اخبار داغ

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خبر داد؛

جان دوباره به ۱۵ روستای خلیل‌آباد با اجرای عملیات بیابان‌زدایی/ تاغ کاری در ۲۰ هزار هکتار از اراضی ملی اجراشده است

جان دوباره به ۱۵ روستای خلیل‌آباد با اجرای عملیات بیابان‌زدایی/ تاغ کاری در ۲۰ هزار هکتار از اراضی ملی اجراشده است
ترابی با بیان اینکه عملیات تاغ کاری در ۲۰ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان خلیل‌آباد انجام‌شده است، گفت: بیابان‌زدایی علاوه بر نجات ۱۵ روستا از حرکت شن‌های روان، باعث ارتقای سلامت روستانشینان باعث کاهش چشمگیر بیماری‌های تنفسی و تراخم چشمی در بین ساکنان شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید ترابی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل‌آباد در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ با بیان اینکه خلیل‌آباد ۱۵۰هزار هکتار وسعت دارد که ۱۲۰ هزار هکتار آن اراضی ملی است، اظهار داشت: پروژه‌های آبخیزداری در ۸۰ درصد حوزه آبخیز شهرستان اجراشده است.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های آبخیزداری از بروز سیل و خسارت‌های ناشی از آن جلوگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: اجرای پروژه‌های آبخیزداری علاوه بر جلوگیری از بروز سیلاب، با تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی منجر به احیای ۱۶ حلقه چاه آب شرب و کشاورزی و قنات در شهرستان شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد با تأکید بر اینکه بالغ‌بر ۶۰ درصد اراضی ملی شهرستان را مرتع و بیابان تشکیل می‌دهد و این میزان، اهمیت اجرای پروژه‌های بیابان‌زدایی را دوچندان می‌کند، تصریح کرد: یکی از مأموریت‌های منابع طبیعی بیابان‌زدایی است و به همین منظور کاشت درختچه تاغ در مناطق بیابانی شهرستان در حال انجام است.

وی با اشاره به اثرات مثبت و تأثیرگذار پروژه‌های آبخیزداری و بیابان‌زدایی در شهرستان خلیل‌آباد، اذعان کرد: قطع درخت تاغ توسط افراد سودجو برای تولید زغال از تخلفات آسیب‌رسان به عرصه‌های طبیعی است و  باید با متخلفان این حوزه بشدت برخورد شود تا شاهد وارد آمدن خسارات فراوان در این عرصه نباشیم.

ترابی با بیان اینکه قطع درختان تاغ در مناطق مختلف موجب پیامدهای ناگوار و جبران‌ناپذیری می‌شود و قطعاً ادامه این روند موجب روان شدن شن‌ها و هجوم آن‌ها به سمت شهرها و مناطق مسکونی می‌شود، عنوان کرد: عملیات تاغ کاری در ۲۰ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان خلیل‌آباد انجام‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه گونه تاغ عمدتاً در قسمت‌های بیابانی شهرستان کاشته می‌شود تا جلو ریز گردها، شن‌ها و ماسه‌های روان به‌منظور تسهیل زندگی مردم در روستاها و شهرها را بگیرد، تشریح کرد: بیابان‌زدایی علاوه بر نجات ۱۵ روستا از حرکت شن‌های روان،  باعث ارتقای سلامت روستانشینان شده بطوریکه بیماری‌های تنفسی و تراخم چشمی در بین ساکنان این روستاها نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه