اخبار داغ

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

بلوک شرق، بازار ویژهِ صادرات نفت و گاز ایران در زمان تحریم است/ عضویت در سازمان شانگهای؛ موازنه قدرت برای مقابله با نفوذ آمریکا و ناتو در خاورمیانه

بلوک شرق، بازار ویژهِ صادرات نفت و گاز ایران در زمان تحریم است/ عضویت در سازمان شانگهای؛ موازنه قدرت برای مقابله با نفوذ آمریکا و ناتو در خاورمیانه
محمود احمدی بیغش گفت: با توجه به حضور اسرائیل، آمریکا و اروپا در خلیج فارس و منطقه آذربایجان بر اساس پیمان ناتو و مواضع دور از عرف ترکیه علیه ایران، پیمان شانگهای می‌تواند پشتوانه محکمی برای کشورمان باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: عضویت رسمی ایران در این مجموعه قطعا منافع بزرگی برای جمهوری اسلامی خواهد داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
محمود احمدی بیغش افزود: وجود ایران در سازمان همکاری شانگهای منجر به یک حرکت دو طرفه و جمعی با دیگر خواهد شد، همچنین خاورمیانه در زمینه های امنیتی، سیاسی، نظامی و جغرافیایی از این پیمان سود می برد. چرا که اعضا ی این سازمان قریب به نیمی از جمعیت و جغرافیای خاکی دنیا را دارند.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای یک پیمان ژئوپلیتیکی و ارزشمند برای منطقه و خاورمیانه خواهد بود، اظهار داشت: جمهوری اسلامی در چند سال اخیر تحت یک فشار مضاعف سیاسی، اقتصادی و بین المللی از سوی آمریکا و هم پیمانان آن در اروپا بوده است.
,
 
,
بیغش تصریح کرد: متاسفانه برخی از کشورهای خارج از اروپا هم به تبعیت از آمریکا و به واسطه ترس از عواقب آن، رفتار اقتصادی مناسبی با ایران نداشته و در زمان تحریم نتوانستند با کشورمان ارتباط بگیرند، در ۸ سال گذشته هم توجه دولت به بلوک غرب خسران بزرگی بود و ایران از توجه به پتانسیل بلوک شرق بازماند.
,
 
,
وی گفت: ایران با عضویت در سازمان همکاری شانگهای می تواند از ظرفیت همسایگان و بلوک شرق استفاده کند، بازار شانگهای می تواند برای صادرات و واردات پتانسیلی ویژه برای کشورمان باشد، امروز بخش اعظم کشورهای عضو شانگهای و ناظرین آن نیاز مبرمی به صادرات ایران به ویژه در زمینه انرژی دارند.
,
 
,
بیغش افزود: نفت و گاز ایران، یکی از نیازمندی های اعضای سازمان همکاری شانگهای بوده و ایران می تواند بازار خوبی را در این کشورها به دور از ترس از تحریم ها داشته باشد، ایران به استفاده از توانمندی های منطقه و همسایگان برای امنیت خاورمیانه به دور از وجود قدرت های بزرگ و کشورهای اروپایی در منطقه به بهانه نظم و امنیت، پایبند است.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه هم پیمانی با کشورهای همسایه و عضویت در سازمان شانگهای نقش ویژه ای در امنیت خاورمیانه دارد، اظهار داشت: این موضوع می تواند پیامی برای دیگر کشورها باشد مبنی بر اینکه با تکیه بر قدرت منطقه ای از تکیه بر قدرت های فرامنطقه ای بی نیاز می شوند.
,
 
,
بیغش تصریح کرد: غالب کشورهایی که عضو سازمان همکاری شانگهای هستند از نظر فرهنگی و سیاسی قرابت خاصی با ایران دارند که نکته ای موثر برای ارتباط گیری جمهوری اسلامی خواهد بود، البته انصاف حکم می کند از تمام کسانی که از سال های گذشته تا کنون در تلاش برای متقاعد کردن اعضا بودند، تشکر کرد.
,
 
,
وی گفت: کشورهای عضو سازمان شانگهای با مشاهده وضعیت ایران، تحولات منطقه در سوریه، فلسطین، لبنان و فعالیت های آمریکا در عراق و افغانستان از عضویت دائمی ایران استقبال کردند. به واسطه پیمان آتلانتیک شمالی ناتو آمریکا بخش هایی از اطراف ایران را در سیطره خود دارند.
,
 
,
بیغش افزود: با توجه به حضور اسرائیل، آمریکا و اروپا در خلیج فارس و منطقه آذربایجان و رفتارهای ناشایست ترکیه و مواضع تلخ و دور از عرف آن علیه ایران، پیمان شانگهای می تواند پشتوانه محکمی برای کشورمان باشد و یک برد بزرگ خواهد بود.
,
 
,
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خاتمه اظهار داشت: در شرایطی که دشمنان ما تلاش می کنند ایران را از نظر سیاسی در دنیا منزوی جلوه داده و در سخت ترین شرایط تحریمی قرار دهند، ورود به سازمان همکاری های شانگهای، امیتازی بزرگ بوده و می تواند خلا کشورهایی که پیش از این با مراودات سیاسی و اقتصادی داشتند را مرتفع کند.
,
 
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه