اخبار داغ

در گفتگو با روانشناس بالینی مطرح شد؛

ﮔﺬﺍﺭ ﺍﺯ ﺗﻨﮕﻨﺎﻫﺎﻯ ﺁﻣﻮﺯﺷﻰ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻧﻪ ﺷﻴﻮﻉ ﻛﺮﻭﻧﺎ/ ضعف در پشتیبانی برنامه شاد مشکل اساسی تحصیل

ﮔﺬﺍﺭ ﺍﺯ ﺗﻨﮕﻨﺎﻫﺎﻯ ﺁﻣﻮﺯﺷﻰ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻧﻪ ﺷﻴﻮﻉ ﻛﺮﻭﻧﺎ/ ضعف در پشتیبانی برنامه شاد مشکل اساسی تحصیل
شاهورانی ایام کرونا را چالشی بزرگ برای معلمان دانست و گفت: اگر آموزش و پرورش را مانند سیستم یک خودرو بدانیم، تعطیلی های کرونایی باعث قطعی سیستم برق رسانی و سوخت رسانی خودرو می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، مدارس و  سایر مراکز آموزشی پس از شیوع ویروس کرونا در کشور از ابتدای اسفند ماه سال ۹۸ تا کنون تعطیل یا نیمه تعطیل  و آموزش‌ها در بستر غیرحضوری چون فضای مجازی، شبکه آموزشی شاد، مدرسه تلویزیونی و بسته های آموزشی پیگیری و انجام شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

 همه گیری ویروس کرونا  سبب شد تا دانش‌آموز از حضور در کلاس های درس باز بمانند و  با خانه نشینی از آموزش مجازی در قالب شبکه آموزشی شاد و یا بسته های آموزشی استفاده کنند.

,

 تعطیلی اجباری مدارس باعث به خطر افتادن یادگیری، سلامت روحی و جسمی و تغذیه ای دانش آموزان در ایام خانه نشینی  شده است.

,

آنطور که که کارشناسان می گویند: مزایای باز نگه داشتن مدارس بسیار بیشتر از هزینه های تعطیلی مدارس است لذا باید از عدم حضور دانش آموزان در مدارس به هر قیمتی جلوگیری و در مقابل برای محافظت از دانش آموزان برای حضور در مدارس و ایمن کردن فضاهای آموزشی در برابر همه گیری ویروس کرونا تدابیر لازم انجام شود.

,

پس از توقف آموزش حضوری به دلیل شیوع ویروس کرونا، به ناچار از روش‌های غیرحضوری برای انتقال حداقل دانش به دانش آموزان استفاده شد که بسیاری از دانش آموزان در مناطق محروم امکان دسترسی به آموزش مجازی را نداشتند.

,

ویروس کرونا بیش از همه به دانش آموزان سخت می گیرد، آنها اکنون کمتر یاد می گیرند، دیرتر از بزرگسالان مهارت و توانایی کسب می کنند و با معلومات کمتری وارد جامعه می شوند در همین خصوص با سید محمد شاهورانی روانشناس بالینی گفتگو کردیم.

,

سید محمد شاهورانی روانشناس بالینی در خصوص چالش های تعطیلی طولانی مدت مدارس در گفتگو با خبرنگار مرآت، گفت: تعطیلی مدارس بیشتر در دوران ابتدایی  تحصیل تاثیر گذار است و به این دلیل که در این دوران  کودک بجز تحصیل  نیازمند ارتباط گیری با جامعه نیز است.

, مرآت,
شاهورانی ایام کرونا را چالشی بزرگ برای معلمان دانست و گفت: اگر آموزش و پرورش را مانند سیستم یک خودرو بدانیم، تعطیلی های کرونایی باعث قطعی سیستم برق رسانی و سوخت رسانی خودرو می شود.
,
 
,
کارشناس روانشناسی بالینی با بین اینکه خیلی از مدرسین از سیستم آموزش آنلاین اطلاعات کافی را نداشته اند، تشریح کرد: با توجه به برگزاری کلاس آنلاین معلمانی که قدرت ارائه دروس در فضای مجازی را نداشتند به سختی توانستند خود را با این فضا وفق دهند که خود باعث زمان بر بودن موضوع شده است.
,

وی با اشاره به اینکه معلمان در فضای مجازی نمی توانند وقت کافی برای دانش آموزان بگذارند، تصریح کرد: با توجه به محدود بودن زمان تدریس مجازی، معلم وقت کافی برای هر دانش آموز را نداشته و نمی تواند ارتباط مناسبی با دانش آموز برقرار و مشکل دانش آموز را بررسی کند.

,

شاهوارنی مشکلات تصویری نبودن برنامه شاد را از دیگر چالش ها دانست و بیان کرد: در کلاس حضوری امکان تقلب دانش آموز از طرق مختلف وجود ندارد، اما با توجه به تصویری نبودن  برنامه شاد و عدم امکان برقراری ارتباط دو سویه تصویری دانش آموزان با معلمان این اتفاق به کثرت رخ داده و ایجاد آموزش با کیفیت را دچار بحران کرده است.

,

امکان مرور تدریس از فواید آموزش مجازی است

,

کارشناس روانشناسی بالینی در خصوص فواید کلاس های آنلاین نیز، خاطر نشان کرد: در کنار تمام چالش های موجود در کلاس آنلاین یکی از فواید مهم آن این است  که در کلاس حضوری معلم یک مرحله توضیح داده و دیگر امکان بررسی مجدد مباحث  کلاس وجود ندارد، اما در کلاس های آنلاین با توجه به ضبط کلاس ها دانش آموز می تواند بار ها دروس را تکرار کند تا تفهیم دروس ایجاد شود.

,

وی با بیان اینکه کلاس های غیر حضوری معلم و دانش اموز را دچار چالش کرده است، افزود: این موضوع باعث شده است، نظمی را که در مدراس به دانش آموزان آموزش داده می شد حذف شود و کودکان از این تربیت مدارس محروم شوند.

,

شاهورانی با اشاره به اینکه باید رد یان ارتباط مجازی خانواده ها باید  نقش پررنگ تری را در ایجاد نظم دهی به دانش آموزان انجام دهند، اظهار کرد: با توجه به غیر حضوری بودن  آموزس باید خانواده باید در مزمینهمشارکت دانش آموز خود در کلاس ها و همچنین نظم و تریتب و یادگیری مهرت های اجتماعی او را همراهی کند.

,

کارشناس روانشناسی بالینی با بیان اینکه در این مدت به دلیل عدم حضور دانش آموزان در مدرسه از بعد تربیتی مشکلات زیادی ایجاد شده است، عنوان کرد: در زمان حضوری بودن مدارس برنامه های مختلفی تربیتی برای دانش آموزان برقرار بوده و موجب شده توان دانش اموز در قدرت نه گفتن و موارداین چنین بالاتر رود که آموزش مجازی این نوع تربیت را از انش آموزان سلب کرده است.

,

جای خالی مشاوران در کلاس ها احساس می شود

, جای خالی مشاوران در کلاس ها احساس می شود, جای خالی مشاوران در کلاس ها احساس می شود,

شاهورانی  با اشاره به اینکه جای روانشاسان و مشاوران دراین ایام بسیار خالی شده است، تصریح کرد: در دوران آموزش حضوری  روانشاسان ومشاوران با حضور در کلاس و ارتباط با دانش آموزان مشکلات مختلف آن هارا برسی کرده وبرای آن راه حل مناسبی را اتخاذ می کردند اما با غیر حضوری شدن دیگر نمی توان به این موضوع پرداخت.

,

شاهورانی با بیان اینکه اگر این وضعیت ادامه دار باشد باید کلاس های مشاوره حتما در کنار تمام کلاس ها قرار گیرد، افزود: باید این کلاس ها به صورت تصویری در کنار همه کلاس های اجباری برای دانش آموزان برگزار شود، که بتوانیم کمی از چالش ها را کاهش دهیم.

,

کارشناس روانشناسی بالینی ضعف در برنامه آموزشی شاد را مشکلی اساسی دانست و گفت: با توجه به پشتیبانی ضعیف از این برنامه در ساعات پیک بسیار این نرم افزار به مشکل بر می خورد و در کنار آن نمی توان با همه دانش آموزان به صورت تصویری اتباط گرفت.

,

آموزش مجازی توان نرم افزاری دانش آموزان را تقویت کرده است

, آموزش مجازی توان نرم افزاری دانش آموزان را تقویت کرده است, آموزش مجازی توان نرم افزاری دانش آموزان را تقویت کرده است,

وی، گفتگو دو طرفه با دانش آموزان را امری ضروری دانست و بیان کرد: باید بین دانش آموز ومعلم گفتگوی دو سویه باشد تا ضعف ها و مشکلات دانش آموز توسط معلم رصد شود تا زمانیکه از سوء استفاده ها جلوگیری شده و دانش آموز کاملا در محیط آموزشی قرار گیرد.

,

شاهورانی با اشاره به اینکه در پایه های ورودی همانند هفتم و یازدم باید برنامه مشاوره تصویری برگزار شود، تشریح کرد: از ضعف های بسیار بزرگ عدم برگزاری کلاس های مشاوره  برای این دو پایه است که مشکلات عدیده ای را برای دانش آموزان ایجاد کرده است.

,

کارشناس روانشناسی بالینی با بیان اینکه دانش آموزی که مدرسه اش به خانه می آید از لحاظ فنی تخصص پیدا کرده است، بیان کرد: دانش آموز با ورود به دنیای مجازی توانسته که از لحاظ فنی امتیازاتی را کسب کند، و فردی  که در گذشته حتی نمی توانسته یک کلیپ درست کند، یا یک ایمیل در حال حاضر به واسطه همین موضوع به این توان دست پیدا کرده که بتواند در این فضا اقدام موثری انجام دهد.

,

وی با اشاره به اینکه راه حل های زیادی برای رفع برگزاری کلاس های غیر حضوری وجود دارد، افزود: با بروز کردن نرم افزار و برگزاری  کلاس های تصویری دو طرفه خیلی از ضعف ها در بحث کلاس های غیر حضوری پوشیده می شود و می توان کلاس های ایده آل تری را برگزار کرد.

,

شاهورانی در نهایت با بیان اینکه اگر بخواهیم این مشکلات رفع شود باید به نقاط قوت وضعف دو دوره حضوری وغیر حضوری رسیدگی شود، بیان کرد: با بررسی این دو مورد می توان دریافت در زمان آموزش غیر حضوری آیا می توان مشکلات را حل کرد یا خیر؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه