اخبار داغ

متخصص بیماری های عفونی در یزد:

آنچه از واکسن کرونا انتظار می رفت برآورده شده است/واکسیناسیون؛ تنها راه مقابله با بیماری های کشنده

آنچه از واکسن کرونا انتظار می رفت برآورده شده است/واکسیناسیون؛ تنها راه مقابله با بیماری های کشنده
آخوندی گفت: شاید واکسن در کاهش ابتلا تأثیر زیادی نداشته باشد اما در کاهش مرگ و میر و کاهش موارد حاد تأثیر کاملا مشخصی داشته است و یقینا می‌تواند در کاهش شدت بحران تأثیرگذار باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زهره آخوندی میبدی متخصص عفونی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: از دیرباز بیماری‌های عفونی یکی از بیماری‌های همراه بشر بوده و مردم به آن آلوده می‌شدند و در آینده نیز تا زمانی که انسان‌ها هستند این نوع بیماری نیز وجود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی افزود: در تاریخ علوم بهداشتی وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که بیماری‌های کشنده مانند آبله، طاعون، کزاز، سرخک، فلج اطفال و امثالهم که بحران‌هایی را نیز برای بشر ایجاد کرده است از طریق واکسن کنترل شد. اولین واکسن‌ها برای آبله ایجاد شد و از آن زمان تا امروز برای کنترل بسیاری از بیمارهای عفونی از طریق واکسیناسیون عمل می‌شود.

,

متخصص عفونی اظهار داشت: کارکرد واکسن این است که سیستم و سلول‌های ایمنی بدن را با ویروس آشنا می‌کند و زمانی که ویروس قصد ورود به بدن را دارد سلول‌های ایمنی امکان مقابله بجاد و عادی با آن را خواهند داشت.

,

آخوندی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های ویروس کرونا این است که موجب افزایش شدت واکنش‌های ایمنی بدن می‌شود و بیش از آنکه ویروس آسیب برساند خود واکشن‌های ایمنی شدیدی که اتفاق می‌افتد موجب آسیب می‌شود.

,

وی اضافه کرد: لذا واکسن از دو جهت می‌تواند به ما کمک کند؛ از یک سو بدن و سلول‌های ایمنی را آماده می‌کند تا مقابله کنند و ویروس را از بین ببرند و دیگر اینکه واکسن مانع واکنش شدید و غیرقابل کنترل بدن در جریان ورود ویروس کرونا می‌شود.

,

پزشک متخصص بیان کرد: در مطالعاتی که در همه دنیا و در کشور خومان انجام شده میزان مرگ و میر و بستری‌های حاد بعد از واکسیناسیون بشدت کاهش داشته است؛ البته نکته‌ای را که باید به آن توجه کنیم این است که علوم تجربی و زیستی آمار زیستی دارد و نمی‌توانیم با آمار ریاضی آن را بسنجیم.

,

آخوندی تأکید کرد: لذا آنچه اهمیت دارد میزان شیوع و درصد است به همین جهت مثلا اگر موارد معدودی باشد که شاهد اثرگذاری واکسن در آن نباشیم و یا مثلا عوارضی را نشان دهد این دلیل نمی‌شود که به کلی تأثیر واکسن را رد کنیم.

,

وی تصریح کرد: اگر واکسن بالای 60 الی 70 درصد بتواند به ما ایمنی بدهد خیلی خوب و قابل قبول است و چیزی که از واکسن انتظار داریم این است که شدت ابتلا و میزان مرگ ومیر را کم کند که این اتفاق در حال حاضر رخ داده است و خیلی توانسته میزان مرگ و میر را کاهش دهد به طوری که میزان فوتی‌های کسانی که واکسن تزریق کرده‌اند در مقایسه با کسانی که واکسن نزده‌اند تفاوت فاحشی دارد.

,

متخصص عفونی ادامه داد: به عنوان مثال کادر درمان اولین گروهی بودند که واکسینه شدند و ما تأثیر این واکسیناسیون را در موج‌های بعدی که اتفاق افتاد بدیدیم بطوری که واقعا درصد مرگ و میر و درصد بستری پرسنل بهداشتی بسیار کم شد که این نشان‌دهنده موثر بودن واکسن است.

,

آخوندی عنوان کرد: شاید واکسن در کاهش ابتلا تأثیر زیادی نداشته باشد اما در کاهش مرگ و میر و کاهش موارد حاد تأثیر کاملا مشخصی داشته است و یقینا می‌تواند در کاهش شدت بحران تأثیرگذار باشد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه