اخبار داغ

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در گفت‌وگو با دانا؛

سازمان حمایت، قیمت لوازم خانگی را ثبت و اعلام کند/ افزایش قیمت باعث عمیق‌تر شدن رکود می‌شود/ نظارت از کارخانه آغاز شود نه بازار

سازمان حمایت، قیمت لوازم خانگی را ثبت و اعلام کند/ افزایش قیمت باعث عمیق‌تر شدن رکود می‌شود/ نظارت از کارخانه آغاز شود نه بازار
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه کاهش قدرت خرید مردم باعث عمیق‌تر شدن رکود در بازار لوازم خانگی شده است، پیشنهاد داد: تولیدکنندگان با اعلام قیمت‌های تمام شده، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی و ثبت آن در سامانه ۱۲۴ مجوز لازم را از سازمان حمایت برای تعیین قیمت محصولات خود بگیرند.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ صنعت لوازم‌خانگی با وجود پیشرفتی که در سال‌های اخیر داشته است اما در زمینه قیمت در سه سال اخیر بر اساس اظهارات مسئولان به‌صورت میانگین ۱۰ تا ۴۰ برابر گران‌تر شد است.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,

این رشد قیمت باعث عدم توان خرید از سوی مصرف‌کنندگان و کاهش فروش این محصولات شده است. باوجود روند صعود قیمت، بازار در دو هفته اخیر دوباره شاهد افزایش قیمت برخی از برندهای تولیدکننده لوازم‌ خانگی بود که نیز  بر رکود در این بازار افزود.

درخواست سازمان حمایت از تولیدکنندگان

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در روزهای اخیر در این زمینه گفت: از تولیدکنندگان خواسته‌ایم که قیمت‌ها را اصلاح کنند و پیرو جلسه سازمان حمایت با این تولیدکنندگان، آنها مکلف شدند تا افزایش قیمت را لغو و قیمت‌ها را اصلاح و به قیمت قبل بازگردانند.

وی افزود: بر اساس قوانین، قیمت‌گذاری هیچ کالایی برعهده سازمان حمایت نیست لذا به استناد قوانین موجود بنگاه‌های تولیدی قیمت‌گذاری محصولاتشان را برعهده دارند و سپس کالا را با قیمت تعیین شده می‌فروشند و خلأ عدم وجود این قانون باعث شده نظارت دقیقی بر تولیدکنندگان در کشور امکان عملی نداشته باشد.
 

,
,
, درخواست سازمان حمایت از تولیدکنندگان, درخواست سازمان حمایت از تولیدکنندگان,
,
,
,
,
,

چرا قیمت لوازم خانگی افزایش یافت؟/ بازار فروش لوازم خانگی در رکود است

, چرا قیمت لوازم خانگی افزایش یافت؟/ , چرا قیمت لوازم خانگی افزایش یافت؟/ , بازار فروش لوازم خانگی در رکود است,

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار راه دانا؛ درباره این افزایش قیمت، اظهار کرد: در روزهای اخیر تعدادی از شرکت‌های تولید لوازم‌خانگی در برخی از محصولات فولاد محور خود، قیمت را حدود ۵ تا ۷ درصد افزایش قیمت داشتند که این افزایش در برخی محصولات مثل بخاری گازی تا ۱۰ درصد هم می‌رسد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود سازمان حمایت، تولیدکنندگان را خواسته و از آنها در زمینه این افزایش توضیح بخواهد. در هفته‌های اخیر در ساخت اجاق‌گاز به‌واسطه افزایش قیمت ورق استیل بخشی از این شرکت‌های تولیدکننده فقط قیمت این محصول را افزایش دادند و در پی آن با افزایش قیمت ورق در محصولاتی مثل بخاری گازسوز نیز این تغییرات قیمتی به وجود آمد.

این فعال بازار لوزام خانگی، توضیح داد: این افزایش قیمت ورق آهنی و فولادی در کنار ضعف نظارت بر روند تولید و قیمت، مشکلاتی را برای بازار لوازم‌خانگی ایجاد کرد. متأسفانه در کشور ما وقتی نامی از نظارت به میان می‌آید این نظارت از لایه‌های پایین مثل تولیدکنندگان و یا فروشندگان آغاز می‌شود.

پازوکی گفت: نظارت وقتی معنادار می‌شود که شما در ابتدا مواد را به تولیدکننده با قیمت و شرایط ضابطه‌مند بدهید و بعد در راستای فاکتور و سایر عوامل کشف قیمت، بهای تمام شده‌ای را مصوب و با انتقال آن با یک حاشیه سود منطقی در راستای همان قیمت تصویب شده و در قالب جدولی به سازمان حمایت اعلام کنید؛ پس از ثبت در سامانه ۱۲۴ نیز به مردم اعلام شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران بیان کرد: با اعمال این روند در توزیع، مردم تکلیف خود را می‌دانند و هم کاسب خیالش راحت است و هم مصرف‌کننده. در مبحث نظارت ورود تعزیرات به کارخانه‌های با درنظرگرفتن اینکه تعداد بسیار کمتری هستند، نسبت به فروشندگان و با نظارت بر قیمت تمام شده و ارائه محصولات با آن قیمت موفق‌تر عمل خواهد کرد تا با فعالیت در کف بازار و لازم است قانونی تدوین شود تا این امکان را به وجود آورد.

وی ادامه داد: روند نظارت اگر از سطوح بالا آغاز شود، عملکرد بهتری خواهد داشت؛ زیرا فروشندگان کف بازار، تعیین‌کننده قیمت نیستند، اعضای اتحادیه نه تولیدکننده هستند و نه واردکننده و فروش خود را در راستای یک حاشیه سود منطقی انجام می‌دهند.
 

, اکبر پازوکی, راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

کاهش قدرت خرید مردم باعث کاهش میزان فروش و رکود در بازار شده 

, کاهش قدرت خرید مردم باعث کاهش میزان فروش و رکود در بازار شده , کاهش قدرت خرید مردم باعث کاهش میزان فروش و رکود در بازار شده ,

پازوکی گفت: تا قبل از سال ۱۳۹۶ شرکت‌های تولیدی می‌بایست قیمت محصولات تولید خود را در لیست سه ستونه به سازمان حمایت می‌دادند و بعد از تأیید این سازمان در سطح عرضه به قیمت درب کارخانه یا عمده‌فروشی به فروش می‌رسید و یک حاشیه سود منطقی بر حاشیه سود عمده‌فروشی، تعیین می‌شد که کاسب از این حاشیه سود، بهره می‌برد و با درصدی بالا و پایین اقدام به فروش کالا می‌کرد.

وی تاکید کرد: ما تعیین‌کننده قیمت نیستیم؛ مگر ممکن است بدون قیمت نهایی تولیدکننده کالایی را در بازار توزیع و فروخته شود. ملاک توزیع کالا از سوی تولیدکننده داشتن مجوز از سازمان حمایت و قیمت اعلام شده به آنان است و به این واسطه است که افزایش نظارت بر تولید مؤثرتر از نظارت بر فروش عمل خواهد کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی گفت: امروز کاهش قدرت خرید مردم باعث کاهش میزان فروش و رکود در بازار شده است. تغییر پیاپی قیمت‌ها مثل خودزنی عمل می‌کند و باعث عیق‌تر شدن رکود خواهد شد که زیان آن هم به تولیدکننده و هم به فروشنده خواهد رسید.

,
,
,
,
,

به گزارش راه دانا؛ با توجه به لزوم حمایت از کالاهای تولیدی ایرانی، امروزه بیش از هر زمانی زمینه شکل‌گیری رقابت سازنده مهیا شده و رقابت کم‌رنگ شده در صنایع لوازم‌خانگی دوباره به این صنعت بازگشته است.

, راه دانا,

این موضوع اگر با سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های صحیح برای این صنعت همراه شود، نویدبخش روزهای روشنی در آینده صنعت لوازم‌خانگی خواهد بود که امیدواریم این ریل‌گذاری صحیح با وجود اینکه در ۸ سال اخیر در دولت تدبیر و امید کم‌رنگ شده بود، توسط تلاش دولت سیزدهم شکل بگیرد و اتفاقات خوبی را در این بازار و صادرات آن شاهد باشیم تا علاوه بر تامین نیاز مصرف داخل نیز ارز آور هم باشد.
 

,
,

محدثه قاسم‌زاده

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه