اخبار داغ

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد؛

رفع کمبود بذور گندم و جو با اجرای طرح زارع به زارع/کشت توسعه ای کاملینا کلید خورد

رفع کمبود بذور گندم و جو با اجرای طرح زارع به زارع/کشت توسعه ای کاملینا کلید خورد
محمد جواد تشکری گفت: در راستای ساماندهی و رفع کمبود احتمالی بذور گندم و جو برای فصل زراعی پاییزه جاری، طرح تامین بذور مورد نیاز از طریق روش زارع به زارع در دستور کار قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدجواد تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: هر ساله سطح زیر کشت محصولات گندم و جو در هر استان از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای فصل کشت پاییزه مبتنی بر اجرای برنامه های پنج ساله توسعه ای کشور ابلاغ می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

تشکری گفت: برنامه ابلاغی کشت محصولات گندم و جو خراسان شمالی برای فصل زراعی پاییزه امسال همانند فصل زراعی پاییزه سال گذشته است.

,

وی عنوان کرد: در این برنامه ابلاغی، اعلام شده است که در خراسان شمالی سطح کشت گندم آبی 48 هزار هکتار، سطح زیرکشت گندم دیم 96 هزار هکتار ( البته کمی کمتر از سال گذشته)، سطح زیر کشت جو آبی 22 هزار هکتار و سطح زیر کشت جو دیم 20 هزار هکتار باشد.

,

این مسئول بیان کرد: در خراسان شمالی طول مدت کشت محصولات گندم و جو در فصل زراعی پاییزه ای با پیش بینی بارش های نرمال، از ابتدای مهر تا پایان آبان ماه است، با این وجود، در فصل زراعی امسال نیز که کم بارشی و خشکسالی پیش بینی شده است، طول مدت کشت این دو محصول تا پایان آذر ماه طول می کشد.

,

وی افزود: کشت این دو محصول در این فصل زراعی به صورت انتظاری خواهد بود تا بارندگی ها میسر و مزارع آبیاری شوند.

,

تشکری در ادامه با یادآوری این مطلب که در فصل زراعی پاییزه سال گذشته متاثر از خشکسالی و نوسانات دمایی 77 درصد از سطح کشت محصولات استان درگیر خشکسالی شدند، عنوان کرد: این مسئله موجب شد بیش از 80 درصد از سطح زیر کشت گندم و جو دیم استان همچنین 35 درصد از سطح زیرکشت گندم آبی استان خسارت ببینند و محصول خود را از دست بدهند.

,

 

,

 ذخیره سازی پنج هزار و 200 تن بذر خود مصرفی توسط کشاورزان

,  ذخیره سازی پنج هزار و 200 تن بذر خود مصرفی توسط کشاورزان,  ذخیره سازی پنج هزار و 200 تن بذر خود مصرفی توسط کشاورزان,

تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود درباره تامین بذور گندم و جو برای فصل کشت پاییزه امسال نیز اظهار کرد: به طور کلی خراسان شمالی در هر فصل زراعی پاییزه باید 30 هزار تن بذور گندم و جو توسط سازمان جهاد کشاورزی استان و کشاورزان تامین شوند.

,

تشکری گفت: در سال هایی که بارندگی نرمال است این سازمان تا 10 هزار تن بذور گندم و جو را تامین و به صورت یارانه ای به کشاورزان می فروشد و در سال هایی که خشکسالی و کم بارشی جریان داشته این سازمان توانسته است تا پنج هزار تن بذرهای گندم و جو را تامین و به صورت یارانه ای به کشاورزان تحویل دهد.

,

وی افزود: مابقی بذور باید توسط خود کشاورزان از محل بذرهای خود مصرفی تامین شوند.

,

این مسئول خاطر نشان کرد: این سازمان در فصل کشت زراعی پاییزه سال گذشته تا شش هزار تن بذر گندم و جو را تامین و با قیمت یارانه ای میان کشاورزان توزیع کرد.

,

وی در ادامه با اشاره به اینکه این سازمان از ابتدای سال جاری نسبت به انجام خرید و تامین بذور برای انجام کشت پاییزه امسال برنامه ریزی و اقدام کرده است تا استان در فصل پاییز جاری دچار مشکل تامین بذر نشود که البته پیش بینی می شود که با این مشکل مواجه شویم، عنوان کرد: این سازمان در نیمه نخست امسال توانست که 119 هزار تن گندم خوراکی از کشاورزان استان خریداری کند تا از این محل، بذر نیز تامین شود.

,

تشکری افزود: این در حالی است که در نیمه نخست سال گذشته این سازمان توانست 131 هزار تن گندم خوراکی را از کشاورزان خریداری کند.

,

وی خشکسالی، تامین خوراک دام، اختلاف قیمت گندم خوراکی و جو میان بازار آزاد و خرید تضمینی همچنین انتظار کشاورزان مبنی بر افزایش قیمت این دو محصول را از علل عدم تمایل کشاورزان بر فروش محصولات برداشت شده خود به دولت بودند.

,

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد: این سازمان برای فصل زراعی پاییز امسال توانسته است سه هزار تن بذرهای گندم آبی و دیم همچنین 500 تن بذرهای جو آبی و دیم را تامین کند تا به کشاورزان متقاضی تحویل دهد.

,

وی گفت: با این وجود، ادارات جهاد کشاورزی هر شهرستان را نیز ملزم کردیم که در شهرستان ها کشاورزانی را که بذرهای گندم آبی و دیم خود را ذخیره کرده اند را شناسایی و لیستی از آنها تهیه کنند.

,

تشکری افزود: با اقدام انجام شده، مشخص شد که پنج هزار و 200 تن بذر توسط کشاورزان ذخیره سازی شده اند.

,

وی عنوان کرد: لیست این کشاورزان در اختیار مراکز خدمات کشاورزی هر شهرستانی قرار گرفته است تا کشاورزان متقاضی تامین بذر به این کشاورزان معرفی شوند و با قیمت توافقی بذر مورد نیاز خود را از این کشاورزان خریداری کنند.

,

این مسئول بیان کرد: این روش در راستای ساماندهی بذر خود مصرفی گندم آبی و دیم در دستور کار قرار گرفته و این طرح که زارع به زارع نام دارد به منظور رفع مشکلات تامین بذر گندم در استان است.

,

افزون بر این، وی خاطر نشان کرد: در نیمه اول امسال سازمان تعاون روستایی استان نیز ملزم شد که از مزارع مورد تایید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان بذر خود مصرفی گندمکاران استان را خریداری و در صورت نیاز میان کشاورزان توزیع کند.

,

تشکری افزود: این سازمان تا به کنون تا هزار تن بذر گندم را از گندمکاران استان خریداری کرده است.

,

علاوه بر این، وی یادآور شد: با تعدادی از عامل های فروش بذر در استان نیز توافق شده است که آنان با دریافت تسهیلات از سایر نقاط کشور بذرهای گندم آبی و دیم را برای فصل زراعی جاری تهیه کنند.

,

 

,

کشاورزان تامین بذور غلات را به دقیقه 90 محول نکنند

, کشاورزان تامین بذور غلات را به دقیقه 90 محول نکنند, کشاورزان تامین بذور غلات را به دقیقه 90 محول نکنند,

تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره تامین بذور جو آبی و دیم نیز عنوان کرد: تا به کنون سازمان تعاون روستایی استان توانسته است که 300 تن بذور جو آبی و دیم را تامین کند.

,

تشکری افزود: پیش بینی می شود که بذور جو آبی و دیم تا 500 تن تامین و میان کشاورزان توزیع شوند.

,

وی تصریح کرد: در این فصل زراعی کشاورزان نباید در زمینه تهیه بذور جو به این سازمان تکیه کنند بلکه خود باید این بذر را تامین کنند.

,

این مسئول یادآور شد: در نیمه اول امسال به علت خشکسالی، کشاورزان محصول برداشت شده جو را به منظور تامین خوراک دام ذخیره سازی کرده اند.

,

وی همچنین اعلام کرد: کشاورزان از هم اکنون نسبت به خرید و تامین بذور گندم و جو مورد نیاز خود برای فصل زراعی پاییزه جاری اقدام کنند و تهیه آن را به دقیقه 90 محول نکنند.

,

تشکری افزود: اقدام کشاورزان برای تامین بذور مورد نیاز موجب می شود که سازمان جهاد کشاورزی بتواند نیازی که تامین نشده است را ارزیابی و نسبت به تامین به موقع آن از سایر استان اقدام کند.

,

 

,

قیمت بذر گندم یارانه ای از نرخ آزاد سبقت گرفت/کشاورز کارت اعطا می شود

, قیمت بذر گندم یارانه ای از نرخ آزاد سبقت گرفت/کشاورز کارت اعطا می شود, قیمت بذر گندم یارانه ای از نرخ آزاد سبقت گرفت/کشاورز کارت اعطا می شود,

تشکری،معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره قیمت بذور گندم و جو نیز اعلام کرد: قیمت کنونی بذر جو آبی و دیم در کشور تا هشت هزار و 200 تومان، قیمت بذر گندم یارانه ای هفت هزار و 800 تومان و قیمت بذر گندم در بازار آزاد شش هزار و 500 تومان است.

,

تشکری گفت: با توجه به تفاوت بذر گندم و آزاد، پیش بینی می شود که کشاورزان در خرید بذر گندم از سازمان جهاد کشاورزی تمایل کمتری داشته باشند و از بذر خود مصرفی خود استفاده کنند.

,

وی یادآور شد: تا به کنون هیچ کشاورزی برای خرید بذرهای گندم و جو به این سازمان مراجعه نکرده اند.

,

این مسئول خاطر نشان کرد: فصل زراعی پاییزه امسال نیز طرح کشاورز کارت برای خرید بذر، سم و کودهای شیمیایی برای سطح 10 هکتار اجرایی شوند.

,

وی افزود: در فصل زراعی پاییزه سال گذشته فقط تا 34 درصد از تسهیلات طرح کشاورز کارت در استان از سوی کشاورزان تقاضا و به آنها اعطا شد.

,

تشکری درباره خواص ارقام بذری گندم و جو مورد بهره برداری کشاورزان نیز بیان کرد: ارقام بذری کنونی گندم و جو که در اختیار کشاورزان قرار گرفته و یا قرار می گیرد، زودرس، مقاوم به خشکی، کم آب طلب هستند که میزان باردهی آنها بالا است.

,

وی افزود: درصورتیکه این ارقام بذری در فصل زراعی پاییزه سال گذشته مورد استفاده قرار نمی گرفتند قطعا در خشکسالی سال گذشته و امسال هیچ محصولی از سطح مزارع گندم و جو استان برداشت نمی شد.

,

 

,

کشت کلزاپاییزه جاری، عقب تر از برنامه ابلاغی/کشت توسعه ای کاملینا در استان آغاز شد

, کشت کلزاپاییزه جاری، عقب تر از برنامه ابلاغی/کشت توسعه ای کاملینا در استان آغاز شد, کشت کلزاپاییزه جاری، عقب تر از برنامه ابلاغی/کشت توسعه ای کاملینا در استان آغاز شد,

علاوه بر این، تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین به کشت محصولات کلزا و کاملینا در استان در فصل زراعی پاییزه امسال نیز اشاره و عنوان کرد: کشت محصول کلزا از 20 شهریورماه آغاز شده که تا 10 مهر ماه جاری ادامه دارد.

,

تشکری گفت: تا به کنون در سطح 500 هکتار از مزارع استان این محصول کشت شده است درحالیکه در سال گذشته سه هزار هکتار از مزارع استان به کشت این محصول اختصاص یافت.

,

وی خاطر نشان کرد: برنامه ابلاغی کشت این محصول در استان تا سطح پنج هزار هکتار در نظر گرفته شده است.

,

این مسئول درباره کشت دانه روغنی کاملینا نیز بیان کرد: دوره کشت این محصول تا پایان آبان ماه است که سطح ابلاغی برای کشت این محصول در استان 500 هکتار است.

,

وی گفت: بذر برای کشت این محصول تهیه شده و ترویج برای کشت آن شروع شده است.

,

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه در استان این محصول طی دو سال به صورت الگویی کشت شده بود، خاطرنشان کرد: در سال گذشته نیز این محصول به صورت رسمی در شهرستان شیروان کشت شد که موفقیت آمیز بود.

,

تشکری گفت: کشت توسعه ای این گیاهی که مقاوم به خشکی است، از فصل زراعی پاییزه جاری در دستور کار قرار گرفته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه