اخبار داغ

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مطرح کرد؛

تنها 22 درصد از مردم کرمانشاه از کیفیت نان رضایت کامل دارند / امحاء بیش از ۳۶ تن مواد غذایی فاسد

تنها 22 درصد از مردم کرمانشاه از کیفیت نان رضایت کامل دارند / امحاء بیش از ۳۶ تن مواد غذایی فاسد
شهریار مستوفی گفت: در استان کرمانشاه ۲۳ درصد مردم از کیفیت نان به طور کامل ناراضی هستند و ۲۲ درصد هم رضایت کامل دارند و مابقی نیز به طور متوسط راضی بودند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز ، شهریار مستوفی امروز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، تامین امنیت مواد غذایی را امری ضروری عنوان کرد و اظهار داست: در این راستا همه سازمان‌های مرتبط از کشاورزی گرفته تا دامپزشکی و ... باید در تامین امنیت غذایی مردم‌نهایت سعی و تلاش خود را بکار بگیرند.

وی سلامت محصولات از مزرعه تا سفره برای تأمین ایمنی غذای مردم اشاره و بیان کرد: سلامت محصولات کشاورزی باید با دقت بیشتری رصد شود، استفاده از سموم و فلزات سنگین به حداقل ممکن برسد و دام‌های مورد تغذیه انسان‌ها هم از تغذیه سالم برخوردار باشند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: داشتن تغذیه سالم و ایمن و همچنین رعایت الگوهای تغذیه می تواند از بروز ۸۰ درصد بیماری ها پیشگیری کند.

وی خاطر نشان کرد: امروز در حوزه ایمنی غذایی یکی از مهمترین چالش های ما بحث افزایش بی رویه بیماری‌های غیر واگیر در جامعه است که ۷۶ درصد بار بیماری‌ها در کشور مربوط به همین بیماری‌ها است که در راس آن ها بیماریهای قلبی و عروقی قرار گرفته است.

وی بیان داشت: از ۳۸۰ هزار مرگی که در سال رخ می دهد حدود ۳۰۰ هزار مرگ آن بر اثر بیماری‌های غیر واگیر است و در این زمینه از متوسط جهانی بالاتر هستیم.

مستوفی گفت: بر این اساس در کشور سند جامع پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر را تدوین کردند که تا سال ۱۴۰۴ باید به اهدافش برسد.

وی ادامه داد: در این سند چند هدف را برنامه ریزی کردند که طی آن کشور متعهد شد ۲۵ درصد از مرگ های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را کاهش دهد.

مستوفی خاطر نشان کرد: عوامل رفتاری و فیزیولوژیک بر این بیماری‌ها تاثیر دارد عوامل رفتاری مانند تغذیه ناسالم، تحرک ناکافی، مصرفی بیش از حد الکل، دخانیات و ... است و عوامل فیزیولوژیک همانند افزایش چربی خون، افزایش قند خون و ... پارامترهایی هستند که در افزایش بیماری غیر واگیر تاثیر دارند.

وی با بیان اینکه ردپای تغذیه ناسالم در همه بیماری ها دیده می شود، اظهار داشت: افزایش مصرف قند، نمک‌ چربی، مصرف کم سبزیجات و میوه جات، سلامت مردم را تحت تأثیر خود قرار داده و باعث افزایش بیماریهای غیر واگیر می‌شود می‌توان گفت ۱۷ درصد سرطان‌های گوارش به علت مصرف کم سبزی است.

مستوفی بیان داشت: همانگونه که در سند جامع پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر آمده است برای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور تعهد ایجاد شده و باید ۳۰ درصد نمک را در محصولات غذایی کم کنیم همچنین اسیدهای چرب ترانس در روغن های خوراکی مصرفی را باید به صفر برسانیم که در حال حاضر این میزان در روغن های تولیدی استان ما ۹ درصد است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان داشت:  یکی از معضلات کشور را بحث چاقی عنوان کرد و بیان داشت: بر اساس آمار ۷۰ درصد از مردم ایران اضافه وزن دارند که حدود ۲۳ درصد آن چاق و ۴۳ درصد اضافه وزن دارند و بررسی ها نشان داده که در ایران از سال ۵۹ تا کنون میزان چاقی ۵.۵ درصد افزایش پیدا کرده است و ۴.۵ درصد از مردم نیز چاقی مفرط دارند.

وی در ادامه به بحث ارتقا ایمنی و سلامت محصولات کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت:  رصد میزان نیترات و باقی مانده سموم در دستور کار قرار دارد، متاسفانه در کشور علی رغم اینکه اقدامات خوبی صورت گرفته ولی در زمینه بحث نیترات در محصولات کشاورزی مشکلاتی داریم که باید حل شود.

مستوفی افزود: در حال حاضر نگرانی هایی در زمینه محصولات تراریخته نیز وجود دارد که می تواند آسیب هایی داشته باشد و گفتنی است نظرات در این خصوص در دنیا متفاوت است و در کل بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته تهدیداتی برای محصولات تراریخته ذکر نشده است.

وی بیان داشت: بر این اساس ما بحث برچسب گذاری بر محصولات را انجام دادیم تا مردم بتوانند انتخاب صحیح داشته باشند.

این مسئول خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات که ممکن است مورد سوال باشد بحث سلامت نان است که با تحقیقات صورت گرفته در استان کرمانشاه ۲۳ درصد مردم از کیفیت نان به طور کامل ناراضی هستند و ۲۲ درصد هم رضایت کامل دارند  و مابقی نیز به طور متوسط راضی بودند.

وی گفت: سال گذشته یک سند راهبردی سلامت ارتقا نان در استان با همکاری همه دستگاه‌های متولی تدوین کردیم که مبنای تدوین آن برگزاری همین نظر سنجی از مردم بود.

مستوفی اظهار داشت: در حال حاضر متاسفانه مواردی از استفاده از جوش شیرین در نانوایی ها دیده می شود اما خوشبختانه در هیچکدام از نانوایی های سطح استان از جوهر قند یا بلانکیت استفاده نمی شود.

وی گفت: در استان کرمانشاه تا ۹۶ درصد غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک صورت گرفته است.

مستوفی در بخش دیگری از سخنانش به ارائه عملکرد این معاونت در ۶ ماهه نخست امسال پرداخت و بیان داشت: در این مدت ۳۶ هزار ۶۱۹ کیلوگرم مواد غذایی و آشامیدنی فاسد در استان کرمانشاه امحاء شده است.

وی افزود: همچنین در ۶ ماهه نخست امسال ۱۱۷ هزار و ۳۸۳ کیلوگرم مواد غذایی و آشامیدنی مشکوک جمع آوری شد که با بررسی های بعمل آمده ۲۲ هزار و ۴۲۶ کیلوگرم مواد خوراکی و آشامیدنی آلوده گزارش و معدوم شد.

این مسئول با اعلام اینکه ۴۲۷ واحد تولیدی در حوزه مواد غذایی و آرایشی بهداشتی در استان فعالیت می کنند اظهار داشت: از این تعداد ۲۳۹ واحد کارخانه، ۱۸۸واحد کارگاهی، ۵۰ سیلو   ۹۰ واحد شرکت پخش مواد غذایی است که ۷۹ درصد واحدهای تولیدی در مرکز استان قرار دارد و ثلاث باباجانی نیز هیچ واحد تولیدی و کارگاهی ندارد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اذعان داشت: برای کسب نشان ایمنی و سلامت ۱۳ محصول را معرفی کردیم که در نهایت از بین آنها کنسرو عدسی غنی شده با ویتامینD تولید شرکت کشت و صنعت زاگرس موفق به کسب این نشان شد.

 

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه