اخبار داغ

کارشناس سیاسی:

عضویت در پیمان شانگ‌های امتیاز فوق العاده‌ برای ایران است

عضویت در پیمان شانگ‌های امتیاز فوق العاده‌ برای ایران است
موسوی نژاد گفت: عضویت در پیمان شانگ‌های امتیاز فوق العاده‌ برای جمهوری اسلامی ایران است که می بایست به آن توجه ویژه شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید مصطفی موسوی نژاد کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با خاورستان، با اشاره سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهور به تاجیکستان و پیوستن  ایران به قرارداد شانگهای، اظهار کرد: حجم اقتصاد کشورهای عضو شانگهای ۲۰ هزار میلیارد دلار بوده و این خیلی رقم بالایی است‌.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،, خاورستان،, خاورستان،,

وی افزود: اگر قرار باشد یک بررسی کنیم خواهیم دید اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۱۵ هزار میلیارد دلار است یعنی حجم اقتصاد کشورهای عضو پیمان شانگ‌های ۳۲ درصد بیشتر از حجم اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و این نشان دهنده اهمیت بالایی است که در این سازمان عضو باشیم.

,

کارشناس سیاسی با بیان اینکه ما اگر بتوانیم اقتصاد خودمان را به اقتصاد کشورهای عضو شانگهای گره بزنیم در حقیقت تحریم پذیری کشور را سخت تر می‌کنیم، عنوان کرد: اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا طی مصاحبه‌ای که بعد از برجام داشت گفت:"من چاره‌ای جز توافق با ایران نداشتم چراکه تحریم‌ها فرو می‌پاشید".

,

موسوی نژاد اظهار کرد: ایران در پیمان با شانگهای با کشورهایی مانند چین، روسیه، هند، پاکستان و تاجیکستان می‌تواند ارتباط تجاری مستمر پیدا کند به نوعی اقتصاد این کشورها با ارتباط با ایران گره خورده و زیر بار تحریم‌ها نمی‌روند.

,

کارشناس سیاسی با بیان این‌که با این اقدام تحریم‌ها بی اثر می‌شود، گفت: می‌توانیم با همکاری مداوم با سازمان همکاری شانگهای تحریم‌پذیری را در اقتصاد خودمان کاهش دهیم.

,

موسوی نژاد بیان کرد: ۴۲ درصد کشورهای دنیا در سازمان شانگهای عضویت دارند و این یعنی یک جمعیت عظیم برای صدور کالاهای غیر نفتی ما، چهار قدرت اتمی دنیا و دو عضو دائم شورای عضویت عضو کشورهای عضو شانگهای هستند‌.

,

وی ادامه داد: ارزش بازار صادراتی کشورهای عضو شانگهای حدود سه هزار میلیارد دلار تخمین زده شده که رقم بالایی است این رقم در حالی است که ۸۶ درصد صادرات کشور ما فقط در سال گذشته به چهار کشور امارات، ترکیه، افغانستان و عراق بوده است‌. 

,

کارشناس سیاسی اظهار کرد: این یعنی یک بازار بسیار مستعد و جدیدی به بازارهای صادراتی ایران اضافه شده که می‌تواند خیلی به ما کمک کند در کنار این‌ اگر بتوانیم بر بحث ترانزیت و حمل و نقل ورود کنیم و این کشورها بتوانند از ایران به عنوان یک معبر ترانزیتی مطمئن و خوب استفاده کنند درآمد ترانزیتی بالایی برای ایران دارد و خوبی درآمدهای ترانزیتی این بوده که سود خالص برای ایران است. 

,

موسوی نژاد خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات کشور ما سرمایه‌گذار خارجی است برای نمونه سالها است به دنبال فاینانس برای راه آهن چابهار_ سرخس که قسمتی در استان ما است، هستیم اما موفق نمی‌شویم. ما اگر بتوانیم از سرمایه‌گذارهای هندی، روسی یا چینی استفاده کنیم که این معبر ترانزیتی را برای ما انجام دهند اهمیت ویژه ای برای ایران دارد.

,

وی افزود: عضویت در پیمان شانگ‌های امتیاز فوق العاده‌ای است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

,

کارشناس سیاسی بیان کرد: تجارت درون سازمانی سازمان شانگهای در حال حاضر ۳۳۰ میلیارد دلار است و این نشان می‌دهد این سازمان، سازمان منفعلی نیست.

,

موسوی نژاد گفت: وقتی صادرات غیر نفتی ما که حدود ۴۵ میلیارد دلار است را با این آمار مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که فضایی است که کاملا می‌تواند به صادرات غیر نفتی ما کمک شایان ذکری بکند.

,

وی عنوان کرد: در بخشی از گزارش انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک آمده که عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای تا حد زیادی می‌تواند تلاش‌های کشور غربی را جهت منزوی ساختن ایران تضعیف کند و زمینه را برای توسعه هر چه بیشتر ایران با چین، روسیه و دیگر دولت های آسیای میانه هموار کند. 

,

کارشناس سیاسی ادامه داد: در واقع اینها به این موضوع که دیگر دوران تضعیف و منزوی کردن ایران گذشته و عضویت ایران در سازمان شانگهای یک نشانه فوق العاده مهم جهت مراودات بین المللی و دیپلماتیکی بسیار مهم است اعتراف می‌کنند. این نشان می‌دهد ایران توسعه نفوذش به سمت شرق افزایش پیدا کرده و در واقع روابط ایران با کشورهای شرقی از جمله چین، روسیه و هند مستحکم شده است.

,

موسوی نژاد در مورد این‌که چرا دولت قبل نتوانست به سازمان شانگهای بپیوندد، بیان کرد: دولت قبل نیز برای پیوستن به سازمان شانگ‌های تلاش کرد اما این تلاش‌ها به ثمر ننشست که چند نکته در این خصوص مطرح است. فضای دیپلماتیک دولت قبل فضای دیگری بود. به گفته برخی از مسئولان عدم عضویت ایران در سازمان شانگهای به دلیل Fatf بوده است و تا زمانی که این مشکل حل نشود نمی‌توان عضو شانگهای شد این ادعا در حالی مطرح شد که بعد از ظهر همان روز خبر عضویت ایران در سازمان شانگهای منتشر شد و این نشان می‌دهد مسئولان دولت قبل در فضای دیگری سیر می‌کردند و گفتمان ما نمی‌توانیم بر اینها غلبه دارد.

,

وی گفت: نکته بعدی این است که دولتمردان قبل عنوان می‌کنند برجام، دلیل پیوستن ایران به سازمان شانگهای بود. برجام سال ۱۳۹۴ امضا شد چرا طی این ۶ سال این اتفاق نیفتاد؟

,

کارشناس سیاسی اظهار کرد: عذر بدتر از گناه می آورند که تاجیکستان مانع پیوستن ایران به سازمان شانگهای شده بود اگر این ادعا درست باشد پس چرا تاجیکستان از آیت الله رئیسی رئیس جمهور ایران به خوبی استقبال کرده و دکترای افتخاری به رئیس جمهور ایران می‌دهد؟

,

موسوی نژاد بیان کرد: این نشان دهنده تفاوتی در دید دو رئیس جمهور از نظر کشورهای خارجی و به خصوص کشورهای شرقی و آسیایی وجود دارد که این تفاوت نگاه باعث شده ایران به عنوان عضو سازمان شانگهای پذیرفته شود.

,

وی افزود: نکته بعد این است که وقتی دولتمردان قبل دو تا از ستون های اصلی سازمان شانگهای را روسیه و چین می‌دانند اما از آن طرف وقتی رئیس جمهور چین بعد از برجام وارد ایران می‌شود به وی بی احترامی می‌شود باید منتظر این باشند که وقتی در سازمان شانگهای عضویت می‌دهند نپذیرند یا وقتی صوتی از جلسات داخلی مسئولان در مورد روسیه منتشر می‌شود باید این توقع را داشته باشند که چین و روسیه به عنوان دو ستون اصلی سازمان شانگهای چوب لای چرخ ایران برای پیوستن به این سازمان بگذارند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه