اخبار داغ

زخمی که هر سال سرباز می‌کند؛

قطب سیب در حسرت صنایع تبدیلی/ وقتی دلالان چوب حراج به دسترنج باغداران می‌زنند

قطب سیب در حسرت صنایع تبدیلی/ وقتی دلالان چوب حراج به دسترنج باغداران می‌زنند
کمبود صنایع تبدیلی در قطب تولید سیب سبب شده تا کام باغداران تلخ شود و دسترنج یکساله شان به تاراج رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، با گذر از جاده بسیار زیبا و دیدنی گلدشت و شیخ میری، عطر دل انگیز باغات سیب در همه جا پیچیده و کمی آن طرف تر سایه بان هایی کوچک با یک فروشنده و چند جعبه سیب قرمز و زرد دیده می شود، سیب هایی که از نظر کیفیت و طعم بسیار بی نظیر بوده و دیدن این جعبه های سیب، رهگذران را برای خرید این محصول باغی می کشاند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک، ,

شهرستان بروجرد به دلیل شرایط آب و هوایی و رودهایی پرآب در تولید محصولات باغی زبانزد است تا جایی که به عنوان قطب تولید سیب شناخته شده و کیفیت این محصول باغی به اندازه ای است که هر ساله صدها تن از تولیدات سیب نه تنها به استان های دیگر بلکه به کشورهای خارجی نیز صادر می شود.

,

بیشترین باغات سیب شهرستان بروجرد در گلدشت، شیخ میری، روستاهای بروجرد مانند کرکیخان است و کشاورزان مدتها تلاش می کنند تا میوه ای مرغوب و رسیده را به دست مشتری برسانند ولی در پایان فصل برداشت، انبوه تولید این محصول به جای اینکه برای کشاورز گنج را به دنبال داشته باشد تنها رنج نصیبشان می کند.

,

, ,

تاراج دست رنج باغداران

, تاراج دست رنج باغداران, تاراج دست رنج باغداران,

این در حالیست که می توان از این ظرفیت بهترین استفاده را کرد و با ایجاد صنایع تبدیلی به اندازه کافی و فرآوری سیب، محصولات دیگری از جمله سرکه، مربا، ترشک و لواشک، کمپوت و دیگر محصولات را تولید کرد.

,

این در حالیست که امسال به دلیل خشکسالی، خسارت بسیار زیادی به بخش کشاورزی وارد شد اما تولید سیب در بروجرد به دلیل شرایط آب و هوایی نه تنها کاهش نداشت بلکه ۱۱ درصد افزایش به همراه داشته است.

,

هم اکنون قیمت سیب درجه یک در بروجرد ۱۲ هزار تومان و درجه دو حدود هشت هزار تومان و سیب های پادرختی و درجه سه، کمتر از سه هزار تومان عرضه می شود و گاهی کشاورزان به دلیل کمبود همین صنایع چاره ای ندارند جز اینکه سیب های درجه سه را به کمترین قیمت بفروشند تا مبادا این دسترنج به ضایعات تبدیل شود.

,

فاطمی یکی از باغداران بروجردی در گفتگو با سفیرافلاک خبرنگار اظهار داشت: چند ماه برای تولید محصولات باغی زحمت کشیده می شود از جمله آبیاری، نگهداری و سایر موارد اما در زمان برداشت سودی نصیبمان نمی شود چرا که قیمت سیب هایی که از ما خریداری می شود با قیمت سیب هایی که در بازار عرضه می شود بسیار متفاوت است.

,

وی افزود: در حال حاضر سیب درجه یک بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان در بازار عرضه می شود ولی همین سیب از ما کمتر از هشت هزار تومان خریداری می شود و در واقع سود اصلی در جیب واسطه گران و دلالان است.

,

این کشاورز بروجردی تصریح کرد: سیب های درجه سه یا همان سیب های پا درختی که می توان از آن محصولات دیگری را تولید کرد را با قیمت کمتر از دو هزار تومان می فروشیم فقط برای اینکه این سیب ها روی دستمان نماند.

,

گودرزی عنوان کرد: انتظار ما از مسئولان این است که برای بروجرد که به عنوان قطب تولید سیب شناخته شده و این یک ظرفیت برای شهرستان محسوب می شود، فکری کنند تا صنایع تبدیلی با توجه به تولیدات ایجاد شود تا ما کشاورزان هم ضرر نکنیم.

,

وی گفت: در شهرهایی که صنایع تبدیلی به اندازه کافی وجود دارد، سیب های درجه دو و سه را خریداری می کنند و از آن محصولات دیگری تولید می کنند و این کار از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است.

,

, ,

ارسال ۴ هزار تن سیب بروجرد به خارج از کشور

, ارسال ۴ هزار تن سیب بروجرد به خارج از کشور, ارسال ۴ هزار تن سیب بروجرد به خارج از کشور,

جواد گودرزی مدیر جهاد کشاورزی بروجرد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: در شهرستان بروجرد از ۱۴ صنایع تبدیلی، دو صنایع تعطیل و ۱۲ صنعت تبدیلی فعال است که این صنایع در بخش های مختلف ترشک و لواشک، عرقیات گیاهان دارویی، شوریجات و ترشیجات مشغول به کار هستند.

,

وی افزود: البته صنایعی در راستای کمپوت سازی هم فعال بودند که تعطیل شدند و با توجه به شرایط تولید و این ظرفیت در شهرستان می طلبد که توجه ویژه ای به صنایع تبدیلی صورت گیرد.

,

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد با اشاره به اینکه تولید محصولات باغی در این شهرستان رتبه بالایی دارد، تصریح کرد: بروجرد در تولید سیب، آلبالو و گیلاس رتبه اول استان و در تولید گردو رتبه دوم را دارد که بیشتر تولید محصولات باغی بروجرد به استان های دیگر و  در برخی موارد به کشورهای دیگر صادر می شود.

,

گودرزی عنوان کرد: سال گذشته چهار هزار تن سیب این شهرستان به کشورهای روسیه، ارمنستان، آذربایجان و هندوستان صادر شد که سیب تولیدی بروجرد بسیار با کیفیت و ممتاز است.

,

, ,

تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن محصول باغی

, تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن محصول باغی, تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن محصول باغی,

وی بیان کرد: سالانه بالغ بر ۱۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی در بروجرد تولید می شود که به دلیل تولید بالای سیب، بروجرد به قطب تولید سیب شناخته شده است.

,

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد با بیان اینکه صنایع تبدیلی یکی از مهمترین نیازهای شهرستان است، گفت: اگرچه ۱۲ صنایع تبدیلی در شهرستان وجود دارد ولی نیاز است صنایع دیگری ایجاد شود تا بتواند به طور مثال سیب های درجه دو و سه را به محصولات دیگری تبدیل نماید و در حال حاضر سیب های درجه سه به مشهد فرستاده می شود تا به پوره تبدیل شوند و سپس از آن محصولات دیگری تولید گردد.

,

گودرزی با اشاره به ظرفیت سردخانه ها برای ذخیره سازی محصولات، عنوان کرد: ظرفیت ذخیره سازی سردخانه های بروجرد ۹ هزار تن است که این میزان ظرفیت در برابر میزان تولید محصولات بسیار کم بوده و نیاز است که ظرفیت سردخانه به بیش از ۲۰ هزار تن برسد البته در این راستا تسهیلاتی در نظر گرفته شده ولی نیاز است که سرمایه گذار وارد کار شود.

,

وی بیان کرد: تاکنون مجوز احداث ۳۰ هزار تن سردخانه صادر شده ولی به دلیل مشکلات و تسهیلات بسیاری از آنها به نتیجه نرسیده که با حضور سرمایه گذار می توان ظرفیت سردخانه را افزایش داد.

,

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد افزود: ظرفیت تولید دو هزار و ۵۵۰ تن مربا در کارخانه ای در این شهرستان وجود دارد ولی متاسفانه تعطیل بوده و هیچگونه فعالیتی ندارد در حالی که با فعال شدن این واحد علاوه بر تبدیل محصولات باغی در امر اشتغالزایی نیز موثر است.

,

گودرزی خاطرنشان کرد: سالانه حدود شش هزار تن محصول در صنایع تبدیلی، فرآوری می شوند که سه هزار و ۸۷۰ تن در محصولات ترشیجات، هزار و ۴۰۰ تن عریقیجات و ۳۲۰ تن ترشک و لواشک فرآوری می شود.

,

, ,

تولید سیب در بروجرد ۱۱ درصد افزایش یافت

, تولید سیب در بروجرد ۱۱ درصد افزایش یافت, تولید سیب در بروجرد ۱۱ درصد افزایش یافت,

وی اظهار داشت: برخی از محصولات به دلیل توجیهی که دارند به صورت تضمینی خریداری می شوند اما برای برخی از محصولات کشاورزی مانند سیب نیاز است که اتحادیه تعاونی باغداران ایجاد شود که بتوانند بازاریابی نمایند.

,

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد بیان کرد: سطح زیر کشت باغات سیب در شهرستان بروجرد هزار و ۸۰۰ هکتار است که از این میزان هزار و ۵۰۰ هکتار به باغات سیب پاییزه و ۳۰۰ هکتار به باغات سیب گلاب اختصاص دارد، همچنین از هر هکتار ۲۰ تن سیب برداشت می شود و سال گذشته در مجموع حدود ۲۹ هزار و ۳۰۰ تن سیب تولید شد.

,

گودرزی خاطرنشان کرد: امسال ۳۱ هزار و ۵۵۰ تن سیب در بروجرد تولید شده که میزان تولید این محصول نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته است.

,

, ,

صدور ۳ مجوز صنایع تبدیلی در بروجرد

, صدور ۳ مجوز صنایع تبدیلی در بروجرد, صدور ۳ مجوز صنایع تبدیلی در بروجرد,

حمید آزادبخت رئیس اداره صمت بروجرد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون مجوز احداث سه واحد صنایع تبدیلی در شهرستان بروجرد صادر شده که در بخش های مختلف فعالیت خود را آغاز کردند.

,

وی افزود: با راه اندازی این صنایع تبدیلی سالانه بالغ بر ۹۰۰ تن محصول را تولید می کنند که علاوه بر تولید، در اشتغالزایی نیز موثر است.

,

رئیس اداره صمت بروجرد تصریح کرد: سرمایه گذاران و افرادی که تمایل دارند در حوزه صنایع تبدیلی فعالیت نمایند می توانند از دریافت تسهیلات برای راه اندازی واحد تولیدی نیز استفاده نمایند.

,

با همه این تفاسیر شهرستان بروجرد نیازمند صنایع تبدیلی متناسب با تولید در بخش های مختلف کشاورزی است که بتواند با فرآوری محصولات دیگر، علاوه بر حمایت از کشاورز در بخش اقتصاد نیز موثر باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه