اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

اکران دستوری گره بحران سینما را باز نمی‌کند/ حمایت‌های خزاعی راهگشا می‌شوند؟!

اکران دستوری گره بحران سینما را باز نمی‌کند/ حمایت‌های خزاعی راهگشا می‌شوند؟!
رئیس سازمان سینمایی این اولتیماتوم را به صاحبان فیلم‌ها و تهیه کنندگان داده که با وجود صف طولانی اکران که حدود ۲۵۰ فیلم سیده، اگر تا پایان امسال راهی پرده سینماها نشوند، در سال آینده خبری از حمایت‌های سازمان سینمایی نیست.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در زمانه کرونا به گفته بسیاری از فعالان و کارشناسان فرهنگی، هنرهایی چون سینما، تئاتر و موسیقی در کشور به دلیل بی تدبیری و عدم سیاست گذاری های به موقع در بحرانی مدیریتی به سر می برند و نگاه و اقدامی درست و کارشناسی شده در این حوزه ها به شدت احساس می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

نزدیک به دو سال است که کنسرت های موسیقی که شاهرگ حیاتی اقتصادی موسیقی و فعالان این حوزه به شمار می آید، د رتعطیلی و بلاتکلیفی به سر می برد. از طرفی سلامتی مردم در اولویت نخست هر مراسمی است و از سویی معیشت تعداد زیادی از فعالین این حوزه به خطر افتاده است؛ هر جند به همت معاونت فرهنگی شهرداری تهران و آن هم در مقطعی کوتاه کنسرت های آنلاین برگزار شد، ولی جمعیت محدودی از خانواده بزرگ موسیقی از آن بهره مند شدند و مابقی در فشار شدید اقتصادی به سر می برند.

,

همین اتفاق برای تئاتر نیز افتاده است. به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی و تعطیلی مکرر سالن های تئاتر، بسیاری از گروه های تئاتری خانه نشین شده اند و در این دوران از کمترین نگاه حمایتی برخوردار بودند.

,

سالن های سینما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کنند؛ صف طویلی از فیلم های تولید شده از قبل از کرونا تا این دو ساله، روی هم تلمبار شده و کمتر تهیه کننده ای حاضر شده تا ریسک اکران در این شرایط را به جان بخرد و ترجیح داده تا ضررهای ناشی از خانه نشینی را تحما کنند تا شرایط جامعه برای رفتن به سینما مهیا شود. ترس از قاچاق فیلم ها و گاها قیمت های ناچیزی که برای خرید فیلم و اکران آنلاین آن از طرف وی او دی ها به صاحبان فیلم ها پیشنهاد می شود، از دیگر مشکلات این روزهای فیلم داران است. حتی مشوق های مصوب سازمان سینمایی دولت قبل برای کمک به اکران نیز گره ای از این بحران باز نکرده است.

,

محمد خزاعی، مدیر جدید سازمان سینمایی نیز اعلام کرده که برنامه های حمایتی ویژه ای برای سالن دارهای سینمایی که در دوران کرونا ضررهای زیادی متحمل شده اند، دارد البته به شرطی که اکران فیلم را در اولویت برنامه کاری خود قرار دهند. هرچند خزاعی از جزئیات این برنامه حمایتی سخن نگفته، اما از آنجایی که خود تهیه کنندگی را برای سینما و تلویزیون تجربه کرده، قطعا با این درد بیشتر آشنایی دارد.

,

خزاعی درباره برنامه های خود برای آسیب های کرونا به بخش فرهنگ، گفت: «بحران کرونا برای همه مشاغل همچون سینما، تئاتر، موسیقی، کتاب و در مجموع حوزه فرهنگ، آسیب زیادی در پی داشته و موجب شده تا بسیاری از خدمات فرهنگی به مردم تعطیل و دچار مشکلات عدیده ای شود. بیشترین ضرر را سالن های سینما و برخی تهیه کنندگان دیده اند. برخی از تهیه کننده ها آثارشان مربوط به بخش دولتی می شود که ضرر آنها متوجه دولت خواهد شد؛ اما بخشی از آثار با سرمایه های بخش خصوصی ساخته شده است که امید داشتند تا سرمایه شان برگردند و در مرحله اکران به سوددهی برسند. در حوزه سینمادارها برنامه ای را مدون کردیم تا طی چندماه کمک هایی به سالن های سینمایی داشته باشیم. سالن های سینمایی بخش خصوصی فعال و سالن های سینمایی بخش خصوصی غیرفعال که با کمک ما می توانند فعال شوند. یکی از شرط های کمک به این سالن ها این است که پویا و اکران فیلم داشته باشند.»

, .,

البته خزاعی این اولتیماتوم را به صاحبان فیلم ها و تهیه کنندگان داده که با وجود صف طولانی فیلم های انتظار اکران که حدود 250 فیلم می شوند، اگر تا پایان امسال راهی پرده سینماها نشوند، در سال آینده خبری از حمایت های سازمان سینمایی نیست.

,

خزاعی با بیان اینکه قطعا در سال آینده حمایت از اکران و سینمادار نخواهیم داشت، گفت: «زمانیکه شرایط به حالت مطلوب برگردد طبق آیین نامه ای که اعلام خواهیم کرد تعهدی نسبت به محصولات و آثاری که طی این مدت اکران نشوند، نخواهیم داشت. باید شرایطی فراهم شود تا آذوقه فرهنگی که تعداد آنها بسیار زیاد است و شاید سال بعد ما را دچار بحران و فیلمسوزی کند، برنامه ریزی داشته باشیم تا صاحبان آثار دچار مشکل نشوند.»

, .,

در این دوساله کرونایی، فیلم های زیادی تولید شده است و اگر مدیریتی برای اکران آنها وجود نداشته باشد، سینما با مساله شدید مخاطب و بحران اکران مواجه خواهد شد، کما اینکه مدتی است در این مرحله قرار دارد. اما اکران دستوری بدون حمایت های لازم و کافی از طرف سازمان سینمایی نه تنها دردی را دوا نمی کند، بلکه به شدت این بحران اضافه خواهد کرد. اینکه فقط بگوییم شرایط را درک می کنیم و تهیه کنندگان و سالن دارها نیاز به حمایت دارند، اما جزئیاتی از برنامه های خود ارائه ندهیم، باعث می شود که اعتماد شکل گرفته اهالی سینما کم کم از سازمان سینمایی برداشته شود. تهیه کننده و صاحبان سالن ها به حمایت های مالی و معنوی دلگرم می شوند تا چراغ این خانه همچنان روشن بماند و خزاعی این امید را داده که نگذارد این چراغ بی فروغ شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه