیشتر مجری ساختمان های متوسط هستند، قدرت ساخت و ساز را ندارند و خیلی از بناها نیمه ساز باقی مانده است اما آنچه در مقابل به چشم می آید و دیده می شود لوکس سازی هایی است که مناطق مرفه نشین دیده می شود.

,

وی افزود: هر چند لوکس سازی ها مربوط به یک یا دومنطقه از یزد است اما اگر هزینه های بالای آن ها را در این آمار سرشکن کنیم می توان به چنین اماری رسید.

,

, ,

***چه زمان متوسط قیمت ساخت مسکن در یزد متعادل می شود؟

, ***چه زمان متوسط قیمت ساخت مسکن در یزد متعادل می شود؟, ***چه زمان متوسط قیمت ساخت مسکن در یزد متعادل می شود؟,

مدیر کل سابق راه و شهرسازی استان یزد خاطرنشان کرد: این امار زمانی پایین می آید که طرح های دولتی برای مسکن اجرا شود مانند طرح اقداملی ملی مسکن یا برنامه هایی که دولت جدید برای مسکن دارد چراکه این ساخت و سازها در رده ساختمان های متوسط قرار می گیرند و با اضافه شدن ان آمار متوسط قیمت ساخت اصلاح و متعادل می شود البته باز هم باید بررسی کرد امار این جدول بر چه پایه و اساسی امایش شده است.

,

این گوشه ای کوچکی از معضلات پنهان بازار مسکن در استانی است که به عنوان قطب تولید مصالح ساختمانی شناخته می شود و انتظار می رود زمینه های ساخت مسکن راحت تر و البته ارزان تر از سایر دیگر نقاط کشور باشد اما گویا در اوج رکودی و کسادی بازار مسکن، عده ای در فکر مجلل سازی ها هستند و گویا حق مسکن برای آنهایی که دارنده هستند تعریف شده است.

, این گوشه ای کوچکی از معضلات پنهان بازار مسکن در استانی است که به عنوان قطب تولید مصالح ساختمانی شناخته می شود و انتظار می رود زمینه های ساخت مسکن راحت تر و البته ارزان تر از سایر دیگر نقاط کشور باشد اما گویا در اوج رکودی و کسادی بازار مسکن، عده ای در فکر مجلل سازی ها هستند و گویا حق مسکن برای آنهایی که دارنده هستند تعریف شده است.,

شایسته است دولت سیزدهم که بنای تولید مسکن ان هم برای قشر متوسط و کم برخوردار را که بخش عمده ای از جامعه ما را تشکیل می دهند داشته باشد ضمن نگاه به این معضل در این ماجرا همت خود را صد برابر انچه می شود بالا ببرد تا شاید سند حق مسکن تنها به نام مرفه نشینان بالای شهر نخورد.

, شایسته است دولت سیزدهم که بنای تولید مسکن ان هم برای قشر متوسط و کم برخوردار را که بخش عمده ای از جامعه ما را تشکیل می دهند داشته باشد ضمن نگاه به این معضل در این ماجرا همت خود را صد برابر انچه می شود بالا ببرد تا شاید سند حق مسکن تنها به نام مرفه نشینان بالای شهر نخورد.,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه