اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

روزنامه «جمهوری» سوار بر موج اخبار کذب از تحولات افغانستان/ آیا تغییر یا برخورد قانونی در راه است؟

روزنامه «جمهوری» سوار بر موج اخبار کذب از تحولات افغانستان/ آیا تغییر یا برخورد قانونی در راه است؟
انتشار اخبار کذب از تحولات داخلی افغانستان در روزنامه جمهوری به نظر می رسد با هدف بهره برداری از یک فشار رسانه ای و سیاسی برای متهم کردن حاکمیت ایران به حمایت از طالبان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یک ماه پیش همزمان با آغاز تحولات سیاسی در افغانستان، خبر سنگسار شدن خلبان زن افقان توسط طالبان، در روزنامه جمهوری منتشر شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

با انتشار این خبر از رسانه های اپوزیسیونی مانند «من و تو»، « بی بی سی فارسی»، «ایران اینترنشنال»  تا سایت های داخلی به بازنشر گسترده آن اقدام کردند.

,

انتشار این خبر در زمان اوج گیری اختلافات داخلی افغانستان و ایجاد موج رسانه ای از سوی روزنامه جمهوری با هدف هدایت افکار عمومی صورت گرفت تا اینگونه القا شود که ایران در حال حمایت از طالبان است و طالبان مورد حمایت ایران دست به اینگونه جنایات در افغانستان زده است.

,

ساعاتی پس از انتشار این خبر اما زن خلبان افغان که به ادعای روزنامه اصلاح طلب جمهوری اسلامی به دست طالبان کشته شده بود، در اظهاراتی خبر از صحت و سلامت خود داد و با اعلام اینکه از افغانستان خارج شده است؛ اخبار سنگسار شدنش را تکذیب کرد.

,

با تکذیب ابن خبر اما روزنامه جمهوری در حرکتی چراغ خاموش از کنار ادعای باطل خود گذشت و نسبت به انتشار این خبر کذب واکنشی نشان نداد.

,

رویه انتشار اخبار کذب درباره اوضاع افغانستان از سوی روزنامه جمهوری اما به نظر می رسد به سریال دنباله دار تبدیل شده تا با تهییج افکار عمومی ایران بازخوردهایی نسبت به مسائل داخلی کشور دوست و همسایه ایران دریافت و مورد بهره برداری رسانه ای قرار گیرد.

,

این روزنامه در ادعایی تازه عنوان کرده است مردم افغانستان به دلیل فقر و گرسنگی کودکان خود را به فروش می رسانند. با فرض اینکه طالبان در افغانستان حاکم شده باشد، فقر مردم این کشور ناشی از یک ماه گذشته نیست بلکه میراث سالها دخالت آمریکا در این کشور است دخالت هایی که به بهانه برقراری امنیت و رفاه برای مردم افغان صورت گرفت اما حاصل آن در طول 20 سال گذشته فقر و گرسنگی و آوارگی بود.

,

اگرچه خبرسازی یک روزنامه داخلی علیه طالبان در افغانستان برای افکار عمومی از اهمیت چندانی برخوردار نیست اما این اقدام روزنامه جمهوری با هدف القا این تفکر صورت می گیرد که اقدامات طالبان مورد حمایت حاکمیت ایران است و طالبان با برخورداری از این حمایت دست به اقدامات خاص در افغانستان می زند.

,

به نظر می رسد روزنامه جمهوری در حیاط خلوت رسانه ای خود در حال بهره برداری از یک فشار سیاسی و رسانه ای است در حالی که هیچ مرجع مسئولی نسبت به انتشار اخبار نادرست در این روزنامه اقدام نمی کند. شاید این دست و پا زدن ها در روزنامه جمهوری مقدمه ای برای تغییر گسترده یا برخورد جدی با عوامل انتشار اخبار کذب باشد.

,

 

,

انتهای پیام/ک

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه