اخبار داغ

قالیباف در مراسم اختتامیه سی‌ و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی؛

«راهبرد گفت و گوی سراسری و فراگیر» حلقه مفقوده حل مسائل کشورهای اسلامی است

«راهبرد گفت و گوی سراسری و فراگیر» حلقه مفقوده حل مسائل کشورهای اسلامی است
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که یکی از حلقه‌های مفقودۀ حل مسائل کشورهای اسلامی «راهبرد گفت‌وگوی سراسری و فراگیر» در این حوزۀ تمدنی است تاکید کرد: امروز قدرت‌های پنهانی در تلاش هستند تا با اختلاف افکنی‌های قومی و مذهبی در میان مسلمانان آنان را به سمت جنگ‌های داخلی منطقه ای و برادرکشی سوق دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدباقر قالیباف ظهر امروز ( شنبه اول آبان ماه) در مراسم اختتامیه سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که در مرکز همایش های صداوسیما برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت سالروز ولادت با سعادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) به تمامی مسلمانان و حقیقت‌جویان جهان گفت: سیرۀ پیامبر اعظم وحدت و اتحاد میان امت اسلام از هر رنگ ونژاد و قبیله ای است و امروز ما نیز با تأسی از همین روش گرد هم آمده ایم تا بتوانیم پیام وحدت و برادری را به آحاد مسلمانان جهان منتقل کنیم و گامی در جهت تشکیل امت واحدۀ اسلامی برداریم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی از وحدت مسلمین صحبت می کنیم اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که وحدت چگونه شکل می گیرد؟ ادامه داد: در پاسخ به این سوال من بر این باورم که وحدت حول اهداف و رویکردهای مشترک شکل می گیرد. ما مسلمانان از هر مذهب و سلیقه ای مشترکات محکمی همچون قرآن پیامبر اعظم و قبلۀ یکسان داریم اما دلیل این که چرا علی رغم این محکمات مشترک دچار اختلافات متعددی هستیم چیزی نیست جز این که برای خود اهداف و رویکردهای مشترک تعریف نکرده ایم.

,

وی با تاکید بر اینکه تجربه نشان می دهد به میزانی که هدف و رویکرد مشترک در امت اسلام ایجاد شود وحدت نیز حاصل می شود و مهمترین تجربه و شاهد تاریخی ما موضوع مهم فلسطین است، تصریح کرد: فلسطین توانسته است امت اسلامی را گرد هم آورد و عامل شکل گیری جبهۀ متحد مقاومت در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی شود. اگر به عمر بیش از 70 سالۀ فاجعۀ اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی نگاه کنیم می توانیم آن را به دو دوره تقسیم کنیم، دورۀ اول پیش از تشکیل انقلاب اسلامی و دورۀ دوم پس از تشکیل انقلاب اسلامی.

,

قالیباف با اشاره به اینکه در دورۀ اول دولت های کشورهای عرب با نگاه ملی گرایی عربی با همۀ هیمنه و قدرت خود تلاش کردند جلوی رشد این غدۀ سرطانی را بگیرند و نتیجه اش جنگ سال 1967 شد که ظرف مدت 6 روز ماشین جنگی دولت های عربی با شکست مطلق مواجه شد و محصول آن تقویت سیاسی و نظامی این رژیم کودک کش شد، تاکید کرد: اما رژیم صهیونیستی در مقطع دوم عمر خود، در چند رویارویی مختلف نه در برابر یک یا چند ارتش منظم بلکه دربرابر نیروهای مقاومت مردمی متشکل از برادران اهل تشیع و تسنن در لبنان و فلسطین شکست خورد و افسانۀ شکست ناپذیری اش به پایان رسید. آن عاملی که باعث چنین تحول عظیمی شد ایجاد باور و هدف مشترک ضدصهیونیستی و تغییر رویکرد محوریت دولت ها از نگاه ملی گرایی عربی به امت اسلامی با محوریت اسلام سیاسی ظلم ستیز است.  البته این هدف و رویکرد مشترک نیز در نتیجۀ شناخت و آگاهی امت اسلامی شکل گرفت.

,

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه نه تنها اسلام سیاسی را در ایران حاکم کرد بلکه بعنوان یک کشور مسلمان شیعی دغدغۀ اصلی فراسرزمینی خود را ظلم ستیزی در برابر رژیم صهیونیستی و پشتیبان اصلی او یعنی آمریکا قرار داد. این ابرمرد تاریخ و معلم پیشرو عصر جدید به نخبگان مذهبی و سیاسی امت اسلام نشان داد که منکر اصلی که قرآن نهی از آن را وظیفۀ هر مسلمانی قرار داده است ظلم مستکبران فقرآفرینی استعمارگران و جهل ناشی از فرهنگ مادی گرایی نظام سرمایه داری می باشد.

,

وی با تاکید به اینکه امام خمینی (ره) با پایبندی به راهبرد نه شرقی و نه غربی به همۀ مسلمانان دنیا نشان داد با خداباوری و اعتماد به سنت های الهی و تکیه به توان مردم می توان دربرابر هرقدرت به ظاهر بزرگی پیروز شد، اظهار کرد:  نخبگان امت اسلامی در نقاط مختلف کشورهای مسلمان با اعتقادات مذهبی متفاوت ضرورت مبارزه با منکرهای اصلی را تبیین کردند و شناخت و آگاهی امت را نسبت به رهیافت جدید از اسلام سیاسی مبتنی بر تفکر ناب محمدی بالا بردند و در این میان مجاهدانی همچون شهید حاج قاسم سلیمانی برای عملی شدن این رویکرد جهاد کردند و نتیجه آن شد که مردم مسلمان از اهل تشیع و تسنن بدون پشتیبانی دولت ها درکنارهم متحد شدند و با تکیه بر سنت های الهی توان قدرت های تا دندان مسلح را چیزی جز سستی خانۀ عنکبوت ندیدند و شکست های پی در پی را بر آنها تحمیل کردند و اینگونه بود که با شناخت و آگاهی امت مسلمان از اسلام سیاسی و تکیه بر سنت های الهی معجزۀ عصر جدید شکل گرفت و هیمنۀ جبهۀ استکبار با همۀ قدرت ظاهری اش فروریخت.

,

قالیباف ادامه داد: همین هدف و رویکرد مشترک باعث نگرانی جبهۀ استکبار شد و با بدل سازی های انحرافی در قالب اسلام تکفیری و شعله ور کردن جنگهای داخلی و عادی سازی ظلم پذیری برخی دولت های منطقه در قالب پذیرش طرح هایی نظیر طرح آبراهام و طرح موسوم به معاملۀ قرن به مقابله با آن برآمدند.

,

وی تاکید کرد: امروز قدرت‌های پنهانی در تلاش هستند تا با اختلاف افکنی‌های قومی و مذهبی در میان مسلمانان آنان را به سمت جنگ‌های داخلی منطقه ای و برادرکشی سوق دهند.

,

رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به حوادث اخیر افغانستان یادآور شد: در افغانستان و در سراسر منطقه این دست‌های پنهان در کارند تا با راه اندازی جنگ‌های مذهبی منطقه را در ناامنی همیشگی قرار دهند. جنایت‌های اخیر در افغانستان و برنامه‌ریزی‌های گستردۀ آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برای ایجاد آشوب و تفرقه در لبنان عراق و تحریک برخی سران کشورهای منطقه همه در همین راستاست. ممکن است در ظاهر سربازهای آمریکایی از منطقه خارج شده باشند لکن نقشه‌های آنها برای ایجاد آشوب و اختلاف به نوعی از طریق بازتعریف حضورشان در منطقه به پایان نرسیده است.

,

وی گفت: در برابر این برنامه ریزی ها امروز تجربۀ موفق مقابله با رژیم صهیونیستی و همچنین تجربه های تلخ اسلام تکفیری و درگیری های داخلی امت اسلامی پیش روی ماست و نسخۀ شفابخش گذر از این دشمنی سخت و پیچیده همان آگاهی و شناخت امت اسلام است تجربه نشان داده است که بار اصلی موفقیت نه به دوش دولت ها که به دوش شما نخبگان جوامع اسلامی است. بی تردید گمشدۀ امروز امت اسلام آگاهی و شناخت است.

,

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نخبگان جوامع اسلامی باید به امت اسلامی نشان دهند که بر اساس تعالیم قرآنی منکر اصلی که باید با آن مبارزه کرد ظلم ظالمان جهانی است و راهبرد اصلی مبارزه با استکبار نیز مقابلۀ همراه با تدبیر و عقلانیت است باید نقشه های دشمن را شناخت و برای آن طراحی دقیق مبتنی برآگاهی بخشی امت اسلام داشت.

,

قالیباف با بیان اینکه یکی از حلقه‌های مفقودۀ حل مسائل کشورهای اسلامی «راهبرد گفت‌وگوی سراسری و فراگیر» در این حوزۀ تمدنی است، تصریح کرد: علمای مسئول و فضلای دغدغه‌مند کشورهای اسلامی از هر مذهب و قومیتی که هستند بایستی با یکدیگر به تبادل فکری بپردازند.  این راهبرد دقیقاً نقطۀ مقابل تکفیر است که جز جنگ‌های خونین و هدر رفتن سرمایه‌های مسلمانان چیزی برای کشورهای اسلامی به ارمغان نیاورده است.

,

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جنبش تقریب مذاهب صدای متحد مسلمانان علیه افراطی‌گری و تکفیر است، بیان کرد: همۀ مردم مسلمان دنیا باید چنان درباره ی جریان تکفیر آگاه شوند که این انحراف هیچ جایگاه اجتماعی پیدا نکند و در همین آغاز به تاریخ بپیوندد.  همچنین برای اصلاح تصویری که دشمنان اسلام ناب محمدی برای مردم دنیا با سوءاستفاده از جریان های تکفیری نظیر داعش ایجاد کرده اند نخبگان مسلمان بایستی با کمک امت اسلامی فعالانه وارد میدان شوند.

,

وی با تاکید بر اینکه نخبگان جوامع اسلامی امروز باید از تمام ظرفیت‌های اندیشه‌ای و هنری خود برای بازنمایی اسلام آن چنان که هست استفاده کنند و روایت خشونت‌بار از اسلام را با ارائۀ روایت اصیل کنار بزنند تا جهانیان با چهرۀ نورانی و زندگی‌ساز اسلام آشنا شوند، افزود: امروز این ظرفیت از طریق فضای رسانه‌ای فراهم شده است که شایستگی اسلام برای پر کردن این خلأ معنوی به همۀ مردم جهان نشان داده شود. تشریح ابعاد شخصیتی پیامبر عظیم‌الشأن اسلام می‌تواند مهم‌ترین راهبرد مشترک میان امت اسلام برای تبلیغ این دین مبین باشد.

,

قالیباف گفت: امروز پیشرفت ها در فناوری در سطح جهانی و تغییرات ماهوی در عرصۀ رسانه و ارتباطات فرصت های بی بدیلی را برای آگاهی امت اسلام بدور از فضاسازی های رسانه های هژمون ارائه می دهد و همچنین همین ابزارهای نوین در رسانه های اجتماعی فراگیر این فرصت را به امت اسلام داده است که پیام اسلام ناب را به همۀ حق جویان جهان برسانند.

,

وی در همین زمینه تاکید کرد: امروز ارتباطات اجتماعی مفهوم شبکه‌ای پیدا کرده و ما در این شبکه که بر پایۀ اینترنت شکل گرفته و افراد را به یکدیگر وصل کرده است می توانیم با سایر مسلمانان جهان و در مرحلۀ بعد با دیگر آزاداندیشان جهان ارتباط بگیریم و از این ظرفیت برای ترویج پیام حق طلبی استفاده کنیم و عملاً امکان دستیابی به اهداف تقریب مذاهب را فراهم سازیم.

,

وی همچنین با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های تولید محتوا در شبکه های اجتماعی فراگیر جهانی این فرصت را به ما می‌دهد که «آگاهی مردم‌پایه» را بعنوان محور کانونی موفقیت امت واحدۀ اسلامی فراگیر کنیم، ادامه داد: از دیگر مسائلی که باعث تقویت قدرت امت اسلامی می شود تقویت مبنایی تعاملات اقتصادی با یکدیگر است. امروزه جهان اسلام جمعیتی حدود 2 میلیارد نفر را به خود اختصاص داده است. در صورت تحقق ایدۀ وحدت اسلامی و رفع تعارضات قطعاً یکی از راهبردهای اصلی جهان اسلام می تواند حرکت به سمت اتحادیه سازی در حوزهای سیاسی- اقتصادی و همراه کردن کشورهای غیرمسلمان هم پیمان است، این مستلزم راه افتادن باب گفت وگو و حل مسائل ابهامات و سوء تفاهم ها بین دولت های اسلامی است.

,

قالیباف  تاکید کرد: اینجانب همین جا فرصت را غنیمت می شمارم و تصریح می کنم جمهوری اسلامی ایران برای حل تمامی مسائل خود با کشورهای اسلامی در چارچوب دکترین خویش یعنی نفی سلطه پذیری و سلطه گری عدم پذیرش نظم تحمیلی جبهۀ استکبار خروج کشورهای بیگانه از منطقه و همکاری متقابل با کشورهای منطقه با اولویت کشورهای اسلامی اعلام آمادگی می نماید. جمهوری اسلامی ایران همیشه در مسیر ایجاد صلح و ثبات و جلوگیری از تفرقه جنگ‌های داخلی دخالت خارجی و یا تجزیۀ کشورهای منطقه گام برداشته است و از هیچ تلاشی برای تشکیل امت واحدۀ اسلامی دریغ نخواهد کرد.

,

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار  کرد:به روان پاک مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری که به حق یکی از پیشگامان اتحاد و وحدت میان مذاهب اسلامی بودند درود می‌فرستم و از تمامی بانیان برگزاری این مراسم و تمامی علما روشنفکران و اندیشمندانی که در سراسر جهان اسلام عمر خویش را وقف تقریب مذاهب مبارزه با افراطی‌گری و رویکردهای تکفیری و برقراری صلح و آرامش در جهان اسلام کرده اند تقدیر و تشکر می‌کنم و مطمئن هستم این مجاهدت آنها در بارگاه الهی مقبول و مأجور خواهد بود.

,

 

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه