اخبار داغ

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مطرح کرد؛

سکونت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در خانه‌های بدون پایان کار/ پیدایش ۳۸۹۴ هکتار سکونتگاه غیررسمی در مشهد

سکونت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در خانه‌های بدون پایان کار/ پیدایش ۳۸۹۴ هکتار سکونتگاه غیررسمی در مشهد
ضمیری گفت: طبق آمار سال ۹۵و با توجه به افزایش معضل خانه‌های بدون هویت در شهر مشهد، حدود یک‌ میلیون و دویست هزار نفر در سال ۱۴۰۰ در اقامتگاه‌های غیررسمی و بدون پایان کار به مساحت ۳۸۹۴ هکتار در سطح شهر مشهد سکونت دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید ضمیری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در گفت‌وگو با صبح توس، در رابطه با دلایل گسترش قارچ‌گونه خانه‌های قولنامه در مشهد مقدس اظهار کرد: عدم تمایل مالکین اراضی درشت‌دانه جهت سیر روند قانونی تفکیک، افراز و پرداخت حق و حقوقات شهرداری و عدم وجود طرح‌های تفصیلی در مناطق حاشیه‌ای و فاقد حدنگاری شده موجب پیدایش و تسریع درروند شکل‌گیری این خانه‌های غیررسمی در سطح شهر شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی افزود: تغییر شرایط اقتصادی و تمایل به استفاده حداکثری از املاک توسط شهروندان یکی از معضلات مهم در این موضوع است، چراکه ضوابط پیش‌بینی‌شده امکان صدور مجوز را فراهم نمی‌کند، لذا اقبال مردم به خرید منال ارزان‌قیمت قولنامه‌ای پشتوانه خوبی برای ادامه این روند به شمار می‌رود.

,

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با اشاره به  موانع بر سر خانه‌های قولنامه‌ای برای قرارگیری در فرآیند توسعه شهری گفت: عدم وجود هویت مالکیت رسمی افراد، عدم رعایت استانداردها و ضوابط و مقررات معمول شهرسازی در خصوص معابر، تراکم، سطح اشتغال و کاربری و از طرفی بی‌رغبتی افراد برای هویت دار کردن منازل قولنامه‌ای‌شان به دلیل رسیدگی و ارائه خدمات توسط شرکت‌های خدماتی مانند آب و فاضلاب، برق و مخابرات و ... موانع پیش روی متقاضیان خرید خانه‌های بدون هویت در مشهد است.

,

وی با بیان اینکه متولیان امر در حوزه برخورد با معضل خانه‌های بی‌هویت بایستی بازوی عملی و مقابله خود را تقویت کنند افزود: وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور به‌طور عام در سطوح تصمیم‌گیری و شهرداری‌ها، اداره کل راه و شهرسازی، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان نظام‌مهندسی به‌طور خاص در سطوح نظارتی و اجرای قوانین پیگیر پیدایش و مقابله با این معضل باید باشند.

,

ضمیری تأکید کرد: طبق آمار سال ۹۵ و با توجه به توسعه معضل خانه‌های بدون هویت در شهر مشهد، حدود یک‌میلیون و دویست هزار نفر در سال ۱۴۰۰ در اقامتگاه‌های غیررسمی  و بدون پایان کار مشهد سکونت دارند.

وی رویکرد شورای شهر ششم مشهد مقدس در رابطه با خاتمه دادن به خانه‌های شب سازان ضروری و تأثیرگذار دانست و افزود: رویکرد شورای ششم نسبت به معضل خانه‌های شب سازان تعیین و تکلیف اراضی درشت‌دانه با مذاکره با مالکین و پیگیری موضوع از مراجع ذی‌صلاح پس از حصول توافق جهت جلوگیری از ریزدانگی و تأمین سرانه‌های خدماتی بوده و مصمم است که در نحوه نظارت برساخت و سازها به روش هوشمند و تقویت آن بایستی تغییر و بازنگری صورت گیرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد تأکید کرد: اولین گام در تحقق پایان یافتن ساخت خانه‌های بدون پایان کار در مشهد نیازمند پیگیری تصویب طرح‌های تفصیلی و تقویت مساجد، شورای اجتماعی محلات و ایجاد دفاتر تسهیل گری به‌منظور آشنایی شهروندان با ضوابط و شناخت حقوق شهروندی است.

وی افزود: ۳۸۹۴ هکتار در هشت پهنه از سطح شهر مشهد تبدیل به سکونتگاه غیررسمی شده است.

ضمیری راه‌حل‌های پیشنهادی خود را در رابطه با حل این معضل ارائه کرد و گفت: ارائه روش‌ها و مشوق‌هایی برای هویت دار کردن اراضی و املاک غیرمجاز، توافق با مالکین اراضی درشت‌دانه با شرایط ویژه، تقویت نظارت بر نحوه ساخت‌وساز به روش‌های نوین و پرهیز از ادامه روند نظارت سنتی به معضل خانه‌های شب سازان پایان می‌دهد.

وی افزود: پیش‌بینی طرح‌های تفصیلی پاسخگو منطبق با نیاز‌های شهروندان در این مناطق و هدایت و راهبری موضوع از سطوح دفاتر تسهیل گری به جهت عدم آشنایی کامل شهروندان از ضوابط و مقررات از مهم‌ترین گام‌ها دراین‌باره است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد اذعان داشت: بدلیل کمبود نیرو در گشت‌های عملیاتی پلیس ساختمان و پیچیدگی فرآیند جلوگیری با ساخت و ساز غیر مجاز  و همچنین خلا قانونی در نحوه مقابله با این معضل در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها از دلایل ضعیف بودن توان بازوی مقابله نظام مهندسی و شهرداری در مقابل ساخت و ساز غیر مجاز است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه