اخبار داغ

رئیس سابق بانک ملی:

منابع بانک‌ها برای رونق بازار مسکن اندک است

منابع بانک‌ها برای رونق بازار مسکن اندک است
رئیس سابق بانک ملی گفت: منابع مالی بانک‌ها در خصوص ارائه تسهیلات مالی به بخش مسکن به شدت محدود است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا حسین‌زاده در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در حوزه مسکن و ساخت واحدهای مسکونی، یک سری تکالیفی را برای بانک‌ها مشخص کرده است که هرچند بیشتر این تکالیف متوجه بانک مسکن است، اما سایر بخش‌های اقتصادی کشور مانند دیگر بانک‌های دولتی و نهادهایی مانند وزارت کشاورزی و کمیته امداد و ... را هم شامل می‌شود. هرچند نمی‌توان از قوانین سرپیچی کرد و از اجرای مصوبات مجلس امتناع ورزید، اما باید مدنظر داشت که منابع مالی بانک‌ها به شدت محدود است و شاید نتواند تمام تکالیفی را که مجلس برای بانک‌ها مشخص کرده را به طور کامل تحت پوشش قرار دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
 
,
* ضرورت در نظر گرفتن خطوط اعتباری ویژه برای بخش مسکن
, * ضرورت در نظر گرفتن خطوط اعتباری ویژه برای بخش مسکن, * ضرورت در نظر گرفتن خطوط اعتباری ویژه برای بخش مسکن,
وی گفت: به نظر بنده بانک مرکزی باید به میدان بیاید و خط اعتباری را برای بانک‎‌ها در نظر بگیرد تا بانک‌ها از عهده تکالیفشان بر بیایند.
,
 
,
رئیس سابق بانک ملی و کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اولویت اصلی دولت آقای رئیسی، مقوله مسکن و حل مشکلات مرتبط با این حوزه است، افزود: وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال نشان می‌دهد که دولت سیزدهم توجه جدی به بحث مسکن دارد؛ بنابراین احتمالاً در این دولت بیشتر منابع بانکی و خطوط اعتباری بانک مرکزی به حوزه مسکن سوق داده شود تا دولت با عملیاتی کردن اولویت اصلی خود، نیازمندی مردم خصوصاً جوانان را برآورده سازد.
,
 
,
حسین‌زاده معتقد است: باید نگاه دولت فعلی به بخش مسکن را به فال نیک گرفت و همه بانک‌ها به خصوص بانک مرکزی با هدایت اعتبارات به سوی بخش مسکن، دولت را در تحقق اهدافش یاری رسانند.
,
 
,
*تکالیف بانک‌های در حوزه مسکن بسیار است، اما منابع مالی اندک
, *تکالیف بانک‌های در حوزه مسکن بسیار است، اما منابع مالی اندک, *تکالیف بانک‌های در حوزه مسکن بسیار است، اما منابع مالی اندک,
حسین‌زاده اضافه کرد: البته نباید در این شرایط به بانک‌ها خرده گرفت و آنها را خارج از توان ذاتی و واقعی تحت فشار قرار داد. بانک‌ها با محدودیت منابع مواجه هستند و در مقابل حجم تکالیفی که بر دوششان گذاشته شده، بسیار زیاد است.
,
 
,
وی ادامه داد: بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی واقعاً براساس سیاستگذاری‌های دولت و تکالیفی که از طریق بانک مرکزی ابلاغ می‌شود، کار می‌کنند و بخشی از منابع‌شان هم برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان روزمره مانند اعطای تسهیلات صرف می‌شود و اگر هم بخواهد خارج از توان مالی و اعتباری خود هزینه کند با اضافه‌برداشت از بانک مرکزی مواجه می‌شود که در نهایت ممکن است بانک مرکزی با کسری منابع مواجه شود.
,
 
,
رئیس سابق بانک ملی مسکن را موتور پیشران اقتصاد کشور عنوان کرد و در این رابطه گفت: اگر بخش مسکن رونق داشته باشد، سایر بخش‌های اقتصادی مانند ایجاد اشتغال و تولید جان دوباره به خود می‌گیرد و از سوی با رونق بازار مسکن، اجاره‌بها به طور قابل توجه کاهش پیدا می‌کند و هزینه خرید یک واحد مسکونی تا حد قدرت خرید مردم افت می‌کند؛ چراکه وقتی تولید و عرضه افزایش یابد، تقاضای موجود برای خانه‌دار شدن تأمین می‌شود.
,
 
,
*چند پیشنهاد برای رونق بازار مسکن
, *چند پیشنهاد برای رونق بازار مسکن, *چند پیشنهاد برای رونق بازار مسکن,
حسین‌زاده برای برون‌‎رفت از مشکل کمبود مسکن پیشنهاد کرد: به نظر من باید در حوزه تکالیف محوله به بانک‌ها بازنگری صورت گیرد؛ یعنی با توجه به منابع بانک‌ها، اعتبارات را منطقی‌تر تخصیص دهند و اولویت نخست را هم بخش مسکن قرار دهند تا بانک‌ها بیشتر برروی مسکن تمرکز داشته باشند. دوم اینکه از توان بخش خصوص و سرمایه‌گذاران خارجی برای رونق ساخت و ساز کمک گرفته شود و سوم بهتر است در قالب فروش اوراق، مردم را هم در بخش مسکن مشارکت داد.
,
 
,
انتهای پیام/*
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه