اخبار داغ

رسمی غلط که با جان شهروندان بازی می‌کند؛

شلیک شبانه تفنگ‌ها به قلب آرامش شهروندان یاسوجی+تصویر

شلیک شبانه تفنگ‌ها به قلب آرامش شهروندان یاسوجی+تصویر
در سالیان اخیر شلیک تفنگ‌ها در مراسمات عروسی و عزا علاوه بر اینکه سبب از بین رفتن آرامش روانی شهروندان شده است تهدید جان و سلامت افراد را به همراه داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از صبح زاگرس تیراندازی در مراسم عزا و عروسی، بسته به هر منطقه دلایل مختلفی دارد عده‌ای معتقدند این رسم در گذشته با هدف اطلاع‌رسانی انجام می‌شد ‌و  یکی از بزرگان قوم یا کسی که مهارت تیراندازی‌ی او زبانزد بوده، ازطریق شلیک گلوله به دیگران خبر می‌داده‌ که جشنی یا عزایی برپا شده‌ است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

امروزه عده ای با تصور اشتباه تیراندازی در جشن‌ها را راهی برای ابراز شادمانی می دانند این رسم از زمان‌های گذشته تا امروز وجود دارد، به ‌رغم آن‌ که افراد زیادی کشته یا مجروح شده‌اند و باعث دعواهای قبیله‌ای فراوانی شده‌ است.

,

رسم غلط تیر اندازی در مراسمات نه تنها در کهگیلویه و بویراحمد بلکه در بسیاری از ساکنان مناطق جنوبی و غربی کشور مانند  لرستان، ، سیستان‌ وبلوچستان، خوزستان و کرمان  دیده شده است در این راستا هر ساله خبرهایی از حوادث مربوط به تیراندازی هوایی در اجتماعات مربوط به شادی و عزا، مختلف منتشر می شود حادثه ای که سبب داغدار شدن خانواده ها و همچین سبب تهدید امنیت جامعه می شود.

,

, ,

به تازگی و در برخی مناطق مشاهده شده است ریش ‎سفیدها قاعده ای تازه بنا کرده‌اند و از صاحب ‌عزا می خواهند که تیراندازی انجام نشود و این تلاش ‌ها به ‌علاوه اقدامات قانونی مثل تعیین مجازات برای حمل و نگهداری سلاح و پیگرد قانونی متخلفان به سهم خود سبب اثرگذاری و کاهش شلیک اسحله در مراسمات شده است.

,

در شرایط حاضر و به صورت محدود بر اساس اظهارات و مشاهدات شهروندان در شهر یاسوج مراسمات عروسی همراه با شلیک صدای تفنگ ها سبب سلب آسایش آنها شده، صدایی که شبانه آرامش و خواب را از چشم شهروندان ربوده و  ترس و رعب را جایگزین آرامش شبانه می کند.

,

شهروندان یاسوجی اظهار داشتند:دستگاه ها و متولیان مسئولان با کسانی که در شب و مدر مراسمات خود اقدام به تیراندازی می کنند برخورد کرده و اقدام به ضبط سلاح و پیگیر قضایی آنها داشته باشند.

,

در همین رابطه ارتباط رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با رسانه ها گفت:  هر گونه استفاده از سلاح در مراسم های عروسی و عزا در این استان ممنوع است.

,

حسن نگین تاجی اظهار داشت: به تمامی دادستان های شهرستانها اعلام شده که با افرادی که در مراسم ها از سلاح استفاده می کنند برخورد جدی داشته باشند.

,

وی افزود: فرهنگ نامیمونی برای استفاده از سلاح در استان وجود دارد و به افرادی که از سلاح استفاده می کنند، هشدار داد که سلاح آن ها ضبط می شود و با آن ها برخورد جدی می شود.

,

گفتنی است در سالیان اخیر  استفاده از سلاح در مراسمات عروسی و عزا کاهش یافته است و به تبع آسیب ها و تلفات آن کمتر شده است اما همچنان در کنار تلاش ها و اقدامات صورت گرفته و در موارد محدود شلیک اسلحه در نقاط مختلف استان با آسیب هایی همراه است و همین موارد اندک می تواند در صورت بروز هر گونه حادثه ای سبب نشان دادن تصویری نا امن از  استان کهگیلویه و بویراحمد به دیگر نقاط کشور  باشد بنابراین تلاش های صورت گرفته جهت مقابله با فرهنگ غلط تیر اندازی در مراسمات عروسی  و عزا همچنان باید ادامه داشته باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه