اخبار داغ

مرزی که هنوز بوی شهدای مظلوم دفاع مقدس را می‌دهد؛

شهدای بوالحسن، نماد رسوایی حقوق بشر آمریکایی+عکس

شهدای بوالحسن، نماد رسوایی حقوق بشر آمریکایی+عکس
مردم شهرستان بانه در طول انقلاب به ویژه در ۸ سال جنگ تحمیلی سختی‌ها و مشقت‌های زیادی را متحمل شدند و شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کردند، بمباران هوایی سال ۶۵ بانه، شیمیایی کردن نقاط روستایی این شهرستان و... همه از ظلم‌هایی است که رژیم بعث به این مردم روا داشت، ولی هرگز از دشمن نترسیدند و زهر تلخ شکست را نصیب آنان کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، استان کردستان در دفاع مقدس ۵۴۰۰ شهید را تقدیم انقلاب کرده و هنوز هم در مرز‌های این استان جان‌های برای حفظ امنیت و آرامش مردم و دفاع از انقلاب تقدیم می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

بوالحسن یادمانی در روستایی با همین نام و نشان در 27 کیلومتری غرب شهر بانه و 12 کیلومتری رودخانه مرزی چومان و در دامنه کوه کاگر قرار دارد،  در عملیات کربلای 10 یکی از معبرهای حرکت رزمندگان برای عملیات در مناطق مرزی و عمق خاک عراق بود و در اغلب عملیات‌های برون‌مرزی انجام گرفته در ارتفاعات ماووت عراق، رزمندگان اسلام با عبور از این ناحیه و گذر از رودخانه چومان توانستند به نقاط هدف دسترسی پیدا کنند.

,

عملیات فتح 1، فتح 5،کربلای 10، بیت‌المقدس 3 و بیت‌المقدس 6 از جمله عملیات‌های انجام شده در این منطقه بوده است؛ آنجا که هنوز بوی ایثار می‌دهد و رنگ اخلاص در گوشه گوشه آن چشمانمان را نوازش می‌کند.

,

بوالحسن از خاطره انگیزترین یادمانهای دفاع مقدس در شمال غرب کشور به شمار می‌رود و رزمندگان بسیاری‌در دو سال پایانی جنگ تحمیلی, از اینجا پا به مناطق عملیاتی گذاشتند. این مکان خاطرات بسیاری از آن روزها به یاد دارد.

,

یادمان بوالحسن به‌عنوان منطقه عملیاتی کربلای ۱۰ و یکی از معبرهای حرکت رزمندگان برای عملیات در مناطق مرزی و عمق خاک عراق بود به‌طوری‌که در اغلب عملیات‌های برون‌مرزی انجام‌گرفته در ارتفاعات ماووت عراق، رزمندگان اسلام با عبور از این ناحیه و گذر از رودخانه چومان، توانستند به نقاط هدف دسترسی پیدا کنند.

,

شهیدان سرور، مناف و شریف قادری از شهدای مظلوم شیمیایی روستا بوالحسن هستند که نماد رسوایی حقوق بشر آمریکایی هستند.

,

, ,

بوالحسن محل استقرار نیروها و اردوگاه‌ها

, بوالحسن محل استقرار نیروها و اردوگاه‌ها, بوالحسن محل استقرار نیروها و اردوگاه‌ها,

جمال محمودیان از پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس بابیان اینکه بوالحسن محل استقرار نیروها و اردوگاه‌ها، قرارگاه‌های فرماندهی و اورژانس‌های بهداری محسوب می‌شد، گفت: عملیات نثر ۴، نثر ۶، فتح المبین ۱، فتح المبین ۵ و کربلای ۱۰ ازجمله عملیات‌های انجام‌شده در این منطقه بود.

,

وی با اشاره به اینکه با ۷۶ کیلومتر مرز مشترک هفت عملیات در بوالحسن انجام شد، افزود: در سال ۱۳۶۶ که عملیات کربلای ۱۰ انجام شد بسیاری از رزمندگان اسلام از شیرینی و حلاوت خانواده خود گذشته بودند و در بوالحسن با آن سرمای شدید زمستان برای امنیت امروز کشور ما، جان خود را فدا کردند.

,

, ,


این پیشکسوت عرصه دفاع مقدس ذکر کرد: اکثر رزمندگان دوران دفاع مقدس، نوجوانانی بودند که تجربه‌ای از زندگی کردن نداشتند آن‌ها در ناز و نعمت خانواده گذشته بودند که بیایند در برابر دشمن از خاک و وطنمان دفاع کنند.

,
,

محمودیان بیان کرد: اکنون‌که به این موضوع می‌اندیشم می‌گویم نوجوانان دوران دفاع مقدس با چه دل و جراتی پا به میدان جنگ گذاشتند، از یک‌طرف تحمل سرما و یخبندان زمستان و از ‌طرف دیگر در برابر گلوله سینه سپر کردند و در مقابله با دشمن ایستاند.

,

وی با اشاره به شهادت رسیدن بسیاری از جوانان این مملکت در بوالحسن، عنوان کرد: خون شهدا انگیزه حفظ ارزش‌ها و مایه آرامش جامعه است خون آن‌ها گواهی می‌دهد که چقدر شهید داده ایم.

,

, ,

مرز سیرانبند، یادمان شهدای مظلوم دفاع مقدس

, مرز سیرانبند، یادمان شهدای مظلوم دفاع مقدس, مرز سیرانبند، یادمان شهدای مظلوم دفاع مقدس,

این پیشکسوت عرصه دفاع مقدس گفت: در ۱۷ رمضان ناگهان صدای رگبار گلوله همه‌جا پیچید از روستایی‌ها شنیدیم دمکرات‌ها همان شب بزمی کنار چشمه نزدیک روستای سیرانبند برپا کرده و ۱۰ نفر از فرزندان این مرز و بوم اعم از شیعه و سنی را مظلومانه مورد آماج تیرهای خود قرار داده و همه را باهم در آن بزم مستانه خود به شهادت رسانده بودند.

,

محمودیان عنوان کرد: مزار مطهر این ۱۰ شهید در مرز آزادی و اسارت، زیارتگاه عاشقان فرهنگ شهید و شهادت سیرانبند است، در ضمن این منطقه یکی از محورهای عملیاتی لشکر ۸ نجف در عملیات والفجر ۴ بوده است.

,

وی شهدای گمنام سیرانبند، را نماد مقاومت مردم کردستان و بانه در برابر دشمنان و ضد انقلاب می‌داند، و می‌گوید: از این واقعه تاکنون ۳۵ سال می‌گذارد و امروز این مکان به زیارتگاه شهدا شناخته‌شده است.

,

, ,


عملیات کربلای 10، یکی از با ارزش‌ترین یادمان‌های دفاع مقدس در غرب کشور است

,
, عملیات کربلای 10، یکی از با ارزش‌ترین یادمان‌های دفاع مقدس در غرب کشور است, عملیات کربلای 10، یکی از با ارزش‌ترین یادمان‌های دفاع مقدس در غرب کشور است,

«ناصر علیزاده» عضو سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان بانه با بیان اینکه یادمان عملیات کربلای 10، یکی از مقدس‌ترین و باارزش‌ترین یادمان‌های دفاع مقدس در غرب و شمال غرب کشور است، اظهار داشت: من تمام یادمان‌های دفاع مقدس را از نزدیک مشاهده کرده‌ام. این مکان امتیازات جداگانه‌ای دارد. این مکان خط مقدم جبهه نبوده؛ اما دشمن در آن حضور داشته است. لذا از لحاظ موقعیت مکانی در هر قدم از این منطقه خون شهیدی ریخته شده است.

,

این رزمنده دوران دفاع مقدس بیان کرد: داخل شهر بانه چندین پایگاه ضد انقلاب وجود داشت. ضد انقلاب، چریک‌های فدایی، منافقین، سازمان خبر، رستگاری و تعداد دیگری از احزاب دفاتری را در کردستان تاسیس کرده بودند. همه این‌ها با نیروهای انقلاب درگیر شدند. پس از مذاکراتی که ضد انقلاب با نمایندگان دولت بازرگان انجام داده بود قرار شد نیروهای انقلابی از بانه بیرون بروند و سپاه در این شهر منحل شود.

,


وی تصریح کرد: نیروهای انقلاب به قدری منزوی شدند که کسی در شهر جرات همراهی با آن‌ها را نداشت، تا 25 آذر 1359 که نیروهای سپاه وارد بانه شدند و در یک درگیری سخت، سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان تشکیل شده بود. شهید بروجردی در یک دیدار که با حضرت امام خمینی (ره) داشتند بر تقویت نیروهای پیشمرگ و جداسازی صف مردم از ضد انقلاب تاکید کرده بود که مورد رضایت حضرت امام (ره) قرار گرفت.

,
,

, ,


علیزاده گفت: حضرت امام بیان کرده بودند «ما در کردستان با کفر می‌جنگیم، با کُرد نمی‌جنگیم» مردم کُردستان متوجه موضوع شدند. به محض ورود نیروهای سپاه در بانه، نیروهای بومی نیز وارد سپاه شدند. سازمان پیشمرگان مسلمان ابتدا در سنندج تاسیس شد و بعد از مدتی، شهید حاجی کریم ابراهیمی به همراه تعدادی از نیروهای انقلاب به سنندج رفتند تا سازمان را در بانه پایه‌گذاری کنند. تعداد نیروهای سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان در بانه 8 نفر بود تا این سازمان مسلح و به شکل گردان مالک اشتر اعلام موجودیت کرد.

,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه