اخبار داغ

عضو شورای شهر تبریز:

اگر شهردار بودم افراد دیگری منصوب می‌کردم/ به هم ریختگی در نیروی انسانی و اقتصاد چالش شهرداری تبریز است

اگر شهردار بودم افراد دیگری منصوب می‌کردم/ به هم ریختگی در نیروی انسانی و اقتصاد چالش شهرداری تبریز است
رشیدی با تاکید بر اینکه انتصاب حق شهردار است اظهار داشت: حواشی انتصابات شهرداری هم تا حدودی طبیعی‌ست؛ به هر حال اعضای شورا واجد تحلیل هستند و هر کدام معیارهایی برای ارزیابی افراد دارند.دیدگاه اعضای شورا باید شنیده شود اما در نهایت، حق انتخاب مدیران، با شهردار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار، روح الله رشیدی عضو شورای شهر تبریز و رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری طی گفتگوی مفصل با این رسانه، پیرامون رویکردها و حواشی این روزهای شهرداری تبریز توضیحاتی ارائه کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریز بیدار,

مشروح گفتگو بشرح ذیل می باشد:

,

انتخاب مدیران حق شهردار  و پاسخگویی از حقوق شورا است

, انتخاب مدیران حق شهردار  و پاسخگویی از حقوق شورا است,

 قطعا حواشی این روزهای انتصابات شهرداری را می دانید. اساسا ریشه این مسایل را چه می دانید و موضع شما در این باره چیست؟

,  قطعا حواشی این روزهای انتصابات شهرداری را می دانید. اساسا ریشه این مسایل را چه می دانید و موضع شما در این باره چیست؟,

رشیدی: اولاً به صورت کلی، حساسیت اعضای شورا را در این باره، به فال نیک می گیرم. شورا باید با دقت، اوضاع شهرداری را تحت نظر داشته باشد. حواشی انتصابات شهرداری هم تا حدودی طبیعی‌ست؛ به هر حال اعضای شورا واجد تحلیل هستند و هر کدام معیارهایی برای ارزیابی افراد دارند.

,

دیدگاه اعضای شورا باید شنیده شود اما در نهایت، حق انتخاب مدیران، با شهردار است؛ چرا که اگر به نحو دیگری عمل شود، شهردار در برابر شورا پاسخگو نخواهد بود. اگر شهردار، مدیرانش را خودش انتخاب نکند، عملاً در برابر ناکارآمدی‌ها، غیرپاسخگو خواهد بود.

,

بخشی از حواشی اما منشاء برون‌شورایی دارد. اینها قدرت‌های غیررسمی بیرونی هستند که سال‌هاست با همین شیوه، مدیریت شهری را متأثر کرده و در پی منافع سیاسی و اقتصادی خود بوده‌اند. خب اینها اگر گروه‌های واقعا مردمی باشند، باید ذیل یک هویت مشخص و در چارچوب قواعدی خاص، کنش‌گری اجتماعی داشته باشند یا مطالبه کنند. مسئله اما اینجاست که اغلب این غیررسمی‌ها ترجیح می‌دهند چنین نباشند. در ایجاد و تشدید حواشی، اینها بسیار فعالند. ارتباط این قبیل غیررسمی‌ها با سیاسیون و ارباب قدرت، روشن است.

,

اگر شهردار بودم افراد دیگری منصوب می کردم

, اگر شهردار بودم افراد دیگری منصوب می کردم,

 عده ای برخی از این انتصابات را سهم شما قلمداد می کنند. چه تضیحی در این باره دارید؟

,  عده ای برخی از این انتصابات را سهم شما قلمداد می کنند. چه تضیحی در این باره دارید؟,

رشیدی: به صراحت عرض می‌کنم هیچ‌یک از مدیرانی که تازه منصوب شده‌اند، خروجی فکر بنده و مشورت شهردار با بنده نیست. شهردار خودش با ترجیحات خودش، مدیران را انتخاب کرده و اگر بنده شهردار بودم قطعا افراد دیگری را انتخاب می‌کردم، همچنان‌که اگر عزیز دیگری شهردار بود، ترکیب متفاوتی را برمی‌گزید، اما قرار نیست من و یا دیگری، با این مدیران کار کند، قرار است شهردار با آنها کار کند. ما هم از شهردار کار می‌خواهیم. اگر به وظایفش عمل نکرد و کارها را پیش نبرد، قطعا باید در برابر شورا پاسخگو باشد. بنده هم به عنوان یک عضو شورا، همین را خواسته‌ام از شهردار.

,

چالش به ‌هم ریختگی در نیروی انسانی و اقتصاد شهرداری

, چالش به ‌هم ریختگی در نیروی انسانی و اقتصاد شهرداری,

مهمترین چالش های پیش روی شهرداری در دوره مدیریت فعلی را چه می دانید؟

, مهمترین چالش های پیش روی شهرداری در دوره مدیریت فعلی را چه می دانید؟,

 رشیدی: مهمترین چالش، به ‌هم ریختگی شهرداری در دو حوزه‌ی نیروی انسانی و اقتصاد شهرداری است. نیروی انسانی با قراردادهای جورواجور با تبعیض و نابرابری دست به گریبان است. از حیث اقتصادی نیز اتکا به درآمدهای ناپایدار و ناپاک ناشی از تراکم‌فروشی، شهرداری را به باتلاق انداخته است. بیرون از شهرداری نیز، در حوزه‌ی عمرانی با موانع مختلفی روبروست. حوزه‌ی حمل‌ونقل نیز دچار مسئله است. حوزه‌ی شهرسازی باید متحول شود. باید به فکر حاشیه‌نشین‌ها و تحول در حیات آنها باشیم. خلاصه کلی چالش وجود دارد که نباید یک لحظه را هم از دست داد.

,

چشیدن طعم عدالت توسط نیروی انسانی لازمه عدالت شهری 

, چشیدن طعم عدالت توسط نیروی انسانی لازمه عدالت شهری ,

 عدالت محوری از شعارهای اساسی شما و برخی اعضای دیگر است. رویکرد مدیریت فعلی شهری در تحقق این شورا چیست؟

,  عدالت محوری از شعارهای اساسی شما و برخی اعضای دیگر است. رویکرد مدیریت فعلی شهری در تحقق این شورا چیست؟,

رشیدی: تحقق عدالت، الزاماتی دارد. نخست باید سازمان شهرداری متناسب با این هدف، آرایش یابد و خودش را مهیای چنین مسیری بکند‌. نیروی انسانی باید طعم عدالت را بچشد و سپس آستین بالا بزند برای برپایی عدالت.

,

از بعد دیگری، سازمان باید کاملا شفاف و مردمی بشود تا بتواند عدالت‌گستر باشد. برنامه‌ها و سازوکار نیز معطوف به عدالت ترسیم شود. همه‌ی این کارها مستلزم درک مشترک بین شهردار و شورا از یک طرف و همچنین، قائل بودن همه‌مان به اولویت و اصالت عدالت است.

,

نمی‌شود درگیر حواشی بود و انتظار داشت عدالت در شهر پیاده شود. شورا با سیاستگذاری عدالت‌محور، می‌تواند شهرداری را مجاب کند در این مسیر حرکت کند‌. همه‌ ظرفیت شورا و کمیسیون‌های تخصصی اش باید در این جهت به خدمت گرفته شود. اصلاحاتی هم لازم است که نباید به تاخیر بیفتد. برای نمونه اصلاح ساختار مالی و بودجه‌ای شهرداری و احیای خزانه‌ی متمرکز باید در اسرع وقت، عملیاتی شود.

,

به پروژه های نیمه‌تمام تحرک داده شده

, به پروژه های نیمه‌تمام تحرک داده شده,

 تعداد قابل توجهی از پروژه های شهری نیمه تمام است. اراده مدیریت فعلی شهرداری در تکمیل آنها را چگونه می بینید؟

,  تعداد قابل توجهی از پروژه های شهری نیمه تمام است. اراده مدیریت فعلی شهرداری در تکمیل آنها را چگونه می بینید؟,

رشیدی: پروژه‌های نیمه‌تمام حتما در اولویت شورا و شهردار است. تامین مالی و رفع موانع اجرایی این پروژه‌ها را تعقیب می کنیم. تحرکی داده شده به پروژه‌ها. زمان‌بندی جدیدی هم گرفته شده از پیمانکاران مجری این طرح‌ها.

,

نظارت سایه به سایه

, نظارت سایه به سایه,

 دامنه نظارت شورا بر شهردار را چگونه تعریف می کنید؟

,  دامنه نظارت شورا بر شهردار را چگونه تعریف می کنید؟,

رشیدی: می‌گویند شما شهردار سایه هستید. این اگر به معنای بی‌اراده بودن شهردار باشد، قطعا اهانت به شهردار است و اگر به معنای اعمال نظر توسط من باشد، توهین به بنده است. درستش این است که بگوییم من سایه‌به‌سایه‌ی شهردار حرکت می‌کنم و مطابق قانون، بر رویکرد و عملکردش. نظارت می‌کنم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه