اخبار داغ

سوغات شوم غربی؛

فرزندانی که بویی از انسانیت نبرده اند/ سگ پروری جایگزین فرزندپروری

فرزندانی که بویی از انسانیت نبرده اند/ سگ پروری جایگزین فرزندپروری
تبلیغ انگاره های فرهنگی و تمدنی غرب در قالب سبک زندگی نوین و مدرن سبب آسیب پذیری جامعه ما در برابر مسائلی شده است، که تا چند سال پیش در ذهن مردم ما جایگاهی نداشت،سگ پرروی یکی از این سوغات شوم فرنگی است که تناسخی با سبک زندگی ایرانیان ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ حرکت جامعه به سمت تقلید کورکورانه از سبک زندگی غربی به دلیل گستره استفاده از وسایل ارتباط جمعی و ورود تکنولوژی غربی تبعات گسترده ای را برای آینده کشور به همراه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,  ,

ازاین رو تبلیغ انگاره های فرهنگی و تمدنی غرب در قالب سبک زندگی نوین و مدرن سبب آسیب پذیری جامعه  ما در برابر مسائلی شده است، که تا چند سال پیش در ذهن مردم ما جایگاهی نداشت، اما به سبب تهاجم فرهنگی غرب در فضای سایبری در حال تبدیل شدن به یک دغدغه فراگیر است.

,

نگهداری از حیوانات در منزل، یکی از این سوغات شوم فرنگی است، که به‌ عنوان یکی از مظاهر سبک زندگی غربی در یک دهه اخیر به مرور وارد زندگی طبقه مرفه کشور شده و پس از آن به تمام لایه‌های اجتماعی کشور در شهرهای کوچک و بزرگ تسری یافته است.

,

اما نکته قابل تامل و زنگ خطر برای خانواده های ایرانی فقط نگه داری از سگ نیست بلکه جایگزینی سگ به جای فرزند است، در گذشته داشتن فرزند زیاد نشانه خانواده سالم تر بود و این اصلا ارتباطی به وضعیت معیشتی خانواده نداشت اما در حال حاضر به خاطر فرهنگی که نشات گرفته از جوامع غربی است فرزند آوری زیاد مورد مذمت است و در عوض بسیاری از زوج های جونان با وجود انکه هیچ مشکلی در زمینه فرزند آوری ندارند متاسفانه به این موضوع تن می دهند.

,

طیبه میرزا اسکندری جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار مرآت در رابطه با علت شکل گیری این معضل اجتماعی گفت: این پدیده نیزهمانند سایر معضلات فرهنگی گریبانگیر جامعه یک پدیده چند وجهی است، که باید از جهات مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

, مرآت,

, ,

رشد فردگرایی در غرب با نگهداری حیوانات خانگی هماهنگ و در کشور ما وصله ناجور است

, رشد فردگرایی در غرب با نگهداری حیوانات خانگی هماهنگ و در کشور ما وصله ناجور است, رشد فردگرایی در غرب با نگهداری حیوانات خانگی هماهنگ و در کشور ما وصله ناجور است,

وی در ادامه افزود: در وهله اول به نظر می رسد،این بحران همانند سایر مسائل جامعه یک تبعیت کورکورانه و بدون فکر از غربی ها است،اما نگاه موشکافانه و بررسی دقیق تر موضوع نشان می دهد که حتی آنچه در غرب هم در حال رخ دادن است، با بحران موجود در کشورما تفاوت بسیار دارد.

,

این جامعه شناس نوع زندگی شکل گرفته در غرب را با پدیده حیوانات خانگی متناسب دانست و اذعان کرد: جوامع غربی به دلایل گسترده ای از مشکلات که مجال پرداختن به آن در این بحث وجود ندارد، در حال سوق پیدا کردن به سمت فردگرایی هستند و حیوان خانگی به منزله همدم و مونس برای آنها است، اما در کشور ما هنوز رکن خانواده پا برجا است و ورود این پدیده به کشور هیچ سنخیتی با فرهنگ ما ندارد ویک موضوع نامتعارف است.

,

میرزا اسکندری بابیان اینکه گاها شاهد هستیم در خانواده هایی که هیچ مشکلی برای فرزند آوری وجود ندارد، جوانان به این سبک از زندگی روی آورده اند، ابراز کرد:متاسفانه این تقلید بدون تعقل موجب وارد آمدن  خسارت های فراوانی به ساختار خانواده های کشور خواهد شد و پذیرش این موضوع قطعا انحراف جدیدی از خانواده را در پی خواهد داشت.

,

فرار از چارچوب ازدواج یکی از علل گرایش جوانان به سگ پروری  

, فرار از چارچوب ازدواج یکی از علل گرایش جوانان به سگ پروری  , فرار از چارچوب ازدواج یکی از علل گرایش جوانان به سگ پروری  ,

 این جامعه شناس از علل مهم گرایش بسیاری از جوانان به این شکل از نگهداری حیوانات خانگی را عدم مسئولیت پذیری دانست و افزود: بسیاری از جوانان به دلیل راحت طلبی و یا ترویج بی بند و باری خود را در چارچوب ومحدودیت های ازدواج قرار نمی دهند و حس عواطف خود از لحاظ نیاز داشتن به یک همدم و مونس را از این طریق پر می کنند.

,

وی از دیگر علل گرایش جوانان به این پدیده را مشکلات در زمینه ازدواج به هنگام و فرزند آوری به موقع دانست و خاطر نشان کرد: بسیاری از دختر ها و پسرهای جامعه به دلیل مهیانبودن شرایط ازدواج و فرزند آوری به این موضوع تن می دهند و حس انسانی و طبیعی نیازبه فرزند و امتداد نسل از این طریق را با یک حیوان خانگی جایگزین می کنند و اگر در این راه شرایط برای تسهیل ازدواج جوانان فراهم شود، قطعا این توان و انرژی صرف یک حیوان خانگی نخواهد شد.

,

میرزا اسکندری همچنین اذعان کرد: در حال حاضر شاهد هستیم بسیاری از دختران مجرد که امکان ازدواج و فرزندآری برای آنها تقریبا دیگر وجود ندارد، بدنبال فرزند خواندگی هستند و این نشان می دهد که حس مادری در وجود آنها قلیان دارد.

,

جای خالی تفریحات سالم با فرهنگ مهاجم پر می شود

, جای خالی تفریحات سالم با فرهنگ مهاجم پر می شود, جای خالی تفریحات سالم با فرهنگ مهاجم پر می شود,

این جامعه شناس از علل فرعی دیگر در شکل گیری این بحران را جای خالی سرگرمی و تفریحات سالم و مناسب برای جوانان دانست و توضیح داد: متاسفانه جامعه ما در این زمینه برای پرکردن اوقات فراغت جوانان به شکل سازنده و مناسب هیچ برنامه ریزی را ندارد و زمانیکه ما نتوانیم در این زمینه الگوی مناسبی را ارائه دهیم،غرب مهاجم با فرهنگ خودش این خلا را برای جوانان پر می کند.

,

وی در نهایت تصمیم گیری مناسب حاکمیت برای پرکردن اوقات فراغت و خلاهای عاطفی جوانان با برنامه های متناسب با عرف و شرع و نظام فرهنگی را یکی از نکات مهمی دانست که باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

,

اسلام نسبت به حیوانات بسیار رئوف است

, اسلام نسبت به حیوانات بسیار رئوف است, اسلام نسبت به حیوانات بسیار رئوف است,

فاطمه شکری کارشناس مذهبی وپژوهشگر خانواده نیز در گفتگو با خبرنگار مرآت به عطوفت دین اسلام نسبت به حیوانات اشاره کرد گفت: بسیاری می گویند که اسلام نسبت به حیوانات مهربانی نمی کند و حتی این موجود را از حق حیات مستثنی می داند، این یکی از تهمت های بزرگ به این دین مبین است.

, مرآت ,

این استاد دانشگاه به تصریح مفاهیم اسلامی در خصوص نگه داری از حیوان ها پرداخت و اظهار کرد: اگر کسی کتاب های سبک زندگی اسلامی را بخواند، متوجه مهربانی و توجه فراوان دین مبین اسلام به این موضوع می شود، مثلا در مفاتیح الحیات آیت الله جوادی آملی، فصلی درباره حیوانات باز شده است در آن فصل، حیواناتی ذکر شده است که نگه داری ازآن ها در منزل سبب سلامت روانی اهالی خانه می شود، مثلا امام علی (ع) می فرماید که اگر کبوتر در خانه باشد، شیاطین و جن ها از آن خانه دور می شود.

,

وی در مورد شبهات مربوط به نجاست و طهارت سگ و اینکه از نظر عده ای قرآن به طور صریح در مورد آن صحبت نکرده عنوان کرد: قرآن در احکام فقهی به کلیات بسنده کرده است، به عبارتی دیگر قرآن همچون قانون اساسی است که فروع قوانین مدنی، حقوقی، جزائی و ... را در آن نمی توان یافت.

,

اما با نگاهی به سوره کهف و معنای آیات آن می توان دریافت که تنها اصحاب کهف از سگ به عنوان نگهبان و در جایی به دور از محل استراحت خود استفاده می کردند.

,

, ,

سگ عین نجس است و توجیهات نگهداری آن رفع تکلیف است

, سگ عین نجس است و توجیهات نگهداری آن رفع تکلیف است, سگ عین نجس است و توجیهات نگهداری آن رفع تکلیف است,

شکری با بیان اینکه برای به دست آوردن حکم شرعی، قرآن یکی از منابع استنباط احکام الهی می باشد،علاوه بر کتاب آسمانی ما، روایات معصومین(ع) یکی دیگر از منابع است که اگر حکمی در قرآن ذکر نشده بود باید به  این روایات رجوع شود با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) گفت: از امام صادق(ع) از نوشیدن و وضو گرفتن با پس مانده آبی که بعضی از حیوانات نوشیده اند، سوال شد، امام فرمود: بنوش و وضو بگیر. سپس در مورد سگ سوال شد، امام فرمود: نه به خدا، او نجس است.

,

این پژوهشگر حوزه خانواده تصریح کرد: همانطور که در روایات آمده است، سگ عین نجس است و نباید از ظرف نیم خورده آب ان استفاده شود و بزاق این حیوان نیز نجس است و با شستن و ضدعفونی، طهارت حاصل نمی شود و  در اثر رطوبت به وسایل خانه  نیز منتقل شده وتوجیهات برای نگهداری از آن درمنزل  تنها بهانه ای برای رفع تکلیف است.

,

شکری در نهایت اذعان کرد: هر موجود و حتی شی، باید در جایگاه خود مورد استفاده قرار گیرد، برای مثال سگ باید به عنوان نگه بان خانه یا نگه بان گله استفاده شود،امروز برخی آن ها را به عنوان فرزند می دانند وظیفه ما، تولید مثل، فرزند داری و کمال خودمان است، حتی در فرهنگ غربی دغدغه تولید مثل دارند هر چند خودشان تبلیغ ضد اسلامی برای ملت مسلمان دارند.

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه