اخبار داغ

طراح مد:

استان البرز از ظرفیت تنوع اقوام در زمینه مد و لباس استفاده نکرده است/ سمبه پر زورِ مدهای غربی در بازار پوشاک کشور

استان البرز از ظرفیت تنوع اقوام در زمینه مد و لباس استفاده نکرده است/ سمبه پر زورِ مدهای غربی در بازار پوشاک کشور
مریم جهانبخش گفت: استان البرز به دلیل تنوع اقوام ظرفیت های بسیار بالایی می تواند در زمینه مد و طراحی لباس داشته باشد، اما متاسفانه تاکنون از این ظرفیت در این حوزه استفاده نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یک طراح مد و لباس در البرز در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: پوشاک، مهمترین و مشخص ترین مظهر قومی و سریع الانتقال ترین و بارزترین نشانه فرهنگی است که به سرعت تحت تاثیر پدیده های فرهنگ پذیری بین جامعه های گوناگون انسانی قرار می گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
مریم جهانبخش ادامه داد: حتی عده ای معتقدند که چیرگی فرهنگی و سلطه پذیری در وهله نخست از طریق انتقال پوشاک صورت می گیرد و می توان با تغییر پوشاک افراد یک جامعه، نوع زندگی و شیوه تولید آن ها را نیز دگرگون نمود و تغییرهایی در ساختار زندگی اجتماعی آن جامعه ایجاد کرد.
,
 
,
وی افزود: لباس می تواند در کوتاه ترین زمان، افکار، ویژگی های شخصیتی، اجتماعی و هویتی افراد را به دیگران منتقل کند؛ همین امر سبب شده که لباس، گاه بهانه ای برای تغییر هویت و فرهنگ افراد در جوامع مختلف قرار گیرد.
,
 
,
این طراح تصریح کرد: از دیدگاه جامعه شناسی، لباس؛ یک ابزار مهم در جهت نفوذ فرهنگی در جوامع محسوب می شود که قدرت های انحصار طلب و استعمارگر از این اهرم به نحو گسترده ای برای نفوذ فرهنگی در جوامع و گسترش ابتذال و بی بند و باری استفاده می کنند.
,
 
,
جهانبخش گفت: مد؛ پدیده ای که بیش از عرصه های دیگری که با آن ها در ارتباط است، در حوزه لباس و پوشش، قابل لمس است.
,
 
,
وی ادامه داد: مد در یک دوره کوتاه و به کمک رسانه ها، به صورت فراگیر و سریع در جوامع و به خصوص در بین جوانان ظهور کرده و سبک رفتاری برای آن ها تعریف می کند.
,
 
,
این کارشناس تاکید کرد: این سبک رفتاری جهانی که از سوی گردانندگان مد تعیین می شود، عموما مخرب فرهنگ های بومی و اصیل و هویت واقعی افراد است.
,
 
,
جهانبخش افزود: در جامعه اسلامی، با توجه به نگاه و هدایت های دین اسلام در مورد پوشش و لباس، برای مبارزه با مخاطرات مد بیگانه، مسئله مد اسلامی و ایجاد مد بومی دغدغه طراحان و متخصصان این حوزه است. در این راستا، اسلامی کردن مد و گنجاندن حدود و قواعد پوششی در مبانی مد اتفاقی است که پیشتر شاهد آن هستیم.
,
 
,
وی بیان کرد: استفاده از رنگ سال، طراحی فصلی، مد جنس و طرح لباس در کنار استفاده از تئوری های علمی و آموزش های آکادمیک بر پایه مبانی مد غربی و نگاه جهانی به این حوزه، با توجه به وجود تفاوت های اساسی در دیدگاه اسلامی و غیر اسلامی به لباس، دستیابی به شرایط مطلوب و طراحی سبک پوشش اسلامی را دچار تاخیر و گاهی انحرافاتی می کند.
,
 
,
این کارشناس گفت: جامعه انتظار دارد نیازهای خود را به راحتی برآورده کند، ولی در شرایط فعلی یا کم برآورده می‌شود یا ارزان برآورده نمی‌شود.
,
 
,
جهانبخش به لزوم توجه به نوخواهی جامعه و حرکت به سمت نوآوری در حوزه مد و لباس و رقابت با پوشاک خارجی تاکید کرد و گفت: باید ظرفیت خود را در حوزه طراحی بالا و به این سمت برویم که طراحان را جدی بگیریم زیرا آنها کانون مرکزی این حرکت هستند.
,
 
,
وی از لباس اقوام ایرانی به عنوان یک ظرفیت مناسب در حوزه پوشاک نام برد، اظهار داشت: استان البرز به دلیل تنوع اقوام ظرفیت های بسیار بالایی می تواند در زمینه مد و طراحی لباس داشته باشد اما متاسفانه تاکنون از این ظرفیت در این حوزه استفاده نشده است.
,
 
,
این کارشناس تاکید کرد: طراحان ما در یک فضای بسته و تحت فشار ممیزی قرار دارند، در حالی که ما به عنوان یک کشور اسلامی باید سردمدار حوزه پوشاک اسلامی باشیم.
,
 
,
جهانبخش عنوان کرد: چرا نباید بتوانیم لباس مناسب زنان کشور تهیه کنیم و چرا تولید کنندگان ترغیب نمی‌شوند برای پوشاک متناسب در حوزه‌های مختلف تولید داشته باشند؟
,
 
,
وی ادامه داد: ما برای تحول در دنیای مد و لباس ایرانی اسلامی در کشور نیازمند ورود مسئولین هستیم زیرا قیمت تمام شده محصول به دلیل قیمت بالای پارچه گران تمام می شود و از طرفی تنوع به دلیل ممیزی ها کم است.
,
 
,
این کارشناس در خاتمه خاطرنشان کرد: بازار مد امروز تحت تملک مدهای غربی است و این برای کشور ما که طراحان مد بسیار خوبی دارند که در جشنواره های مد دنیا خبره هستند و معمولا آثارشان برجسته می شود؛ فاجعه است.
,
 
,
 
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه