اخبار داغ

بی‌مهری مسئولان نسبت به کشاورزان ادامه دارد؛

قیمت‌گذاری دلخواه کارخانه‌داران بر روی گوجه‌فرنگی

قیمت‌گذاری دلخواه کارخانه‌داران بر روی گوجه‌فرنگی
قوچان یکی از تولیدکنندگان اصلی گوجه‌فرنگی در شمال خراسان به شمار می‌رود اما بی‌مهری برخی واحدهای تبدیلی و کارخانه‌ها در قیمت‌گذاری دلخواه روی این محصول و افزایش قیمت هزینه‌های جانبی نظیر کود و سم باعث شده کشاورزان با مشکلات عدیده‌ای روبرو شوند که نیازمند توجه ویژه مسئولین به این حوزه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از صبح توس، شهرستان قوچان به دلیل استعداد زیاد در حوزه کشاورزی و دام‌پروری به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی خراسان رضوی در این زمینه شناخته می‌شود و آب‌وهوا و خاک مناسب آن باعث شده بیشتر کشاورزان در این شهرستان به سمت کاشت صیفی‌جات روی بیاورند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

گوجه‌فرنگی یکی از محصولات شاخص قوچان به شمار می‌رود که کشاورزان این محصول را با چالش‌های فراوانی همچون نامناسب بودن قیمت، افزایش هزینه‌های جانبی نظیر کود و سم یا قیمت‌گذاری ناعادلانه برخی واحدهای فراوری و کارخانه‌های رب و نبود صنایع تبدیلی متناسب با گوجه‌فرنگی در قوچان روبرو کرده است.

,

البته کشت گوجه‌فرنگی به‌عنوان یکی از عوامل تناوب زراعی که موجب کاهش آفات و افزایش کیفیت خاک می‌شود همچنان موردتوجه کشاورزان است ولی مسئولین باید به فکر کشاورزان باشند زیرا وجود این قشر مؤثر در جامعه و حمایت از آن‌ها می‌توانند ثبات درستی درزمینه تولید به وجود آورد.

,

برای ایجاد حس رقابت میان کارخانه‌های فراوری و جلوگیری از انحصارطلبی باید مسئولین به دنبال سرمایه‌گذار در این حوزه و حتی دیگر حوزه‌ها باشند زیرا امروز قوچان دارای پتانسیل و ظرفیت‌های فراوانی برای ایجاد واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی یا منطقه ویژه اقتصادی تازه تأسیس‌شده است.

,

آمادگی جهاد کشاورزی قوچان برای صدور مجوز واحد فراوری گوجه‌فرنگی

, آمادگی جهاد کشاورزی قوچان برای صدور مجوز واحد فراوری گوجه‌فرنگی,

مدیر جهاد کشاورزی قوچان در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس در قوچان با اشاره به سطح زیر کشت 650 هکتاری این محصول در سطح اراضی این شهرستان، اظهار کرد: یکی از اساسی‌ترین مشکلات گوجه کاران سرمای زودرس هوا بوده به‌طوری‌که در سال گذشته کشاورزان دو محصول گوجه فرهنگی و ذرت را در چین سوم برداشت نکردند.

,

مهران حیاتی یکی دیگر از مشکلات در این شهرستان را نبود واحد تبدیلی دانست و تصریح کرد: متأسفانه کشاورز مجبور است محصول خود را به شهرستان‌های اطراف ببرند  همین امر نیز موجب افزوده شدن یک هزینه دیگر به هزینه‌های جاری و آن‌هم کرایه حمل‌ونقل خواهد شد.

,

وی ادامه داد: اگر یک واحد تولیدی در این شهرستان وجود داشته باشد دیگر بازار سیاه برای رب و گوجه‌فرنگی تولیدی قوچان به وجود نمی‌آید بلکه یک فضای رقابتی ایجادشده و علاوه بر اینکه کشاورز دیگر متحمل ضرر نخواهد شد می‌توان گوجه‌فرنگی را باقیمت مطلوب‌تری عرضه نمود.

,

مدیر جهاد کشاورزی قوچان تأکید کرد: این سازمان آمادگی دارد تا در صورت وجود متقاضی مجوز راه‌اندازی واحد تبدیلی در این حوزه را صادر و حتی تسهیلات در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

,

یکی از گوجه کاران نیز بابیان اینکه نبود واحد فراوری تنها یک مشکل در این حوزه بوده و کشاورز با معضلات فراوانی روبرو است، گفت: تأمین نهاده‌های دامی و کیفیت پایین کود و سَم در قبال افزایش هزینه‌های آن باعث وارد شدن ضررهای فراوانی به گوجه کاران شده است.

,

وی با تأکید بر اینکه گوجه‌فرنگی قیمت تضمینی ندارد و همین امر نیز باعث شده کارخانه‌داران هر قیمتی روی این محصول بگذارند و آن را بالا و پایین کنند، بیان کرد: هزینه‌های جانبی برای کشاورز افزایش‌یافته و در مقابل قیمت محصولات نیز کم شده و دیگر چیزی دست کشاورز نیست بلکه واسطه‌ها و کارخانه‌ها همه‌چیز را تعیین می‌کنند.

,

این کشاورز قوچانی گرما، کم‌آبی و کیفیت پایین سَم را از دیگر مشکلات کشاورزان برشمرد و خاطرنشان کرد: قبلاً یک آفت را با یک‌بار سم‌پاشی از بین می‌بردیم اما الآن باید همان آفت‌کش را باقیمت بالاتر تهیه‌کرده و به‌جای یک‌بار چندین بار سم‌پاشی صورت بگیرد تا همان آفتی که یک‌بار از بین می‌رفت بعد از چند مرحله از بین برود.

,

یکی دیگر از کشاورزان شهرستان قوچان در گفت‌وگو با صبح توس بیان کرد: هرساله با فرارسیدن برداشت گوجه‌فرنگی کشاورزان نمی‌توانند محصولات خود را باقیمت مناسب در  بازار به فروش برسانند و این محصول با هزینه‌های گزافی که برای کشاورزان دارد، قابل توجیه برای کشت نیست.

,

وی تأکید کرد: با توجه به هزینه‌های گزافی که کشت گوجه‌فرنگی برای کشاورزان دارد متأسفانه نرخ پایین این محصول و عدم تعلق گرفتن یارانه باعث شده که ما این محصول را به کارخانه فرآوری رب تحویل دهیم.

,

وی خاطرنشان کرد: برای کشت این محصول از ابتدا تا زمان برداشت باید هزینه‌های زیادی را متحمل شد خرید نهال، دستمزد کارگران، کرایه حمل‌ونقل و خرید جعبه و... ازجمله این هزینه‌ها  است که در آخر با پایین بودن قیمت گوجه‌فرنگی برای کشاورز توجیه اقتصادی ندارد.

,

کشاورزی دیگر نیز با اشاره به اینکه دیگر چیزی از کشاورز باقی نمانده است، گفت: محصول را حدود 4 هزار و 500 تومان برای میدان میوه و تره‌بار می‌خرند و درب مغازه حدود 8 هزار تومان عرضه می‌کنند این اختلاف قیمت نشانه چیست و چرا گوجه کار باید در این میان ضرر ببیند.

,

وی ادامه داد: سال گذشته یک سبد خالی 18 کیلویی حدود 3 هزار و 500 تومان بود اما امسال به 8 هزار و 500 تومان رسیده چرا مسئولین توجهی به این قیمت‌های افسارگسیخته ندارند.

,

وی بیان کرد: کارخانه گوجه‌فرنگی را از سر زمین بین 2 هزار و 200 تا 2 هزار و 800 می‌خرند اما قیمت یک قوطی رب را با هزینه‌های دیگر مقایسه کنید که اصلاً به‌صرفه است یا نه و چرا بدون نظارت یک کارخانه رب قیمت محصولش را این‌همه افزایش می‌دهد.

,

این گوجه کار قوچانی بابیان اینکه کشاورزان دیگر نفس‌های آخر خود را می‌کشند، گفت: مسئولین باید فکری کنند زیرا کشاورز مجبور است برای رونق کار خود پول قرض کند چون تسهیلات وجود ندارد و اگر وامی هم بدهند بهره آن بسیار بالاست.

,

انتهای پیام/ 4007

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه