اخبار داغ

دستاورد بزرگ صلح امام حسن با وجود برتری نظامی معاویه

دستاورد بزرگ صلح امام حسن با وجود برتری نظامی معاویه
امام حسن-علیه السّلام- در حالی که لشکری برای جنگ نداشت و هیچ شانسی برای برد مقابل معاویه در ظاهر نداشت، شرایط را به گونه‌ای رقم زد که معاویه تن به نوشتن قراردادی با امام مجتبی با مفاد و دستاوردهای مهم داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ حجت الاسلام اسماعیل شامحمدی در نشست مجازی حسینیه کتاب اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان که به مناسبت سالروز رحلت پیامبر اعظم -صلّی الله علیه- و همچنین سالروز شهادت امام حسن مجتبی -علیه السّلام- برگزار شد به بیان نکاتی پیرامون صلح امام حسن پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

این کارشناس مذهبی با پرداختن به شرایطی که در آن زمان حاکم بود، صلح امام حسن را یک پیروزی در نوع خود عنوان کرد و به تشریح علت پیروزی دانستن این صلح پرداخت.

,

وی عنوان کرد: امام حسن -علیه السّلام- در حالی شرایط را به سمتی برد که معاویه مجبور شود یک سند سفید امضا شده به مثابه یک چک سفیدامضاء را در اختیار امام قرار دهد تا مفاد قرارداد را خود امام تنظیم و تقریر کنند که با توجه به خیانت اطرافیان امام و امرای لشکر ایشان، هیچ شانسی برای پیروزی امام حسن در جنگ احتمالی با معاویه وجود نداشت و معاویه می‌توانست بدون این قرارداد تاریخی که زمینه‌ساز موفقیت‌های بعدی شیعیان در نبرد با طاغوت شد نیز، بر امام غلبه کند.

,

امام جمعه فریدونشهر صلح امام حسن را یک غنیمت در شرایطی دانست که هیچ یک از گزاره‌ها به نفع امام حسن پیش نمی‌رفت و با برشمردن مفاد این صلح، این غنیمت را نیز یک غنیمت بزرگ بیان کرد.

,

حجت الاسلام شامحمدی خلافت معاویه بر مبنای کتاب خدا و سنت، حق نداشتن معاویه برای تعیین خلیفه بعد خود، منع ناسزاگویی به امیرالمؤمنین -علیه السّلام- که آن روز در منابر مرسوم شده بود، تعهد برای عدم تعرض به مال و جان و حقوق شیعیان، دادن پنج میلیون درهم موجودی بیت المال به امام حسن و امان دادن معاویه به مخالفان خود را مفاد این قرارداد بیان کرد و گفت: امام حسن -علیه السّلام- در شرایطی این دستاوردهای بزرگ که برخی از این مفاد بعدها سبب رسوایی معاویه نیز شد، را به دست آورد که در مقابل تعرض معاویه به حکومت وی، هیچ برگ برنده‌ای در اختیار امام نبود.

,

سخنران نشست حسینیه کتاب گفت بعد از انعقاد این قرارداد در حالی امام حسن به خاطر صلح با معاویه مورد شماتت مردم کوفه قرار گرفتند که این مردم خود با بی بصیرتی و با بی وفایی شرایط را به گونه‌ای رقم زده بودند که امام مجتبی در موضع ضعف قرار گرفته بودند و با وجود همین موضع ضعف امام توانسته بودند به جای شکست در مقابل معاویه از وی امتیازات بزرگی را کسب کنند.

,

این کارشناس مذهبی در این رابطه مطالعه کتاب «صلح الحسن» نوشته شیخ رازی آل یاسین را که توسط رهبر معظم انقلاب ترجمه و با عنوان «صلح امام حسن، پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» منتشر شده است را توصیه کرد و این کتاب ارزشمند را حاوی نکات بسیار مهمی بیان کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه