اخبار داغ

در نیمه نخست امسال رخ داد؛

تجارت ۲۲.۵ میلیارددلاری ایران با ۱۵ کشور همسایه/ رشد ۵۲ درصدی تجارت با همسایگان

تجارت ۲۲.۵ میلیارددلاری ایران با ۱۵ کشور همسایه/ رشد ۵۲ درصدی تجارت با همسایگان
در نیمه نخست سال جاری بیش از ۴۷میلیون تن کالا به‌ارزش ۲۲میلیارد و ۵۸۸میلیون دلار بین ایران و ۱۵ کشور همسایه تبادل شد که بازگشت عربستان به مقاصد صادراتی ایران یکی از موارد مورد توجه در این مدت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تجارت کشورمان در ۶ ماه نخست امسال ۷۹ میلیون و ۱۰۴ هزار و ۵۷۹ تن کالا به‌ارزش ۴۴ میلیارد و  ۹۲۶ میلیون و ۱۶۸هزار و ۱۷ دلار  بود که ۱۵ کشور همسایه با ۴۷میلیون و ۲۲۲هزار و ۷۶۸ تن کالا به‌ارزش ۲۲میلیارد و ۵۸۸میلیون و ۱۱هزار و ۵۳ دلار، ۶۰ درصد وزن و ۵۰ درصد ارزش کل تجارت ۶ماهه کشورمان را به خود اختصاص دادند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
این میزان تجارت (مجموع صادرات و واردات) با کشورهای همسایه در مقایسه با نیمه نخست سال قبل ۳۷ درصد در وزن  و ۵۲ درصد در ارزش کالاهای معامله‌شده افزایش داشته  است،
,
در همین خصوص سخنگوی گمرک در خصوص صادرات به ۱۵ کشور همسایه گفت: در نیمه نخست امسال ۳۶میلیون و ۸۷هزار و ۳۷۳ تن کالا به‌ارزش ۱۱میلیارد و ۲۱۸میلیون و ۱۳۸هزار و ۱۱۹ دلار صادر شد که نسبت به کل صادرات کشور در این مدت که ۵۹میلیون و ۹۹۶هزار تن به‌ارزش ۲۱میلیارد و ۸۰۵میلیون و ۶۱۱هزار و ۵۶۹ دلار بود، سهم کشورهای همسایه ۶۰ درصد وزن و ۵۱.۵ درصد ارزش کل  کالاهای صادراتی بود.
,
 
,
صادرات کشورمان به کشورهای همسایه در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۳۳ درصد و از لحاظ ارزش ۴۱ درصد افزایش داشته است.
,
 
,
عراق با سه‌میلیارد و ۸۴۰میلیون، ترکیه با دومیلیارد و ۳۰۸میلیون، امارات با دومیلیارد و ۲۴۳میلیون، افغانستان با ۹۹۹میلیون و  پاکستان با ۵۴۴میلیون دلار، پنج مقصد صادرات کالاهای ایرانی بین کشورهای همسایه بودند.
,
 
,
عمان با ۲۷۷میلیون، روسیه با ۲۷۰میلیون، آذربایجان با ۲۱۲میلیون، ارمنستان با ۱۵۶میلیون، ترکمنستان با ۱۴۵میلیون، قزاقستان با ۸۰میلیون، قطر با ۷۵میلیون، کویت با ۶۵میلیون، بحرین با سه‌میلیون و نهایتاً عربستان با ۳۹هزار دلار به‌ترتیب مقاصد صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه ایران بودند.
,
 
,
کل واردات کشور در نیمه نخست امسال، ۱۹میلیون و ۱۳۸هزار و ۸۳ تن به‌ارزش ۲۳میلیارد و ۱۲۰میلیون و ۵۵۶هزار و ۴۴۸ دلار بود که کشورهای همسایه با ۱۱میلیون و ۱۳۵هزار و ۳۹۵ تن کالا به‌ارزش ۱۱میلیارد و ۳۶۹میلیون و ۹۷۲هزار و ۹۳۴ دلار، ۵۸ درصد وزن و ۴۹ درصد ارزش کل واردات  کالا به کشور را به‌عنوان کشورهای طرف معامله با ایران به خود اختصاص دادند.
,
 
,
امارات متحده عربی با هفت‌میلیارد و ۳۰۵میلیون، ترکیه با دومیلیارد و ۴۳۵میلیون، روسیه با ۶۳۹میلیون، عراق با ۴۹۹میلیون و عمان با ۲۷۰میلیون دلار، پنج کشور طرف معامله با ایران برای تأمین کالاهای مورد نیاز بودند و کشورهای پاکستان، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، کویت، افغانستان، قطر و بحرین در رتبه‌های بعدی قرار دارند و عربستان نیز بدون فروش کالا به ایران در این مدت بوده است.
,
 
,
میزان  معامله کالاهای مورد نیاز کشور در ۶ ماه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۵۰ درصد و از لحاظ ارزشی ۶۷ درصد رشد داشته است.
,
 
,
 
,
انتهای پیام
,
 
,
منبع: تسنیم
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه