اخبار داغ

استادیار گروه اقتصاد دانشگاه آزاد یزد:

منافع اقتصادی پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای را کمتر از یک‌سال دیگر احساس می‌کنیم

منافع اقتصادی پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای را کمتر از یک‌سال دیگر احساس می‌کنیم
علوی راد، استادیار اقتصاد دانشگاه آزاد یزد با بیان اینکه ایران به طور رسمی عضو نهم سازمان همکاری‌های شانگهای شد، گفت: منافع اقتصادی پیوستن به این سازمان را کمتر از یک‌سال دیگر احساس می‌کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس علوی راد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به اینکه عده‌ای معتقد بودند که ایران برای پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای نیاز دارد تا بحث برجام و FATF را به نتیجه برساند تا هشت عضو سازمان شانگهای متقاعد به عضویت ایران در این سازمان شوند، اظهار داشت: این عده، همچنان هم شانس ایران را برای عضویت در این سازمان ضعیف می‌دانستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا, FATF,

وی ادامه داد: عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای نشان دادن که حجت الاسلام رئیسی، رایزنی‌های بسیار خوبی با تصمیم‌گیران اصلی این سازمان یعنی کشورهای چین و روسیه داشته و به‌رغم مشکلاتی که وجود داشت، متقاعد به عضویت ایران در این سازمان شدند.

,

علوی راد با اشاره به اینکه اکنون ایران عضو نهم و اصلی سازمان همکاری‌های شانگهای است، افزود: به نظر من مردم ایران کمتر از یک سال آینده، نتایج و منافع پیوستن ایران به این سازمان را به طور ملموس احساس خواهد کرد.

,

استادیار اقتصاد دانشگاه آزاد یزد با اشاره به دستاوردهای این عضویت بیان کرد: به لحاظ اقتصادی، وقتی ایران وارد هر کدام از پیمان‌های منطقه‌ای شود، از آنجا که منافع اعضا در تصمیم‌گیری‌ها مدنظر قرار می‌گیرد، ذات این پیوستن مفید خواهد بود.

,

وی تصریح کرد: اهمیت این موضوع با نگاهی به دهه 90 که ایران با تحریم شدید مواجه بود، قابل لمس است زیرا در این دوران کمک‌های چین و روسیه به ایران قطع نشد و آنها ایران را تنها نگذاشتند بنابراین عناصر موجود در سازمان‌ها و پیمان‌های منطقه‌ای، می‌توانند منافع ما را تامین کنند.

,

علوی راد تاکید کرد: عضویت ایران در سازمان‌های منطقه ای به ویژه سازمان همکاری‌های شانگهای، از ابعاد مختلف حائز اهمیت است به عنوان نمونه، یکی از مشکلاتی که کشورها در دوران کرونا با آن مواجه شدند، بلوکه شدن مرزها و وارد آمدن ضربات اقتصادی مهلک به کشورهای مختلف بود اما در پساکرونا می‌توان با انعقاد موافقت‌نامه‌های چند جانبه، این ضربات را کنترل کرد.

,

وی ادامه داد: کشورهای عضو و هم‌پیمان در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای می‌توانند در شرایط بحران یا بحران‌های زیستی بعدی که ممکن است به وقوع بپیوندد، طوری برنامه ریزی کنند که بحران‌های زیستی به بسته شدن مرزها نیانجامد.

,

علوی راد تصریح کرد: با این توافق‌نامه‌ها، قابلیت، مقاومت و انعطاف پذیری در مقابل بحران‌های زیستی بعدی به شدت افزایش می‌یابد به همین دلیل موافقت‌نامه‌های منطقه‌ای از ابعاد مختلف می‌تاند بسیار مفید باشد و عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای نیز بیشترین منافع را از بعد اقتصادی برای ایران دارد که اطمینان دارم کمتر از یک سال دیگر این منافع را لمس خواهیم کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه