اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

مشتریانی که در بازار نوشت‌افزار نقره داغ می‌شوند!/ تولید لوازم‌التحریر ایرانی در کجای نقشه راه است؟

مشتریانی که در بازار نوشت‌افزار نقره داغ می‌شوند!/ تولید لوازم‌التحریر ایرانی در کجای نقشه راه است؟
سال گذشته به واسطه تعطیلی مدارس خطر ورشکستگی این صنف خبرساز شد، اما امسال که قرار بر بازگشایی مدارس است، در بازار لوازم التحریر اجناس بطور میانگین بیش از ۵۰۰ درصد گران شده اند؛ این در حالی است که خریداران بخاطر قیمت غیر منطقی کالای ایرانی تمایلی به خرید آنها ندارند و اجناس خارجی را خریداری میکنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سال گذشته در رزو 17 شهریور ماه «موسی فرزانیان» رییس اتحادیه لوازم التحریر و لوازم مهندسی در گفت‌وگو با ایرنا خطر ورشکستگی صنعت لوازم‌التحریر و کاهش۷۰ درصدی فروش این صنف را هشدار داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, «موسی فرزانیان» رییس اتحادیه لوازم التحریر و لوازم مهندسی ,

وی با بیان اینکه فروش نوشت افزار فعالیتی فصلی است که از تیر تا پایان مهرماه مورد توجه قرار می گیرد،  اظهار داشت: درسال 99معادل ۳۰ درصد سال گذشته نیز فروش نداشته‌ایم و در تابستان نیز با رکود قابل توجهی در فروش نوشت افزار مواجه بودیم.

,

وی اضافه میکند: با بازگشایی رسمی مدارس در آغاز هفته جاری و با توجه به نیاز دانش آموزان به نوشت افزار امیدواریم شاهد افزایش فروش باشیم زیرا دانش آموزان برای حضور در مدرسه به لوازم التحریر جدید علاقه بیشتری نشان می دهند.

,

رییس اتحادیه لوازم التحریر و لوازم مهندسی در خصوص امکان برگزاری مجازی کلاس ها و تاثیر آن بر بازار لوازم التحریر می گوید: در این صورت خانواده ها و دانش آموزان رغبتی به خرید نخواهند داشت و با وسایلی که از سال های گذشته در منازل باقی مانده سال جدید تحصیلی را پشت سر خواهند گذاشت که این شرایط به بازار نوشت افزار آسیب می رساند.

,

فرزانیان با بیان اینکه در صورت تداوم شرایط فعلی بعد از گذشت پاییز تولیدکنندگان و عرضه کنندگان لوازم التحریر با مشکلات فراوانی مواجه خواهند شد، اظهار امیدواری کرد که شرایط با بازگشایی مدارس تغییر کند.

,

با این اوصاف سال گذشته سپری شد در حالی که اجناس صنف فروشندگان لوازم التحریر در مغازه ها و انبارها باقی مانده بود.

,

 

,

, ,

 

,

با آغاز دولت سیزدهم و نهایت تلاشی که این دولت در راستای ورادات واکسن کرونا و اولویت بخشی به واکسیناسیون معلمان، دانشجویان و دانش آموزان که در مجموع آمار قابل ملاحظه ای نسبت به جمعیت کل کشور به حساب می آیند؛ زمینه بازگشایی مدارس و دانشگاه ها را فراهم کرده است.

,

گرچه بازگشایی مدارس با تاخیر صورت بگیرد؛ اما در نهایت این اتفاق رخ خواهد داد و خانواده ها ناگریزند بر خلاف سال گذشته مبادرت به تهیه و تامین نوشت افزار فرزندان خود کنند و دانشجویان و سایر اقشار مانند ادارت و ارگان های مختلف که بخشی از فعالیت آنها الکترونیک بود و از طریق فضای مجازی صورت می گرفت نیز ناگزیرند لوازم مورد نیاز خود را از این صنف تهیه نمایند.

,

اما مشکل این است که در چند روز گذشته قیمت لوازم التحریر به طور بی سابقه ای افزایش یافته تا جایی که قیمت میانگین اجناس بیش از 500 درصد افزایش قسمت داشته است.

,

 

,

, ,

 

,

شاهد مثال این امر گفتگوی ایلنا از بازار لوازم التحریر بازار بزرگ تهران است. در گزارش میدانی این رسانه یکی از فروشندگان لوازم التحریر می گوید: الان حدود دو سال است که قیمت‌ها نسبت به سال‌های قبل بسیار بالا رفته به عنوان مثال یک بسته مداد که ۸ هزار تومان بود، الان ۵۰ هزار تومان شده است. عمدتا خانواده‌ها دیگر به شکل دانه‌ای خرید می‌کنند، اما قبلا با تعداد بیشتری مثلا برای یک سال خرید می‌کردند.

, یکی از فروشندگان لوازم التحریر می گوید: الان حدود دو سال است که قیمت‌ها نسبت به سال‌های قبل بسیار بالا رفته به عنوان مثال یک بسته مداد که ۸ هزار تومان بود، الان ۵۰ هزار تومان شده است. عمدتا خانواده‌ها دیگر به شکل دانه‌ای خرید می‌کنند، اما قبلا با تعداد بیشتری مثلا برای یک سال خرید می‌کردند. , الان حدود دو سال است که قیمت‌ها نسبت به سال‌های قبل بسیار بالا رفته به عنوان مثال یک بسته مداد که ۸ هزار تومان بود، الان ۵۰ هزار تومان شده است. عمدتا خانواده‌ها دیگر به شکل دانه‌ای خرید می‌, , , کنند، اما قبلا با تعداد بیشتری مثلا برای یک سال خرید می‌کردند. ,

این فروشنده در بخش دیگری از اظهاراتش می گوید: تقریبا ۲۰ تا ۳۰ درصد مشتری‌های ما ترجیح می‌دهند جنس ایرانی بگیرند و نزدیک به ۷۰ درصد افراد هم ترجیح می‌دهند جنس خارجی خریداری کنند. رونق بازار امسال نسبت به دوسال قبل خیلی ضعیف شده است.

,

 

,

با این احوال ذکر سه نکته خالی از لطف نیست؛

,

نکته اول آنکه در این مقال بد نیست با هدف یادآوری رجعتی به بیش از یک دهه گذشته داشته باشیم؛ زمانی که شور و شوق تولید لوازم التحریر ایرانی با چاپ شاخصه ها و و شخصیت های شناخته شده کشورمان موجی ایجاد کرد. بسیاری از افراد وام هایی با این هدف گرفتند. بخشی از تولیدات به بازار عرضه شد. قرار بود تولیدات لوازم التحریر وطنی در بازه ای چندساله به واردات خارجی تنه بزند و عملا راه ورود دفتر و مداد و خودکار بیگانه را که با تصاویر نامناسب در بازار ما عرضه می شد را بگیرد. اما چرا این اتفاق رخ نداد؟ آنهمه وام و تسهیلات برای تولید نوشت افزار ایرانی چه شد؟ و اصلا این هدف کماکان دنبال می شود یا نه وظیفه نهادهایی است که باید دست کم برای رونق تولید کشور و تهیه نوشت افزاری با قیمت مناسب تر برای خانواده ها به صورت جدی دنبال شود.

, نکته اول, نکته اول,

 

,

, ,

 

,

نکته دوم هم گلایه ای است از صنفی که به واسطه شیوع کرونا اجناس آنها روی دست شان مانده بود و به قول رییس اتحادیه لوازم التحریر و لوازم مهندسی این صنعت سال گذشته بخاطر آموزش مجازی و تعطیلات مدارس در خطر ورشکستگی قرار گرفته بود؛ با این اوصاف آیا سزاوار است که برخی از فروشندگان لوازم التحریر با افزایش چند صد برابری محصولات شان داغ کساد بازاری سال گذشته را از جیب خانواده هایی در بیاورند که در آشفته بازاری گرانی ها گوشت قربانی گرانی و بی انصافی شده اند؟

, نکته دوم, نکته دوم,

 

,

نکته سوم؛ در رابطه با چرایی میل مردم با خرید جنس خارجی ناگفته پیداست که طبع آدمی در پی تهیه مطلوب است ولول اینکه مطلوب مدادی ناقابل باشد. مردم وقتی می بینند تفاوت قیمت جنس ایرانی با کیفیت متوسط با جنس خارجی با کیفیت عالی به تار مویی می مانند و تقاوت چندانی ندارد، بلا تردید به سمت و سوی بهترین ها میل می کنند. بنابراین راز موفقیت تلاش بیشتر و ارتقاء کیفیت محصولات است که در این صورت بدون نیاز به تبلیغ و تعریف از جنس تولیدی خودی مردم با اتکاء به تشخیص و تجربه خود قطعا مایل به خرید جنس ایرانی خواهند شد؛ مشروز بر آنکه شرط انصاف مراعات شود.

, نکته سوم, نکته سوم,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه