اخبار داغ

وضعیت قرمز کرونا در استهبان زیر ذره‌بین:

جولان کرونا در استهبان با ساده‌انگاری مسئولان/ عروسی برادر عضو ستاد مقابله با کرونا شهرستان با طعم کووید ۱۹

جولان کرونا در استهبان با ساده‌انگاری مسئولان/ عروسی برادر عضو ستاد مقابله با کرونا شهرستان با طعم کووید ۱۹
به عقیده برخی کارشناسان این حوزه و پزشکان استهبان، اگر مدیریت صحیح، به موقع و کار آمدی وجود داشت قطعا کار به اینجا کشیده نمی‌شد که از بین ۳۶شهرستان فارس در واپسین روزهای پیک پنجم، تنها یک شهرستان در وضعیت قرمز به سر ببرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شیرازه، اکنون که قریب به 2سال از همه گیری کرونا در جهان می‌گذرد، این ویروس منحوس زندگی انسانها را دچار فراز و نشیب های بسیار کرده است، به گونه ای که مردم همواره با ناملایمات بسیاری در زمینه های مختلف کاری، معیشتی و عاطفی روبرو شدند، خانواده های بی شماری داغ عزیز دیدند و حتی مجموعه بهداشت و درمان در سراسر کشور زندگی خود را بر سر نجات جان همنوعان خود از دست دادند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,
اگر چه استان فارس نیز همانند دیگر نقاط کشور از این قاعده مستثنی نبود و چهره برخی از شهرستان های این استان به واسطه شیوع کرونا قرمز شد اما مدیریت به موقع و صحیح کادر درمان در بیشترین نقاط فارس، باعث شد پیک پنج هم پشت سر گذاشته شود.

در این میان تنها شهرستانی که بعد از فروکشی پیک پنجم قرمز باقی ماند، شهرستان استهبان بود که آلودگی کرونا در آن فراگیر بوده و همچنان این ویروس در کشاکش روزهای بحرانی بی رحمانه می‌تازد.

مشاهده بررسی‌های صورت گرفته بر وضعیت کرونایی استهبان، نشان می‌دهد که در ماه های اخیر این شهرستان کاملا قرمز بوده و شیوع این بیماری بیش از حد انتظار به داخل خانه‌ها کشیده شده به طوری که تمامی اعضای خانواده به این بیماری مبتلا می‌شوند و این امر نشان دهنده قدرت سرایت این بیماری، ساده انگاری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این شهرستان است.

شیوع چشمگیر بیماری کرونا و قرار گرفتن این شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی متاسفانه بار اول نیست و بار آخر هم نخواهد بود.

به گفته شهروندان استهبانی اگر ریشه این موضوع را جویا شویم خواهیم دید که در بحرانی شدن شرایط موجود، فاکتور های متعددی دخیل هستند که شاید مهم ترین آن ها به احمال کاری ستاد کرونای این شهرستان برمی‌گردد، چرا که تعدد تجمعات اجتماعی و حضوری در این شهرستان به قدری غیرقابل تصور است که با وجود اعلام وضعیت قرمز کرونایی، همچنان شاهد تجمعات غیر ضروری در فضا های سر بسته هستیم تا جایی که حتی شاهد برگزاری مراسم عروسی برادر یکی از اعضای ستاد مقابله با کرونا شهرستان قبل از ماه محرم بودیم که این موضوع باعث درگیری تعدادی از اعضای خانواده ایشان هم شد و به دنبال آن موضوع برگزاری مراسمات برای مردم عادی تر از قبل شد.
,
,
,
,
,
,
,
,
, ا جایی که حتی شاهد برگزاری مراسم عروسی برادر یکی از اعضای ستاد مقابله با کرونا شهرستان قبل از ماه محرم بودیم که این موضوع باعث درگیری تعدادی از اعضای خانواده ایشان هم شد و به دنبال آن موضوع برگزاری مراسمات برای مردم عادی تر از قبل شد., مراسم عروسی برادر یکی از اعضای ستاد مقابله با کرونا شهرستان قبل از ماه محرم,
 
,
یکی از شهروندان استهبان می‌گوید: تجمعات در بعضی ادارات، مراسم عروسی، عزا و حتی برنامه های راهپیمایی دسته جمعی در حال برگزاری می‌باشد و مسئولین این حوزه نیز اقدامات قابل قبولی نداشته اند.

با توجه به این موارد و همچنین عدم رعایت اصول بهداشتی در جهت پیشگیری از کرونا از طرف برخی از مردم، قرمز ماندن وضعیت کرونا در این شهرستان نیز به دور از انتظار نخواهد بود.

همچنین با فرا رسیدن فصل بارش و کاهش قابل توجه دمای هوا در این شهرستان، قدرت شیوع این ویروس افزایش یافته و ضروری است نظارت ها و رعایت عمومی پروتکل‌های بهداشتی در جهت پیشگیری از ابتلاء به این ویروس افزایش یابد.

با توجه به اینکه دامنه درگیری این بیماری به زنان باردار و کودکان نیز کشیده شده است، شهروندان معتقدند، تنها علت قرمز ماندن استهبان، عدم آموزش های عمومی به اقشار آسیب پذیر جامعه، از جمله مادران باردار، بیماران دیابتی و قلبی و عروقی و کهن سالان است.

امید است با مدیریت مقتدرانه و کمک گرفتن از تجارب و تخصص پزشکان با تجربه این شهرستان که همگی اعلام آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام نموده اند و رعایت بیش از پیش مردم فهیم این شهرستان، هرچه زود تر از این وضعیت قرمز عبور کرده و به شرایط عادی بازگردد.

به منظور بررسی شرایط، به سراغ عبدالرسول همتی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز رفتیم.

وی در این خصوص، با بیان اینکه دو علت وجود داشت که باعث شده شهرستان استهبان به رنگ قرمز کرونایی تغییر رنگ دهد، اظهار کرد: یکی برداشت محصول انجیر به صورت فصلی از انجیرستانهای این شهرستان است که موجب افزایش آمار شده و علت دیگر وجود تفرج گاه هایی است که در استهبان وجود دارد  که با مراجعه مردم از دیگر شهرستانها برای تفریح به این شهر باعث شده ازدحام ایجاد شود و آمار کرونا افزایش یابد.

همتی افزود: هر جا  بیش از حد جمعیت وجود داشته باشد پیک ایجاد می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با بیان اینکه ما در حال رصد همه شاخص ها هستیم، گفت: هفته گذشته تیمی را از دانشگاه علوم پزشکی شیراز فرستادیم تا شاخص ها و شرایط را بررسی کنند و بنا به گفته این تیم، به نظر هفته آینده شهر استهبان از رنگ قرمز خارج شود.

همتی با بیان اینکه تمام مواردی که اشاره شد، از جمله، عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی از سوی مردم و ساده انگاری را ما رد نمی‌کنیم، اظهار کرد: آموزش ها در دو هفته گذشته بیشتر شده و ما نیز تاکید کردیم پرسنل بهداشت و درمان این شهرستان به انجیرستانها مراجعه کنند و به کمک نیروهای بسیج واکسیناسیون انجام شود، همچنین اقدامات پیشگیرانه را هم بین مردم و هم مراکز بهداشتی افزایش داده ایم.

ضعف مدیریت بهداشت و درمان در هر شهرستانی با برخورد جدی دانشگاه علوم پزشکی همراه خواهد بود.

همتی در پاسخ به این سوال که این اتفاقات و ساده انگاری هایی که از سوی مردم و مجموعه بهداشت و درمان شهرستان استهبان صورت گرفته چقدر به سوء مدیریت‌های شهرستان مرتبط است؟ گفت: ما قطعا نه در این شهرستان و نه در کل استان فارس منتظر نمی مانیم که ضعف مدیریتی یک مدیر مجموعه بهداشت و درمان در کنترل کووید 19 مشخص شود و بعد اقدام به اصلاح شرایط کنیم، بلکه ما روزانه توسط سامانه و حتی گاهی توسط تیم های بازرسی تمام شاخص ها را رصد می‌کنیم هر گاه احساس کنیم در شهرستانی رئیس شبکه ضعیف عمل می‌کند، ابتدا  تذکر داده و سپس در صورت نیاز برخورد خواهیم کرد.

اگر چه همتی معتقد است سوءمدیریت یک مجموعه بهداشت و درمان تنها به عامل کرونا باز نمی گردد و بیش از ده ها فاکتور دیگر در این زمینه موثر هستند، اما به عقیده برخی کارشناسان این حوزه، اگر مدیریت صحیح، به موقع و کار آمدی وجود داشت قطعا کار به اینجا کشیده نمی شد که از بین 36شهرستان فارس در واپسین روزهای پیک پنجم، تنها یک شهرستان در وضعیت قرمز به سر ببرد.

سخن آخر اینکه:

آیا به نظر نمی رسد در شرایط فعلی، پافشاری بر نگه داشتن یک مدیر ناکارآمد در حساس ترین مجموعه شهرستان، پشت پرده هایی را به دنبال دارد؟
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, به منظور بررسی شرایط، به سراغ عبدالرسول همتی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز رفتیم.,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, سخن آخر اینکه:,
,
,

آیا وقت آن نرسیده که فرماندار و مسئولان ارشد استهبان با یک بازبینی دقیق تر به فکر جان شهروندان باشند تا حفظ مقام و موقعیت اشخاصی که قطعا از سوی مجموعه های بالادستی استان حمایت می شوند؟

انتهای پیام/
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه