اخبار داغ

یادداشت؛

پسا کرونا و بحران سلامت روانی کودکان و نوجوانان

پسا کرونا و بحران سلامت روانی کودکان و نوجوانان
در دوران کرونا راهبردهای سختگیرانه ای برای ماندن در خانه، باز و بسته شدن مکرر مدارس، فاصله گذاری اجتماعی از همسالان و سایر چالش ها، دسترسی محدود یا عدم دسترسی به ورزش و فعالیت های فوق برنامه و بسیاری از نیازمندی های زیستی و هیجانی کودکان از دست رفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ برای اکثر کودکان و نوجوانان، سال گذشته سایه و شبحی از یک دوران کودکی معمولی بوده است؛ اما در جای دیگر، راهبردهای سختگیرانه ای برای ماندن در خانه، باز و بسته شدن مکرر مدارس، فاصله گذاری اجتماعی از همسالان و سایر چالش ها، دسترسی محدود یا عدم دسترسی به ورزش و فعالیت های فوق برنامه و بسیاری از نیازمندی های زیستی و هیجانی کودکان از دست رفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

مشکلات سلامت روان کودکان و نوجوانان در طول COVID-19 دو برابر شده است

, مشکلات سلامت روان کودکان و نوجوانان در طول , COVID-19, دو برابر شده است,

در این مدت، کانون خانواده نیز دچار بحران شده است، با بی ثباتی معیشتی و همچنین افزایش استرس روانی برای والدین، این رویدادها می توانند در برانگیختن مشکلات روانی کودکان و نوجوانان موثر واقع افتد.

,

در آغاز همه گیری، کودکان و نوجوانان از نظر نگرانی های پزشکی و عوارض ناشی از COVID-19 کم خطرترین گروه بودند. اکنون، با گذشت بیش از 2 سال از همه گیری، آنها به عنوان قربانیان نامرئی این بحران جهانی ظاهر شده اند.

,

کرونا زنگ خطر را برای بحران سلامت روان جوانان به صدا درآورد

, کرونا زنگ خطر را برای بحران سلامت روان جوانان به صدا درآورد,

بسیاری از پزشکان و کارشناسان حوزه بهداشت کودک، توجه خود را به بحران سلامت روان جوانان جلب کرده اند، به تازگی، موسسه خیریه کودکان؛ کودکان اول کانادا یک کد دستوری برای اعلام اختلالات روانی نوجوانان را اعلام کرده است، بسیاری از بیمارستان های اطفال از افزایش 100 درصدی پذیرش برای مشکلات روحی و روانی، افزایش 200 درصدی پذیرش برای مصرف مواد و اقدام به خودکشی خبر داده اند و گزارش داده اند که 70 درصد از کودکان و جوانان اعلام کرده اند که همه گیری کرونا بر سلامت روانی آنها تأثیر گذاشته است.

,

تیم تحقیقاتی روانشناسی کودک این موسسه  در پی درک بهتر وضعیت فعلی سلامت روانی کودکان در سطح جهانی، یک سال پس از همه گیری کرونا  بوده است؛ این خلاصه تحقیق، که در JAMA Pediatrics منتشر شده، نشان می دهد که در سطح جهان، از هر چهار جوان یک نفر علائم بالینی افسردگی بالایی را تجربه می کند، در حالی که از هر پنج نفر یک نفر علائم بالینی اضطراب را تجربه می کند.

,

این نرخها در مقایسه با برآوردهای قبل از همه گیری کرونا نگران کننده تر است، که از هر10 جوان یکی اضطراب و افسردگی بالینی بالایی دارند. این نشان می دهد که مشکلات بهداشت روانی جوانان احتمالاً در طول COVID-19 دو برابر شده است.

,

اختلالات روانی کودکان و نوجوانان ممکن است در دراز مدت پایدار باشد

, اختلالات روانی کودکان و نوجوانان ممکن است در دراز مدت پایدار باشد,

این تیم تحقیقاتی میگوید که وقتی عمیق تر به بررسی مشکل جوانان در جهان پرداختیم ، متوجه شدیم که مطابق با داده های قبل از همه گیری؛ زنان و جوانان مسن تر در معرض خطر بیشتری برای افسردگی و مشکلات اضطرابی قرار دارند. مشکلات بهداشت روانی با تداوم همه گیری کرونا ؛ شیوع بیشتری دارد. این نشان می دهد که با ادامه طول مدت بیماری همه گیر، همراه با اقدامات ایمنی بهداشت عمومی مانند تعطیلی مدارس و فاصله گذاری اجتماعی، علائم بالینی اضطراب و افسردگی نیز افزایش یافته است. این نشان می دهد که کودکان و نوجوانان در سراسر جهان با مشکلات روانی روبرو هستند و علائم آنها با ادامه همه گیری بدتر می شود.

,

برای کمک به کودکان و نوجوانان چه می توان کرد؟

, برای کمک به کودکان و نوجوانان چه می توان کرد؟,

به عنوان محقق حوزه تربیت و آموزش، ما این سوال را داریم که آیا مشکلات سلامت روان در جوانان در سالهای آینده ادامه خواهد داشت یا خیر؟آیا وخامت سلامت روانی آنها یکی از عمیق ترین تاثیرات همه گیری COVID-19 خواهد بود؟ ما اینطور فکر می کنیم.

,

کودکان و نوجوانانی که اختلالات مختلف و پیامدهای عاطفی و جسمی همه گیری را تحمل کردند ، آینده جامعه ما هستند. اکنون برای کمک به تقویت نشاط و رفاه جامعه، زمان آن است که برای حفاظت از نسل بعدی اقدام کنیم.

,

همین حالا اقدام کنید؛ ما نمی توانیم منتظر بمانیم تا خدمات روان درمانی برای کودکانی که از نظر عاطفی رنج می برند در دسترس آنها قرار داده شود. ما باید در حال حاضر برای مقابله با دو برابر شدن مشکلات بهداشت روانی کودکان و جوانان در طول همه گیری اقدام کنیم. نیاز است که دولت برنامه های فوری و استراتژیکی را برای رسیدگی به سلامت روانی جوانان تدوین کند و از تامین منابع قابل دسترس و عادلانه برای حمایت از این طرح اطمینان حاصل کند.

,

چندین دهه تحقیق در مورد رشد کودک نشان داده است که کودکان در یک بستر و ساختار سازگاریافته پیشرفت و رشد می کنند. بسیاری از استراتژی هایی که برای کاهش شیوع COVID-19 استفاده می شود، کودکان و نوجوانان را مجبور به ماندن در خانه کرده است که منجر به اختلال در روال زندگی، افزایش کم تحرکی (به عنوان مثال، زمان بیشتر برای بازی های رایانه ای، فعالیت بدنی کمتر) و کاهش فعالیت های ساختار یافته مانند ورزش ، اردوها و برنامه های فوق برنامه شده است.

,

باز ماندن مدارس حتی به صورت محدود و کنترل شده و حفظ رویه های سلامت روانی خانوادگی در دوران همه گیری می تواند از سلامت روانی کودکان محافظت کند.

,

حمایت های بهداشت روانی برای کودکان؛ برای مقابله با این بحران مداوم ، نیاز به خدمات بهداشت روانی عادلانه ای است که برای همه کودکان و جوانان قابل دسترسی باشد. تحقیقات نوظهور که در انتظار بررسی بشتر هستند نشان می دهد که مداخلات یک جلسه ای برای افسردگی نوجوانان در طول COVID-19 می تواند به طور موثر احساس افسردگی و ناامیدی را در بین جوانان کاهش دهد. افزایش دسترسی و دسترسی به منابع بهداشت روانی بسیار مهم است.

,

کودکان و جوانان بزرگترین سرمایه گذاری ما در آینده هستند. پیامدهای بهداشت روانی COVID-19  وخیم بوده است. اگرچه برخی اقدامات عدم  گسترش پیامدهای COVID-19 برای این گروه صورت گرفته است ، اما برای پیشرفت برنامه بهبود سلامت روانی به موارد واضح و کارآمدتر نیاز داریم.

,

در نهایت ؛ انتخاب سیاست هایی که ما در حال حاضر انجام می دهیم.تاثیرات طولانی مدت بر روی نسل نوجوان خواهد داشت. پس مهم است که در انتخاب سیاست های کلان به همه ابعاد یک پدیده توجه و برای پیشگیری از عوارض جانبی آن، پیوست لازم تدوین گردد.

,

یادداشت به قلم مصطفی قلندری کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی ومربی تربیتی مدارس هرمزگان

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه