اخبار داغ

انعقاد قرارداد هپکو برای فروش ۲۹ دستگاه ماشین آلات/ رونق بزرگترین تولید کننده تجهیزات سنگین در گرو حمایت

انعقاد قرارداد هپکو برای فروش ۲۹ دستگاه ماشین آلات/ رونق بزرگترین تولید کننده تجهیزات سنگین در گرو حمایت
شرکت هپکو در حالی از انعقاد ۹ قرارداد فروش ماشین آلات به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان خبر داده است که تهدیدی به نام واردات همچنان بر سر این شرکت سایه انداخته و بزرگترین تولید کننده ماشین آلات سنگین خاورمینه برای بازگشت به اوج و رونق نیازمند حمایت دولت و اعتماد خریداران به توان داخلی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  دیار آفتاب؛ شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو از انعقاد ۹ قرارداد فروش انواع محصولات به ارزش ۱۳۴ میلیارد تومان خبر داد که بر اساس آن ۲۹ دستگاه ماشین آلات شامل تراک معدنی و بیل مکانیکی توسط این شرکت تولید خواهد شد و در این راستا مبلغ ۴۱ میلیارد تومان پیش دریافت از مشتریان اخذ شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

همچنین چند روز قبل معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل ایدرو گفته بود دستیابی به هدف فروش حدود ۵۰۰ دستگاه انواع محصولات معدنی برای سال ۱۴۰۰ یکی از اقدامات ایدرو برای حمایت و فعال‌سازی شرکت هپکو است.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می افزاید: این اقدامات منجر به انعقاد قرارداد فروش ۱۱۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی از جمله عقد قرارداد ساخت گریدر با سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای، دامپتراک و تراک معدنی برای معادن بزرگ کشور و همچنین تولید نخستین سری بیل‌های هیدرولیکی ۲۲ تنی در هپکو شده است.

چندی قبل نیز اعلام شد که براساس قرارداری به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان سازمان راهداری کشور ۵۰ دستگاه گریدر از شرکت هپکو خریداری می کند.

شرکت هپکو تا پیش از بحران های خصوصی سازی غیر اصولی در اواسط دهه ۸۰ بزرگترین شرکت ساخت ماشین آلات راهسازی و معدنی سنگین در خاورمیانه بود که پس از واگذاری دچار چالش هایی شد تا جایی که میزان تولیدات این شرکت عظیم در سال های اخیر تقریبا به صفر رسید و بدهی های این شرکت روی هم انباشته شد تا در نهایت اواخر سال گذشته با پیگیری های صورت گرفته مسئولین از تهاتر بدهی های این شرکت خبر دادند.

در این بین اما در کنار سوءمدیریت، واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی به خصوص در رده دست دوم و مستعمل طی سال های اخیر ضربات بسیار سنگینی را به تنها تولید کننده تجهیزات سنگین خاورمیانه وارد کرده است به طوری که شرکت هپکو از تولید سالانه قریب به ۳ هزار دستگاه در اواسط دهه ۸۰ به تولید تقریباً صفر در سال ۹۹ رسید.

حالا اما علیرغم تأکید بر جلوگیری از واردات محصولاتی که توان تولید آنها در داخل وجود دارد طی ماه های اخیر و حتی در روزهای گذشته تصاویری مربوط به بندر شهید رجایی نشان می دهد واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی که هپکو توانایی و آمادگی ساخت آنها را دارد کماکان در جریان است و یکی از موانع نگران کننده در مسیر احیا و شکوفایی تولید در این واحد عظیم صنعتی است.

(تصویری از دامپتراک های دست دوم وارداتی در بندر شهید رجایی- ۲۷ شهریور۱۴۰۰)

قائم مقام مدیرعامل هپکو ضمن تأکید بر لزوم بازنگری در موضوع واردات ماشین آلات می گوید: واردات ماشین آلات دست دوم نه تنها به تولیدکننده داخل، بلکه به معدن‌داران نیز خسارت‌هایی وارد می‌کند، چرا که استفاده از ماشین آلات دست دوم که کارایی خود را از دست داده و خدمات پس از فروشی نیز ندارد، وقت و بهره‌وری و توان معادن را می‌بلعند و سود آنها را کاهش می‌دهند، در حالی که استفاده از ماشین آلات نو و ساخت داخل موجب افزایش بهره‌وری و کارایی می‌شوند.

میقانی می افزاید:  هپکو توانایی تولید دامپتراک با هر سایزی را دارد، اینکه بعضی‌ها می‌گویند هپکو توانایی تولید هر سایزی را ندارد، دروغ بزرگی است، سایزی وجود ندارد که هپکو توانایی تولید آن را نداشته باشد.

وی تأکید کرد: برخی از واردکنندگان که با این کار سود سرشار از واردات خود را در خطر می‌بینند تمام تلاش خود را به‌کار گرفتند تا ظرفیت و قابلیت‌های هپکو را زیر سوال ببرند، هپکو در گذشته تجربه تولید بیل‌های مکانیکی سنگین تا ۲۰ تن را دارد اما اکنون توانمندی تولید این محصول از ۲۰ تا ۱۲۰ تن نیز وجود دارد و قراداد تولید چندین دستگاه از این محصول با شرکت‌های بهره‌بردار در سال جاری قطعی شده است.

هر چند تصمیات ضد و نقیض و بی توجهی به تولید داخل در طول سالبان گذشته ضربات سنگینی را به هپکو وارد کرده است اما اینک با توجه به علام آمادگی مدیران این شرکت برای تأمین نیاز داخلی با محصولات با کیفیفت و  انعقاد قرارداد هایی در این زمینه شرکت هپکو در ابتدای مسیری قرار گرفته که به شدت نیازمند حمایت ویژه دولت است چراکه دولت باید ضمن جلوگیری از واردات ماشین آلات سنگین ساخت داخل در بحث های سرمایه در گردش و نیز بازاریابی تسهیلاتی را برای احیا و رونق هپکو فراهم کند.

گفتنی است سهام عمده شرکت هپکو اراک که پس از خلع ید سهامدار سابق(شرکت هیدور اطلس) به دولت برگشته بود قریب به یکسال است که به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شده است.

انتهای پیام/

,

همچنین چند روز قبل معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل ایدرو گفته بود دستیابی به هدف فروش حدود ۵۰۰ دستگاه انواع محصولات معدنی برای سال ۱۴۰۰ یکی از اقدامات ایدرو برای حمایت و فعال‌سازی شرکت هپکو است.

,

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می افزاید: این اقدامات منجر به انعقاد قرارداد فروش ۱۱۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی از جمله عقد قرارداد ساخت گریدر با سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای، دامپتراک و تراک معدنی برای معادن بزرگ کشور و همچنین تولید نخستین سری بیل‌های هیدرولیکی ۲۲ تنی در هپکو شده است.

,

چندی قبل نیز اعلام شد که براساس قرارداری به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان سازمان راهداری کشور ۵۰ دستگاه گریدر از شرکت هپکو خریداری می کند.

,

, ,

شرکت هپکو تا پیش از بحران های خصوصی سازی غیر اصولی در اواسط دهه ۸۰ بزرگترین شرکت ساخت ماشین آلات راهسازی و معدنی سنگین در خاورمیانه بود که پس از واگذاری دچار چالش هایی شد تا جایی که میزان تولیدات این شرکت عظیم در سال های اخیر تقریبا به صفر رسید و بدهی های این شرکت روی هم انباشته شد تا در نهایت اواخر سال گذشته با پیگیری های صورت گرفته مسئولین از تهاتر بدهی های این شرکت خبر دادند.

,

در این بین اما در کنار سوءمدیریت، واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی به خصوص در رده دست دوم و مستعمل طی سال های اخیر ضربات بسیار سنگینی را به تنها تولید کننده تجهیزات سنگین خاورمیانه وارد کرده است به طوری که شرکت هپکو از تولید سالانه قریب به ۳ هزار دستگاه در اواسط دهه ۸۰ به تولید تقریباً صفر در سال ۹۹ رسید.

,

حالا اما علیرغم تأکید بر جلوگیری از واردات محصولاتی که توان تولید آنها در داخل وجود دارد طی ماه های اخیر و حتی در روزهای گذشته تصاویری مربوط به بندر شهید رجایی نشان می دهد واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی که هپکو توانایی و آمادگی ساخت آنها را دارد کماکان در جریان است و یکی از موانع نگران کننده در مسیر احیا و شکوفایی تولید در این واحد عظیم صنعتی است.

,

, ,

(تصویری از دامپتراک های دست دوم وارداتی در بندر شهید رجایی- ۲۷ شهریور۱۴۰۰)

, (تصویری از دامپتراک های دست دوم وارداتی در بندر شهید رجایی- ۲۷ شهریور۱۴۰۰),

قائم مقام مدیرعامل هپکو ضمن تأکید بر لزوم بازنگری در موضوع واردات ماشین آلات می گوید: واردات ماشین آلات دست دوم نه تنها به تولیدکننده داخل، بلکه به معدن‌داران نیز خسارت‌هایی وارد می‌کند، چرا که استفاده از ماشین آلات دست دوم که کارایی خود را از دست داده و خدمات پس از فروشی نیز ندارد، وقت و بهره‌وری و توان معادن را می‌بلعند و سود آنها را کاهش می‌دهند، در حالی که استفاده از ماشین آلات نو و ساخت داخل موجب افزایش بهره‌وری و کارایی می‌شوند.

,

میقانی می افزاید:  هپکو توانایی تولید دامپتراک با هر سایزی را دارد، اینکه بعضی‌ها می‌گویند هپکو توانایی تولید هر سایزی را ندارد، دروغ بزرگی است، سایزی وجود ندارد که هپکو توانایی تولید آن را نداشته باشد.

,

وی تأکید کرد: برخی از واردکنندگان که با این کار سود سرشار از واردات خود را در خطر می‌بینند تمام تلاش خود را به‌کار گرفتند تا ظرفیت و قابلیت‌های هپکو را زیر سوال ببرند، هپکو در گذشته تجربه تولید بیل‌های مکانیکی سنگین تا ۲۰ تن را دارد اما اکنون توانمندی تولید این محصول از ۲۰ تا ۱۲۰ تن نیز وجود دارد و قراداد تولید چندین دستگاه از این محصول با شرکت‌های بهره‌بردار در سال جاری قطعی شده است.

,

هر چند تصمیات ضد و نقیض و بی توجهی به تولید داخل در طول سالبان گذشته ضربات سنگینی را به هپکو وارد کرده است اما اینک با توجه به علام آمادگی مدیران این شرکت برای تأمین نیاز داخلی با محصولات با کیفیفت و  انعقاد قرارداد هایی در این زمینه شرکت هپکو در ابتدای مسیری قرار گرفته که به شدت نیازمند حمایت ویژه دولت است چراکه دولت باید ضمن جلوگیری از واردات ماشین آلات سنگین ساخت داخل در بحث های سرمایه در گردش و نیز بازاریابی تسهیلاتی را برای احیا و رونق هپکو فراهم کند.

,

گفتنی است سهام عمده شرکت هپکو اراک که پس از خلع ید سهامدار سابق(شرکت هیدور اطلس) به دولت برگشته بود قریب به یکسال است که به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شده است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه