اخبار داغ

گزارش/

چند نکته پیرامون نخستین دور مذاکرات احتمالی برجام در دولت رئیسی

چند نکته پیرامون نخستین دور مذاکرات احتمالی برجام در دولت رئیسی
نزدیک به دو دهه است که ایران به مذاکره با طرف غربی در مورد مسائل هسته‌ای خود روی آورده؛ مذاکراتی که نتیجه‌ای در رفع تحریم‌ها نداشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، روز دوشنبه (۲۹ شهریور) شصت‌وپنجمین نشست مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار شد و اکنون کشور ما در آستانه شروع احتمالی دور جدید مذاکرات با دیگر اعضای برجام قرار گرفته است. در این نشست اتحادیه اروپا در بیانیه خود به خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها اعتراف کرد و البته مدعی شد که اتحادیه اروپا به تعهدات خود در برجام ازجمله رفع تحریم‌ها عمل کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم بر موضع قبلی ایران تأکید کرد و گفت: «پیش از توافقی دوباره در مورد برجام، اکنون زمان آن فرا رسیده که ایالات متحده سیاست‌های غلط خود را اصلاح کرده و در ابتدا همه تحریم‌ها را به شیوه‌ای عملی، مؤثر و قابل راستی‌آزمایی لغو کند.»

,

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: «ایران همواره با آژانس همکاری کرده است، در عین حال لازم است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سیاسی‌کاری بپرهیزد و استقلال، بی‌طرفی و حرفه‌ای بودن خود را حفظ کند.»

,

نزدیک به دو دهه است که ایران به مذاکره با طرف غربی در مورد مسائل هسته‌ای خود روی آورده است، مذاکراتی که نه‌تنها نتیجه‌ای در رفع تحریم‌ها نداشته است، بلکه باعث ایجاد خسارت و تعطیلی صنعت هسته‌ای کشورمان شده است و طرف غربی هم پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام تنها به دادن وعده‌های خیالی بر روی کاغذ بسنده کرده و هیچ اقدام مؤثری انجام نداده است.

,

پرواضح است که این روزها آمریکایی‌ها بر روی بازگشت هم‌زمان به برجام اصرار دارند؛ چراکه می‌بینند سیاست «فشار حداکثری» آنها علیه ملت ایران شکست خورده و ایران در حال خنثی‌سازی تحریم‌ها و عبور از شرایط موجود است و این وضعیت آمریکایی‌ها را به هراس انداخته است.

,

در خصوص آغاز دوباره مذاکره هسته‌ای با غرب به این نکته باید توجه داشت که آمریکا در حالی ادعای بازگشت به برجام را دارد که حاضر نیست همه تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند؛ چراکه با این کار عملاً آمریکا از حیث به‌کارگیری ابزار تحریمی، خلع سلاح می‌شود. این شکل از توافق از نظر آمریکا یک فاجعه بزرگ محسوب می‌شود؛ زیرا بسیاری از موضوعات مورد ادعای آنها در حوزه موشکی لاینحل باقی می‌ماند؛ بنابراین آمریکا ضمانت را به‌گونه‌ای دیگر تعریف می‌کند و می‌گوید حاضر است تحریم‌های ناسازگار با برجام را لغو و به مذاکرات برجام هسته‌ای بازگردد.

,

در همین راستا جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا دیروز با ارسال پیامی برای مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر ادعای تمایل واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران را تکرار کرد و گفت: «از تمام کشورها می‌خواهم که پروتکل الحاقی را به عنوان استاندارد جهانی در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای بپذیرند. ایالات متحده همچنان به دنبال بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای ایران و خلع کامل سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره است.» این ادعا در حالی مطرح می‌شود که با گذشت ۹ ماه از ورود او به کاخ سفید همچنان سیاست فشار حداکثری ادامه دارد. در واقع آمریکا به دنبال انجام مذاکراتی توسعه‌یافته‌تر و جامع‌تر است؛ به‌گونه‌ای که در انتهای آن، ایران به تعبیر آن‌ها نرمال و خالی از مؤلفه‌های قدرت شده و کلیه اختلافاتش با آمریکا نیز حل شده باشد.

,

براساس این گزارش؛ جمهوری اسلامی برای بازگشت به مذاکرات باید به این موضوعات تأکید داشته باشد که آمریکا باید همه تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند و با این اقدام حسن نیت خود را به صورت عملی نشان دهد و همچنین مذاکرات در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد؛ چرا که فرسایشی شدن مذاکرات به نفع طرف غربی و به ضرر کشورمان تمام خواهد شد و کشورمان را همچون دوره هشت ساله مذاکرات دولت روحانی به عقب خواهد راند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه