اخبار داغ

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی:

دیپلماسی مرزی موجب برقراری روابط مستحکم با همسایگان شده است/ ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک آذربایجان‌غربی با کشورهای همسایه

دیپلماسی مرزی موجب برقراری روابط مستحکم با همسایگان شده است/ ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک آذربایجان‌غربی با کشورهای همسایه
مصطفوی گفت: استفاده از دیپلماسی مرزی این امکان را برای ما فراهم کرده است که از نظر امنیتی و سیاسی روابط مستحکم با کشورهای همسایه داشته باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی مصطفوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، اظهار کرد: آذربایجان غربی تنها استان کشور است که با سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق به طول ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

وی، افزود: مرزهای هر کشور حریم هر کشور محسوب می شود و از احترام ویژه ای برخوردار هستند به عبارت دیگر مرزها ناموس هر کشور است و مردمان هر کشور آماده اند جان خود را برای حفظ این ناموس فدا کنند.

,

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی تاکید کرد: مرزهای ما یک فرصت محسوب می شوند و در قبال این فرصت و به دلیل ارتباط خوب که با کشور های همسایه داریم، امروز آذربایجان غربی یکی از پنج استان امن کشور در ابعاد مختلف محسوب می شود.

,

مصطفوی با اشاره به اهمیت دیپلماسی مرزی، اذعان کرد: استفاده از دیپلماسی مرزی این امکان را برای ما فراهم کرده است که از نظر امنیتی و سیاسی روابط مستحکم با کشورهای همسایه داشته باشیم.

,

وی بیان کرد: به همین دلیل علیرغم توطئه استکبار جهانی، در طول سالهای پس از انقلاب در ناامن کردن مرزها، این استان روابط حسنه بسیار خوبی با کشورهای همسایه هم در بحث اقتصادی و هم فرهنگی و سیاسی داشته است.

,

وی در ادامه بیان کرد: به لحاظ تجاری و اقتصادی آمارها نشان می دهد که وجود مرزها اثرات مثبتی را در مسائل اقتصادی و تجاری داشته است.

,

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی گفت: با وجود موضوع کرونا فقط در گمرکات ماکو و بازرگان آمار نشان می‌دهد این ارتباطات بخوبی برقرار بوده است، به عنوان مثال میانگین تردد مسافر در نیمه نخست سال ۹۹ ماهانه ۱۱ هزار و ۶۴۴نفر بوده به عبارتی روزانه ۳۷۶ نفر روزانه تردد مسافر داشتیم.

,

وی تاکید کرد: همین آمار در نیمه نخست امسال ماهانه  ۲۵ هزار و ۴۲۰ نفر بوده به عبارتی روزانه ۸۲۰ نفر روزانه تردد مسافر داشتیم.

,

مصطفوی گفت: به لحاظ تردد کامیون نیز به همین شکل است آمار نشان می‌دهد در فقط در مرز بازرگان با وجود شیوع بیماری کرونا در شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ ماهانه ۹۰۹۲ دستگاه کامیون و به عبارتی روزانه ۲۹۴ دستگاه کامیون تردد  داشته است.

,

وی ابراز کرد: در شش ماهه اول امسال نیز ماهیانه ۲۱ هزار و ۸۶۳ دستگاه کامیون و به عبارتی روزانه ۷۰۵ دستگاه کامیون بین دو کشور تردد داشته اند.

,

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی بیان کرد: در مرزهای دیگر نیز به همین شکل بوده است در مرز پلدشت، رازی و تمرچین و سرو هم به دلیل ارتباط خوب که با کشورها داریم این ارتباطات همچنان پایدار و برجاست.

,

مصطفوی با تاکید بر شرایط مساعد توسعه دیپلماسی مرزی، گفت: در  آذربایجان غربی به دلیل آماده بودن زیر ساخت های لازم مانند سه فرودگاه ارومیه، خوی و ماکو، وجود منطه آزاد تجاری ماکو، پنج مرز زمینی و مرز ریلی شرایط مساعدی را برای توسعه دیپلماسی مرزی فراهم کرده است.

,

وی بیان کرد: آذربایجان غربی از طریق برپایی نمایشگاه های تجاری و فرهنگی و نیز نشست های سیاسی سعی داشته تا اشتراکات موجود را تقویت کند.

,

وی در پایان اذعان کرد: جا دارد تشکر داشته باشیم از نیروهای نظامی اعم از ارتش، نیروی انتظامی، سپاه، بسیج و نیروهای امنیتی و مرزبانان غیور و مرز نشینان عزیز که همواره مرزداران خوبی برای کشور بودند، امیدواریم با تقویت مبحث دیپلماسی مرز بیش از پیش موجبات رونق اقتصادی این استان و نیز تقویت اشتراکات فرهنگی با کشورهای همسایه را فراهم سازیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه