اخبار داغ

جبار آذین در گفت و گو با دانا مطرح کرد؛

سینما در دولت روحانی در دست عده‌ای تاجر و کاسب افتاده بود/ بیشترین لطمه‌های فرهنگی در دولت قبل رخ داد

سینما در دولت روحانی در دست عده‌ای تاجر و کاسب افتاده بود/ بیشترین لطمه‌های فرهنگی در دولت قبل رخ داد
جبار آذین، منتقد و کارشناس سینما گفت: انزوای برخی از فیلمسازان آزاد اندیش، دورشدن نسل جوان خوش فکر، تبدیل شدن سینما به بازاری مکاره، ظهور انواع باندهای فاسد اقتصادی و سینمایی از جمله عوارضی است که در دولت روحانی خود را در عرصه سینما و هنر برای ملت ایران به نمایش گذاشت.
[

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره اوضاع و احوال این روزهای سینما گفت: واقعیتی که خود من به عنوان مدرس و منتقد سینما بارها بر روی آن تاکید کرده ام این است که سینمای ایران بیمار است و این بیماری به یک موضوع و بحران ختم نمی شود و به لحاظ ساختار، مناسبات و انواع مشکلات معنایی و محتوایی دامن سینمای ایران را گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: این مسائل به اضافه برخی از بحران های اقتصادی، اجتماعی و همچنین حضور کسانی که هیچ گونه ارتباط فرهنگی و سینمایی با کار و تخصص سینما ندارند و انواع باندها و گروه های سوداگر و گاه ابتذال گرا در این عرصه سبب شده تا سینمای ایران نه تنها به مرز سینمای ملی ایران نزدیک نشود که در طول سال های اخیر از مسیر توجه و همسویی و هماهنگی با فرهنگ جامعه، ارزش ها و دستاوردهای انقلابی و مردمی هم فاصله گرفته و روز به روز هم دورتر شود.

,

آذین ادامه داد: با توجه به این نوع وقایع که همچنان متاسفانه بر پیکره سینمای بیمار کشور ادامه و جریان دارد ما با مشکلات فراوانی در حوزه سینما روبرو هستیم که نیازمند نوعی انقلاب فرهنگی و ساختاری، مدیریتی و مناسباتی در این عرصه تاثیرگذار فرهنگی و اجتماعی است.

,

این ممنتقد سینما و تلویزیون درخصوص مشکلات فراوانی که در دولت روحانی با بی تدبیری بر فرهنگ کشور جاری شد، گفت: یکی از برهه هایی که در انحراف و ایجاد بحران ها و بیماری های سینما و اساسا فرهنگ کشور قابل اشاره و بحث و نقد است، دوره دولت آقای روحانی است.

,

, ,

آذین افزود: در این زمان و دوره، فرهنگ نه تنها در حاشیه قرار داشت که اساسا دیده نمی شد؛ به همین دلیل بسیاری از صدمات، لطمه ها و انحرافات که گرچه از دوره های پیشین کم و بیش وجود داشت، اما در دولت پیشین خود را به صورت عریان و آشکار نشان داد؛ به گونه ای که فرهنگ به جای نزدک شدن به جامعه و مردم، از مسیر ملی و مردمی فاصله گرفت، سینما عملا در دست عده ای تاجر و کاسب و باندهای سوداگر قرار گرفت، فیلم هایی هم که گاهی تولید می شد، پیش از آنکه پاسخگوی نیاز مردم باشد نمایشگر گرایش برخی از سینماگرانی که به سفارش سیاسیون فیلم می ساختند، در جهت همسویی و هم محتوایی با خواسته های غربی ها و به نوعی تبلیغ همان تفکر برجامی بر سینما بود که بالتبع آن سینما و دیگر هنرها به عنوان یک مجموعه از هنر کشور، در دولت پیشین بیشترین لطمه ها و ضایعات را در طول تاریخ فرهنگ کشور در سال های پس از انقلاب به خود دید و به نحوی همه این صدمات دولت گذشته به فرهنگ به تنهایی برابر بود با انحرافات و اشکالاتی که سینمای ما در طول تاریخ پیدایش سینما به خود دیده بود.

,

جبار آذین در پایان با اشاره به مهمترین پیامدهای عدم توجه به فرهنگ در دولت روحانی گفت: انزوای برخی از فیلمسازان آزاد اندیش، دورشدن نسل جوان خوش فکر، تبدیل شدن سینما به بازاری مکاره، ظهور انواع باندهای فاسد اقتصادی و سینمایی و پولشویی در سینما از جمله عوارضی است که در دولت پیشین خود را در عرصه سینما و هنر برای ملت ایران به نمایش گذاشت که تاوان و غرامت آن را باید متاسفانه ملت در سال های بعد بپردازند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه