اخبار داغ

زلزله خاموش از معبر شهری تا حریم فرودگاه در تبریز؛

تبریز روی بمب ساعتی!

تبریز روی بمب ساعتی!
مساله نشست زمین در کلان‌شهر‌ها به «زلزله خاموش» مشهور بوده و طی سال‌های گذشته مطالعاتی متعددی در این زمینه صورت گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار، از اسفند سال ۹۸ که زمین کمربندی میانی تبریز دچار فرونشست شد و پس از آن، حوادث مشابهی پی‌درپی در مرداد و بهمن ماه سال ۹۹ در خیابان طالقانی و همچنین ورودی دانشگاه هنر تبریز رخ داد، شائبه سستی زمین در تبریز به رسانه‌ها راه پیدا کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریز بیدار,

فروریزش های متعدد نشان می‌دهد که ساختگاه‌های شهری در معرض خطر فروریزش قرار داردند و ضرورت دارد که در مورد پایدارسازی ساختگاه‌های شهری بسیار دقت و جدیت اعمال شود و این قبیل حوادث ناشی از استفاده بی رویه از آب های زیرسطحی و گودبرداری برای ساخت و ساز و... باشد.

,

مساله نشست زمین در کلان‌شهر‌ها به «زلزله خاموش» مشهور بوده و طی سال‌های گذشته مطالعاتی متعددی در این زمینه صورت گرفته است.

,

حالا اما مسئولان وزارت راه و شهرسازی به‌طور رسمی نسبت به پدیده فرونشست در شهرها هشدار داده است اما در عین حال، درباره نتایج به دست آمده از بررسی زمین ۱۰ فرودگاه برتر کشور، اعلام کرده که وضعیت فرودگاه بحرانی نیستند اما برای کند کردن فرونشست در حریم این فرودگاه‌ها، باید برداشت آب‌های زیرزمینی در حریم فرودگاه‌های یادشده متوقف شود. 

,

آنگونه که محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفته، فرونشست زمین در کشور به مرحله هشدار رسید.

,

, ,

به گفته او، با توجه به اینکه یک سوم دشت‌های کشور تحت‌تاثیر فرونشست زمین قرار دارند، حل این مشکل یا کند کردن روند آن باید در برنامه‌ها و سیاست‌های دولتمردان قرار بگیرد و به‌طور ویژه تاثیر فرونشست در فرودگاه‌ها و خطوط راه‌آهن قابل مطالعه و ارزیابی است.

,

انجام مطالعات فرونشست به شکل ویژه در ۱۰ فرودگاه اصفهان، مشهد، تبریز، اردبیل، یزد، ایلام، شیراز، کرمان، کرمانشاه و بم از سال ۹۸ به کارفرمایی شرکت فرودگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت و بررسی نتایج فرونشست در ۱۰ فرودگاه به سرانجام رسید و گزارش آن هفته گذشته به کارفرما تحویل شد. 

,

به گفته شکرچی زاده، بر اساس بررسی‌های مرکز تحقیقات، هم‌اکنون وضعیت فرودگاه شهید مدنی تبریز نگران کننده نیست اما محدوده فرونشستی می‌تواند به فضای فرودگاهی نزدیک شود. بنابراین با اینکه فرودگاه ها در شرایط بحرانی نیستند و استفاده از آنها مخاطره ای را به همراه نخواهد داشت اما لازم است برای فرودگاه‌ها حریم‌هایی را قائل شویم.

,

او تاکید دارد برداشت آب‌های زیرزمینی و کشاورزی در حریم فرودگاهی باید مدیریت هوشمندانه باشد تا بتوان موضوع فرونشست را حتی الامکان به تاخیر انداخت و یا روند آن را کند کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه