اخبار داغ

کارشناس مسائل غرب آسیا:

دامن زدن به نزاع در افغانستان خواست آمریکا و اسرائیل است

دامن زدن به نزاع در افغانستان خواست آمریکا و اسرائیل است
قنادباشی گفت: سیاست مقابله با اسرائیل می‌طلبد تا تلاش کنیم کشور افغانستان به سمت وحدت برود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: منطق جمهوری‌اسلامی در حمایت از کشورهای مختلف منطقه دارای چندین رکن است که وقتی آن‌ها را کنار هم قرار می‌دهیم به وضوح رویکرد و وظیفه ما را مشخص می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی افزود: یکی از رکن‌های اصلی این است که ما علاقه‌مند هستیم و به نفع منافع ملی و امنیت ما است که کشورهای همسایه‌مان در امنیت کامل باشند و استقلال آن‌ها حفظ شود.

,

کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار داشت: البته این سیاست همه کشورها است و همه کشورها به طور معمول علاقه‌مند هستند که همسایگان‌شان دارای امنیت و استقلال باشند و در همسایگی آن‌ها منازعاتی نباشد که روی کشورشان تأثیر بگذارد.

,

قنادباشی خاطرنشان کرد: لذا هم از نظر دفاعی و امنیتی و هم از نظر منافعی که ما در منطقه دنبال می‌کنیم و هم از نظر انسانی و اسلامی علاقه‌مند هستیم که همه کشورهای اطراف و همه کشورهای منطقه در امنیت باشند و استقلال آن‌ها نیز حفظ شود.

,

وی عنوان کرد: رکن دیگر، اصل عدم مداخله در امور کشورها است یعنی ما به هیچ وجه علاقه‌مند نیستیم که دیگران در کشور ما مداخله کنند و همچنین دخالت در کشورهای دیگر را هم نمی‌پسنیدم و خودمان هم دنبال مداخله نیستیم و بدون اجازه یک دولت رسمی وارد کشوری نمی‌شویم و اقدامی را انجام نمی‌دهیم.

,

کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: ورود ما به مسائل کشورهای مختلف با محاسبه و مبتنی بر اصولی است و اگر قرار باشد ورود به کشوری به منافع ملی مردم ما ضربه وارد کند این کار را نمی‌کنیم.

,

قنادباشی تأکید کرد: آنچه موجب شد که ایران در مسئله افغانستان مداخله نکند این است که طرفین دعوا در این کشور -یعنی طالبان و دولت اشرف غنی- هیچ کدام‌شان برای ما اولویت و برتری ندارند و هیچ کدام از این‌ها نماینده همه مردم افغانستان نیستند، لذا ورود به این منازعه به معنای نادیده گرفتن و حتی مقابله با بخش قابل توجهی از مردم افغانستان است.

,

وی یادآور شد: در رخدادهای افغانستان -برخلاف سوریه- هیچ کس از ما دعوت به مداخله نکرد؛ این در حالی است که، زمان حضور داعش در سوریه، از 80 کشور دنیا نیرو به آنجا آمده بود و به نوعی با یک تروریست بین‌المللی مواجه بود اما در افغانستان هر دو طرف از مردم افغانستان هستند و نیروی خارجی در بین آن‌ها بسیار کم است.

,

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: در واقع حضور ما در سوریه بخشی از مبارزه ما با اسرائیل بود چون رژیم صهیونیستی به دنبال تضعیف کشورهای منطقه است؛ آن‌ها در افغانستان نیز به دنبال این هستند تا به قدری نزاع را بالا ببرند تا فاطمیون که کنار مرزهای اسرائیل هستند برگردند لذا سیاست مقابله با اسرائیل می‌طلبد تا تلاش کنیم کشور افغانستان به سمت وحدت برود.

,

قنادباشی تصریح کرد: کسانی امروز از لزوم حضور میدانی ما در افغانستان سخن می‌گویند که بحث تقابل میدان و دیپلماسی را مطرح می‌کردند و در عمل نیز زمانی که سردار سلیمانی در میدان بود آن‌ها عملا پشت او را خالی کردنده بودند.

,

وی بیان کرد: کسانی که انتظار دارند رفتار ایران در افغانستان مانند سوریه باشد تصورشان بر این است که این دو کشور شرایط یکسانی دارند، در حالی که این دو کشور کاملا شرایط متفاوتی دارند.

,

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اصلا عاقلانه این است که ما در قبال کشورهای مختلف و با شرایط متفاوت برنامه‌های متفاوتی داشته باشیم و به تناسب شرایط اقدام کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه