اخبار داغ

قائم مقام معاونت بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی:

امیدواریم پیوستن به "شانگهای" زمینه پیوستن به اتحادیه "بریکس" را فراهم کند/ تمام منافع برجامی دولت قبل، از کشور چین قابل استحصال بود

امیدواریم پیوستن به "شانگهای" زمینه پیوستن به اتحادیه "بریکس" را فراهم کند/ تمام منافع برجامی دولت قبل، از کشور چین قابل استحصال بود
تهرانی با بیان اینکه پیوستن ایران به سازمان همکاری های شانگهای عرصه جدیدی در روابط مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی به همراه دارد، گفت: اهداف اقتصادی که دولت دوازدهم از برجام به دنبال داشت، تمام آن از کشور چین قابل استحصال بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی تهرانی قائم مقام معاونت بین الملل حزب موتلفه اسلامی در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار هرمز اظهار کرد: می توان دقت را به این نکته جلب کرد که این حضور در این سطح و اولین حضور رئیس جمهور در یک اجلاس و پیمان منطقه ای، آزمون مهم دولت جدید در راستای شعار نگاه به شرق مقام معظم رهبری به حساب می آید.

تهرانی افزود: تکمیل عضویت دائمی ایران در این سازمان نقطه آغازین دکترین نگاه به شرق در سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم خواهد بود و برای دولت جدید که در شعارهای انتخابی خودش در برهه انتخابات بر این موضوع تاکید کرده، اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱با عضویت کشورهای چین، تاجیکستان، قرقیزستان، روسیه، قزاقستان و ازبکستان تاسیس شد، ابراز کرد: هنگامی که بحث عضویت دائم  هند و پاکستان در سال ۲۰۱۵ قطعی شد تکمیل عضویت  دائم این دو کشور به مدت ۲ سال به طول انجامید.

قائم مقام معاونت بین الملل حزب موتلفه اسلامی عنوان کرد: در حال حاضر این هشت کشور عضویت دائم دارند و ایران، افغانستان، بلاروس و مغولستان پیش از این اجلاس، اعضای ناظر بوده اند و سطح سومی از عضویت نیز تعریف شده که کشورهایی همچون ارمنستان، آذربایجان،کامبوج، نپال، سریلانکا و ترکیه به عنوان شریک گفت‌وگو برای سازمان به حساب می آیند.

تهرانی از سطح چهارم تعریف شده در این سازمان جهانی سخن گفت و اظهار کرد: کشورهای مستقل مشترک المنافع، نمایندگانی از سازمان ملل و ترکمنستان به عنوان اعضاء مهمان به این سازمان  نیز دعوت شده اند.

وی گفت: برخی از کشورها به‌عنوان شریک گفتگو درخواست عضویت دادند و بحرین وقطر به صورت رسمی درخواست ملحق شدن به این سازمان را ارائه و آنچه که به ظاهر مشخص است قرار بر این بوده در اجلاس ۲۰۲۱ عربستان و مصر نیز به عنوان سطح شریک گفت و گو پذیرفته شوند، بنا براین ما یک روندی را برای عضویت دائم خواهیم داشت.

حضور ایران در پیمان شانگهای ابعاد مختلفی دارد

قائم مقام معاونت بین الملل حزب موتلفه اسلامی  در پاسخ به سوال خبرنگار ما در رابطه به اینکه عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری های شانگهای چه پیامدی برای جهان  و دستاوردی برای ما خواهد داشت، تشریح کرد: طبیعتا حضور ایران در این پیمان ابعاد مختلفی را دارد و این ابعاد نه تنها اقتصادی بلکه عرصه های امنیتی و سیاسی را شامل خواهد شد.

تهرانی افزود: پس از ۱۴ سال انتظار، اراده محافل سیاسی و نخبگانی و خواست عمومی مردم ایران، تکمیل سریع تر مراحل تشریفات فنی عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بوده که این امر شامگاه گذشته محقق شد.

وی با بیان اینکه در این اجلاس ایران آمادگی کامل خود را برای عضویت دائم اعلام کرد، اظهار داشت: از این پس یک تطابق نسبی بین مواضع ایران و اعضای سازمان همکاری شانگهای در مسائل بین المللی برجسته خواهد شد و با عنایت به این اصل مهم ضرورت اینکه کشورهای عضو این سازمان از این عضویت ایران حمایت کنند امری بسیار مهم است.

قائم مقام معاونت بین الملل حزب موتلفه اسلامی گفت: عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای در قدرت مذاکره ای ایران با کشورهای دنیا و آسیایی اهمیت بسیار مهمی خواهد داشت و برای ایران ترتیبات منطقه ای برای حفظ منافع کشورهای در حال توسعه و نو ظهور، موضوع گسترش همکاری ها در مجامع منطقه ای و جهانی برای ترویج چندجانبه گرایی به جای یک جانبه گرایی و حفظ منافع کشورها گزاره هایی بسیار مهم است.

لزوم پرهیز از تقلیل راهبرد نگاه به شرق صرفا به موضوع امنیتی، سیاسی یا اقتصادی

تهرانی بر پرهیز از تقلیل راهبرد نگاه به شرق فقط به موضوع امنیتی، سیاسی یا اقتصادی تاکید و خاطرنشان کرد:  باید تمام مسائل با همدیگر توازن داشته باشد و تعریف ایران از اضلاع جدید همکاری با قدرت های نوظهور دنیا از آفریقا تا آمریکای لاتین گرفته تا آسیا و اقیانوسیه و تحولاتی که در خود دولت ایران در یک هفته گذشته به صورت دقیقی دیده شده از پیامدهای مهمی هست که برای ایران وجود خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در خصوص اینکه این اقدام در روابط خارجی ما چقدر تاثیرگذار خواهد بود، اظهار کرد: تغییرات عمده ای که در نگاه دولت سیزدهم وجود دارد، من جمله تغییراتی که در وزارت خارجه کشور ایجاد شد و حضور دکتر صفری به عنوان معاونت اقتصادی وزرات امور خارجه نکته بسیار مهمی است که ابعاد بسیار پیوسته ای دارد و حضور موفق ایشان به عنوان سفیران ایران در کشور چین  و روسیه از اهمیت بالایی برخودار می باشد.

قائم مقام معاونت بین الملل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه حزب موتلفه اسلامی بیش از دو دهه ارتباط حزبی مستقل و بسیار قوی با کشور چین داشته و در جلسات مختلف بین حزبی بر عضویت دائم ایران تاکید داشته است، گفت: مرحوم عسگراولادی به عنوان رئیس وقت اتاق بازرگانی ایران و چین در تمامی جلسات پیگیر این عضویت بودند که امروز به نتیجه نشسته است.

تهرانی از سوابق درخشان معاون اقتصادی وزارت امور خارجه کشور سخن گفت و ابراز کرد: در دیدارهایی که  قریب به ده سال پیش آقای دکتر صفری در محل سفارت ایران در پکن اشاره داشتند که منافع اقتصادی که ایران از مذاکرات برجام به دنبال هست و از گفت و گو با چندین و چند کشور اروپایی و غربی دنبال می کند، همه آن تکنولوژی و منافع اقتصادی و فناوری ها بدون برجام و بدون مذاکرات قابل استحصال از چین است.

وی ادامه داد: امروز اهمیت این نگاه به شرق و اهمیت حضور در پیمان های شرقی برای ما بیش از پیش روشن شده است، اینکه موضع کشورهایی نسبت به امریکا چگونه خواهد بود، قطعا در کم اثر کردن تحریم ها اثر بسیار خوب و مثبتی را خواهد داشت.

قائم مقام معاونت بین الملل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه مقاله ای در موسسه واشنگتن به قلم آقای نیکول گرایوفسکی منتشر شد که به بحث عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای پرداخته بود، تصریح کرد: گرایوفسکی معتقد بود که تحقق عضویت دائمی ایران اتفاق بسیار مهمی برای سیاست خارجی دولت آقای رئیسی است.

تهرانی گفت: همکاری دو نهاد دائمی سازمان همکاری های شانگهای که دبیرخانه آن در پکن وجود دارد و ساختار منطقه ای ضد تروریسم در تاشکند می تواند مواضع بین المللی ایران را تقویت کند و با عضویت ایران در این پیمان، اکنون می تواند در تصمیم گیری های co از جمله تهیه و امضای اسناد مشارکت داشته باشد.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی در گذشته در مواضع بین المللی خودش در بسیاری از مواقع با کشورهای هم مسیر و هم راستا منجمله چین و روسیه اشتراکات و منافع مشترکی را داشته، تاکید کرد: دامنه این ارتباطات در آینده قوی تر هم خواهد شد.

پیوستن به سازمان همکاری های شانگهای هدفی دیرینه برای تهران بود

قائم مقام معاونت بین الملل حزب موتلفه اسلامی پیوستن به سازمان همکاری های شانگهای یک هدف دیرینه برای تهران عنوان کرد و افزود: این عضویت نه به‌عنوان جنبه‌ای از رویکرد سیاسی آن در قبال غرب آسیا بلکه به عنوان گسترش تلاش های ایران برای تقویت مشروعیت و روابط بین‌المللی جمهوری اسلامی با دنیای شرق اهمیت دارد.

عضویت ایران در کم رنگ کردن تحریم‌ها اثرگذار خواهد بود

تهرانی از رصد دائم کشورهای غربی نسبت به عضویت ایران سخن گفت و خاطرنشان کرد: غربی‌ها برایشان مهم است و طبیعتا با نگاه جدید در دولت و حضور پر رنگ معاونت اقتصادی در وزارت خارجه در کم رنگ کردن تحریم ها نقش اثرگذاری را خواهیم داشت.

وی گفت: سازمان همکاری های شانگهای در کنار سازمان هایی مثل آسه‌آن، اکو، سارک و اپیک بخش مهمی از فرآیند همگرایی در آسیا به حساب می آیند که تصمیمات این سازمان پهنه وسیعی از کره زمین معادل ۲۳ درصد از کل وسعت این کره خاکی و جمعیتی بالغ بر ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر  قریب به ۴۵ درصد مجموع جمعیت جهان را تصمیمات این سازمان در بر می گیرد.

قائم مقام معاونت بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی اظهارکرد: ۲۵ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی جهان در قالب این پیمان همکاری متمرکز شده و امیدواریم پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای زمینه پیوستن به اتحادیه بریکس را برای ما فراهم کند.

تهرانی گفت: اتحادیه بریکس از اهمیت بالایی برخودار است زیرا کشورهایی همچون برزیل، چین روسیه هند و آفریقای جنوبی در آن عضو هستند و قریب به نیمی از جمعیت جهان را در برگرفته است.

وی با اشاره به اینکه اتفاق خوش یمنی رقم خورده است خاطرنشان کرد: امیدواریم با هم افزایی این فعالیت و ارتباط با کشورهای هم سو، گره‌گشایی شود و ایران بتواند امتیازات خوبی را دریافت کند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, حضور ایران در پیمان شانگهای ابعاد مختلفی دارد, حضور ایران در پیمان شانگهای ابعاد مختلفی دارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, لزوم پرهیز از تقلیل راهبرد نگاه به شرق صرفا به موضوع امنیتی، سیاسی یا اقتصادی, لزوم پرهیز از تقلیل راهبرد نگاه به شرق صرفا به موضوع امنیتی، سیاسی یا اقتصادی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, پیوستن به سازمان همکاری های شانگهای هدفی دیرینه برای تهران بود, پیوستن به سازمان همکاری های شانگهای هدفی دیرینه برای تهران بود,
,
,
,
, عضویت ایران در کم رنگ کردن تحریم‌ها اثرگذار خواهد بود, عضویت ایران در کم رنگ کردن تحریم‌ها اثرگذار خواهد بود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه