اخبار داغ

مرز، فرصتی بی‌نظیر برای توسعه تجارت؛

۵ مرز رسمی شمال غرب؛ ظرفیتی برای اشتغال/ مرزهای رسمی آذربایجان غربی افزایش می‌یابد

۵ مرز رسمی شمال غرب؛ ظرفیتی برای اشتغال/ مرزهای رسمی آذربایجان غربی افزایش می‌یابد
توجه به مرز و ظرفیت مرز می‌تواند چرخ توسعه اقتصادی استان را چنان به حرکت درآورد که زمینه اشتغال هزاران نفر از جوانان را فراهم کند و در این میان آذربایجان غربی با داشتن پنج مرز رسمی فرصتی ویژه دارد تا به منطقه ویژه‌ای تبدیل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز؛ مرز، فرصتی بی نظیر برای توسعه تجارت خارجی و رونق اقتصادی مناطق مرزی و مرزنشنینان است و در این راستا آذربایجان غربی دارای ۹۶۷ کیلومتر مرز با سه کشور ترکیه،  عراق و جمهوری خودمختار نخجوان است که این امر خود نشان از ظرفیت مرزی ایت خطه از کشور به شمار می‌رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

پایانه مرزی بازرگان در ماکو، مرز ریلی و جاده‌ای رازی خوی، مرز سرو، صنم بلاغی پلدشت و همچنین مرز تمرچین به عنوان یکی از شاهراه‌های تجاری ظرفیت های بی نظیری است که در هیچ یک از مرزهای کشور آن را نمی توان یافت.

,

همچنین مرزهای مهم دیگری از جمله کیله سردشت و کوزه رش سلماس و یک مرز زمینی در چالدران نیز وجود دارد که بازشدن آنها نیز ظرفیت قابل توجه دیگری به مبادلات با ترکیه و کشورهای مختلف اروپایی می تواند پدیدار کند.

,

توجه به مرز و ظرفیت مرز می‌تواند چرخ توسعه اقتصادی استان را چنان به حرکت درآورد که زمینه اشتغال هزاران نفر از جوانان منطقه را فراهم کند و آذربایجان غربی را به منطقه ویژه‌ای تبدیل کند.

,

افزایش ۵۴ درصدی ارزش صادرات از گمرکات آذربایجان غربی

, افزایش ۵۴ درصدی ارزش صادرات از گمرکات آذربایجان غربی, افزایش ۵۴ درصدی ارزش صادرات از گمرکات آذربایجان غربی,

ناظر گمرکات آذربایجان غربی در خصوص اهمیت مرزهای این استان به خبرنگار ما گفت: ۷۲۰ هزار و ۲۹۴ تن کالا در نیمه نخست امسال از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شد.

,

توحید آذربد تاکید کرد: میزان صادرات از نظر وزن ۲۶ درصد افزایش داشته ولی از نظر ارزش ۵۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

,

وی افزود: شیوع ویروس کرونا و بسته بودن مرزها صادرات را تحت تأثیر قرار داده بود و در ماه‌های اخیر شاهد روند بهبود صادرات از گمرکات استان هستیم.

,

وی با اشاره به اینکه به دلیل هم مرزی استان با سه کشور خارجی شاهد صادرات سایر گمرکات کشور از گمرکات استان هستیم، ادامه داد: در این مدت بیش از یک میلیون و ۵۴۰ هزار تن کالا نیز به ارزش یک هزار و ۴۹۵ میلیون دلار کالا از سایر گمرکات کشور توسط گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است.

,

ناظر گمرکات آذربایجان غربی با اشاره به افزایش ۹۹ درصد واردات از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی به استان نیز گفت: امسال ۳۰۲ هزار و ۱۳۳ تن کالا به ارزش ۴۹۸ میلیون دلار از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان وارد کشور شده است.

,

تزانزیت ۱٫۹ هزار میلیون دلار کالا از گمرکات آذربایجان غربی به خارج کشور

, تزانزیت ۱٫۹ هزار میلیون دلار کالا از گمرکات آذربایجان غربی به خارج کشور, تزانزیت ۱٫۹ هزار میلیون دلار کالا از گمرکات آذربایجان غربی به خارج کشور,

آذربد با بیان اینکه در نیمه نخست امسال ۵۸۹ هزار و ۹۹۵ تن کالا از طریق گمرکات استان تزانزیت خارجی شده است، اضافه کرد: ارزش این کالاها یک هزار و ۹۰۲ میلیون دلار برآورد می‌شود.

,

وی از رشد ۱۱ درصدی ارزش کالاهای ترانزیت شده و کاهش سه درصدی وزن کالاهای ترانزیت شده از گمرکات استان در این مدت خبر داد و گفت: در این مدت بیش از ۱۰۱ هزار و ۵۴۶ تن با ارزش دلاری ۲۸۷ میلیون دلار ترانزیت داخلی از گمرکات استان صورت گرفته که از نظر وزن ۲۸ درصد کاهش و از نظر ارزش دلاری نیز ۵۵ درصد افزایش داشته است.

,

, ,

۶۸ هزار تن کالا از مرز بازرگان صادرات انجام شده است

, ۶۸ هزار تن کالا از مرز بازرگان صادرات انجام شده است, ۶۸ هزار تن کالا از مرز بازرگان صادرات انجام شده است,

مدیرکل گمرک بازرگان گفت: در۶ ماهه نخست امسال، ۶۸ هزار و ۵۸۸ تن کالا از طریق این مرز صادر شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۳ درصد افزایش دارد.

,

مجتبی بازگیر بیان کرد: این محصولات شامل پتروشیمی، نباتی، کشاورزی، سنگی، اشیای سرامیکی و شیشه ای، قراضه و ضایعات از آهن و فولاد و محصولات نساجی است.

,

وی با بیان اینکه ارزش دلاری مقدار کالای صادر شده در این مدت ۲۷۴ میلیون و ۲۰۱ هزار دلار بوده، افزود: در این خصوص یک‌هزار و ۹۷۵ اظهار نامه صادر شده که سال گذشته در این مدت زمانی، این رقم یک هزار و ۱۹۷ مورد بود.

,

مدیرکل گمرک بازرگان اضافه کرد: همچنین در این مدت صادرات سایر گمرکات از طریق این مرز ۶۳۰ هزار و ۷۷۳ تن برآورد شده در حالی که سال گذشته در این مدت زمانی ۳۱۷ هزار و ۵۵۴ تن بود.

,

بازگیر ادامه داد: ارزش دلاری صادرات سایر گمرکات از طریق این مرز هم ۳۸میلیارد و ۲۲۰ میلیون و ۷۰۵ هزار و ۸۷۸ دلار برآورد می شود.

,

وی گفت: در این خصوص نیز ۱۰ هزار و ۴۳۹ مورد اظهار نامه صادر شده که ۷۷درصد رشد داشته است.

,

, ,

صادرات ۷۵ میلیون دلاری کالا از مرز "کیله" سردشت

, صادرات ۷۵ میلیون دلاری کالا از مرز "کیله" سردشت, صادرات ۷۵ میلیون دلاری کالا از مرز "کیله" سردشت,

رییس گمرک کیله شهرستان مرزی سردشت گفت: صادرات کالا از مرز "کیله" این شهرستان در جنوب آذربایجان غربی به عراق امسال با ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل آن به ۷۵ میلیون دلار رسیده است.

,

زینال رحمانپور با اشاره به اهمیت بازارچه کیله سردشت، اظهار کرد: روزانه بیش از ۱۵۰ کامیون حامل انواع کالاهای صادراتی از ابتدای امسال تاکنون از طریق این مرز روانه بازار کشور عراق  شده است.

,

وی، وزن این میزان کالاهای صادراتی را بیش از ۳۵ هزار تن اعلام کرد و افزود: عمده کالاهای صادراتی از این مرز شامل مصنوعات فلزی، پلاستیکی و شیشه ای، صیفی و میوه، فرش، کاشی، ایزوگام، پوکه معدنی و مواد شوینده و بهداشتی است.

,

رییس گمرک کیله سردشت گفت: بازارچه مرزی کیله یکی از بازارچه های مهم و فعال اقتصادی استان آذربایجان غربی به شمار می رود که در راستای توسعه و معیشت اقتصادی مردم منطقه نقش بسزایی دارد.

,

, ,

مرزهای رسمی آذربایجان غربی به ۶ مورد افزایش خواهد یافت

, مرزهای رسمی آذربایجان غربی به ۶ مورد افزایش خواهد یافت, مرزهای رسمی آذربایجان غربی به ۶ مورد افزایش خواهد یافت,

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه از ۲۴ مرز کشوری پنج مرز در آذربایجان غربی واقع شده است، اظهار داشت: این مهم یک ظرفیت بزرگ برای افزایش بهره‌وری منطقه و ارزآوری برای کشورمان است و همچنین این تعداد با برقراری مرز کیله سردشت به ۶ مورد افزایش خواهد یافت.

,

نادر صادقی با اشاره به لزوم توجه به استاندارد کالاهای صادراتی و وارداتی از گمرکات و مرزهای استان، گفت: مسئولان و دستگاه‌های مربوطه تمام توان خود را در آزمایش و تائید صحت و استاندارد محصولات به کار گیرند.

,

وی با تأکید بر اهمیت ظرفیت‌های مرزی گفت: آذربایجان غربی با در اختیار داشتن ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با چندین کشور سبب افزایش درآمد ارزی استان و کشور شده، بنابراین مسوولان کشوری برای اتمام پروژه‌های ناقص مرزی اهتمام جدی داشته باشند.

,

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت مقوله استاندارد در کالاهای وارداتی و صادراتی از مرزهای استان، تاکید کرد: دستگاه‌های مربوطه تمام توان خود را در آزمایش و تائید صحت و استاندارد کالاها به کار گیرند.

,

بنابراین گزارش، با این روند و وجود ظرفیت های بی نظیری همچون مرز، باید روند توجه به مرز افزایش یابد تا روند توسعه چرخ اقتصاد به بهترین نحو ادامه داشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه