اخبار داغ

گزارشی از آشفتگی وضعیت واکسیناسیون در آذربایجان شرقی؛

واکسن‌ستیزی با سواد مجازی/ آقای مسئول اسبق علیه برکت ایرانی!

واکسن‌ستیزی با سواد مجازی/ آقای مسئول اسبق علیه برکت ایرانی!
عده ای در فضای مجازی؛ کوچه و خیابان اقدام به ترساندن مردم کرده و آنها را برای تزریق در دوراهی قرار دادند و پروژه «واکسن هراسی» را کلید زده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار، دو سالی است که کشور در حال مبارزه با ویروس منحوس هزار چهره است که سلامت و جان مردم را نشانه رفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریز بیدار, ،,

حربه های ضدایرانی

, حربه های ضدایرانی,

وقتی زمزمه واکسن کرونا پیش آمد تلاش جهانی برای ساخت واکسن آغاز شد و دانشمندان داخلی هم در سخت‌ترین شرایط کشور، واکسن «کووبرکت» را ساختند. حال با توجه به تأمین واکسن داخلی و سرعت گرفتن واردات واکسن خارجی برای ایمن کردن مردم در برابر چرخش خطرناک ویروس، گروهی وارد میدان شدند و علیه واکسیناسیون و به ویژه واکسن ایرانی حربه‌های خود را آغاز کرده اند.

,

عده ای در فضای مجازی؛ کوچه و خیابان اقدام به ترساندن مردم کرده و آنها را برای تزریق در دوراهی قرار دادند و پروژه «واکسن هراسی» را کلید زده اند.

,

شایعه های بی سند

, شایعه های بی سند,

برای تزریق دوز دوم واکسن به یکی از مراکز تزریق در تبریز رفته و در صف انتظار می‌نشینم. بانوی کهنسالی که با وجود گذشت ماه ها از نوبت سنی خود، تازه برای تزریق واکسن آمده بود؛ توجهم را به خود جلب کرد.

,

از او پرسیدم مادرجان چه عجب دیر آمدی. در کمال تعجب گفت: «اگر اصرار فرزندانم نبود، برای تزریق واکسن نمی‌آمدم چه واکسن بزنی و چه نزنی آخرش با کرونا می‌میریم!» شاید این نمونه ای از واکسن هراسی باشد.

,

بانوی جوانی گرم صحبت با دیگر بانوان حاضر در مرکز است. می گوید: مبادا واکسن ایرانی بزنید معلوم نیست این واکسن چگونه ساخته شده و اصلاً کجا ساخته شده است؟

,

بدون اینکه خود را خبرنگار معرفی کنم، می پرسم: درباره واکسن تحقیقی داشتید؟

,

پاسخ می دهد: خیر؛ یکی دو نفر از اقوام من بعد از زدن واکسن فوت کرده‌اند!

,

آقای مسئول اسبق علیه برکت ایرانی!

, آقای مسئول اسبق علیه برکت ایرانی!,

البته بماند که برخی پزشکیان فعلی و مسئولین سابق هم علیه واکسن داخلی چه تبلیغ ها که نکرده اند، این را یکی از مراجعین به مرکز بهداشت چنین تعریف می کند: حدود دو سه ماه قبل برای ویزیت به مطلب آقای دکتر فلانی (از تصمیم سازان اسبق حوزه بهداشت و درمان) رفته بودم که حرف از واکسن ایرانی شد که گفت «کمی صبر کنید تا واردات آسترازنکا سرعت بگیرد و از این نوع واکسن تزریق کنید!»

,

واکسن ستیزی با سواد مجازی 

, واکسن ستیزی با سواد مجازی ,

بعد از تزریق واکسن خود، سوار اتوبوس می‌شوم تا راهی خانه شوم. مسافر خانمی بعد از مشاهده کارت واکسیناسیون در دستم، موضوع واکسن را میان می‌آورد و مدعی می شود: آمار فوتی‌ها در بیمارستان ها بالا رفته که همگی واکسن زده بودند!

,

خانمی که صندلی عقب نشسته و به نظر سواد آن‌چنانی هم ندارد موضوع را ادامه داده و می‌گوید: همین واکسن بود که آمار کشته‌ها را بالا برد!

,

از او می پرسم: شما مستنداتی دارید که واکسن عامل افزایش فوتی‌ها است؟ می‌گوید: من که سواد ندارم فیلمی در فضای مجازی دیدم!

,

به  او می گویم: اگر سواد ندارید پس چرا شایعه سازی می‌کنید؛ مگر فرزندان شما در کودکی در برابر بسیاری از بیماری‌ها با همین واکسن های داخلی واکسینه نشده بودند؟

,

دیگر هیچ نگفت!

,

گارد واکسیناتور علیه چادری ها! / عقده گشایی از حجاب با کبودی بازو

, گارد واکسیناتور علیه چادری ها! / عقده گشایی از حجاب با کبودی بازو,

اما در این میان خانمی حرف جالبی زد که هر چند ارتباطی به بحث نداشت اما محل بررسی است.

,

او می گوید: چندی قبل برای تزریق دوز دوم به یکی از مراکز واکسیناسیون تبریز رفتم. ظاهرا چادری بودن من به مذاق واکسیناتور خوش نیامد و با عتاب و قیافه پرخاشگر به من گفت که چادرت را جمع کن. بعدا از شدت عصبانیت جوری واکسن زد که تا یک هفته محل تزریق کبود شده بود.

,

این حرف برایم جدید نبود چون همین نوع برخورد با چادری ها با من هم در هر دو نوبت تزریق پیش آمده بود.

,

 

,

بعد از رسیدن به خانه حرف آن خانم که گفته بود آمار فوتی بعد از واکسیناسیون بالا رفته، فکرم را درگیر کرد. با اینکه می دانستم حرف منطقی نیست اما باید برای رد آن سند داشته باشم.

,

سراغ یک متخصص رفتم تا درباره تأثیر واکسن از او سوال کنم.

,

واکسن لازم اما کافی نیست

, واکسن لازم اما کافی نیست,

دکتر حسینی می‌گوید: در واقع واکسن می‌تواند مانع درگیری شدید ریه و بالا بردن تاب آوری بدن در برابر کرونا شود.

,

وی می افزاید: کسانی که دو نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده و از نوبت دوم، دو هفته گذشته باشد، کرونا در بدن آنها بحران ایجاد نمی کند البته رعایت شیوه نامه های بهداشتی همچنین ضروری است.

,

این پزشک متخصص با بیان اینکه تزریق واکسن دلیلی بر عدم ابتلا نیست؛ توضیح می دهد: واکسن در خون انسان آنتی بادی تولید می کند، وقتی ویروس از طریق دهان یا بینی وارد بدن می شود، هنوز واکسن وارد عمل نمی شود اما به محض اینکه ویروس وارد خون شد، آنتی بادی تولید شده در بدن به مقابله با آن می پردازد.

,

برای ریشه یابی واکسن هراسی از نظریات جامعه شناسی هم بهره جستیم تا واکاوی دقیق تری داشته باشیم.

,

اسماعیلی دانش آموخته جامعه شناسی معتقد است واکسن هراسی یا ناآگاهانه در فضای مجازی و و محافل عمومی دهان به دهان می چرخد و یا از سوی برخی افراد با هدف سیاه نمایی و نا امن جلوه دادن سلامت روانی جامعه صورت می گیرد و در این بین کسانی هم هستند که به سراغ افرادی با اطلاعات پایین رفته و آنها را از واکسن می‌ترسانند.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه